1 mobbare i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa

    1 mobbare i karet

    ja så jag har då en milomo (hanne),en Labeo(nånting) Trewavasae,och en maylandia greshakei...tog över dom och 2 malar från grannen när han lessnade....jag slängde in 6 eldisar där,,har funkat bra från dag 1.Dom lever skilda liv,,bryr sig inte om varann..

    gav bort den ena malen,,runt 33 cm var han,,för han jagade den lite mindre malen...Sen ville jag ha en till milomo,,hittade en hona,,det har gått okt i runt 3-4 mån..ihop med henne fick vi 2 golden nugget..och en annan oidentifierad..

    MEN den här veckan har jag sett att milomo honan har jättefula fenor,,,ser smal ut,,ser "tuggad" ut...tänkte om det kanske var nån sjukdom,,men ingen annan i karet har något sånt...

    hon äter,,men när maten är slut gömmer hon sig..och ser "olycklig" ut....
    jag tror att hon är mobbad??Greshakein jagar henne ibland..

    jag bytte dom 2 nuggettarna mot en trewavasae hona..greshakein stressade ihjäl henne

    den oidentifierade ciklidinen är rätt ung,,runt 7cm och den låter greshakein vara,,,malen struntar han i,,,likaså eldisarna...men det verkar som att det är det enda han kan komma överens med...från början så var det ju egentligen 2 greshakein,,men gav bort den ena så att det blev lugn och ro i karet..

    så,,vad går det att ha ihop med dessa?Inget annat?blir det skillnad om man gör sig av med greshakein eller tar milomon hanen över då?

    jag har ett mindre kar på runt 50 liter dit jag lagt milomo honan tills vidare,,för att se om hon repar sig..jag vet...inte någon lösning att ha henne där..men bättre det än att dö....där simmar hon omkring iallafall ..
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Om jag förstår dig rätt så har ni överblivna vuxna hanar som ni har försökt och tillföra vuxna honor. Att göra detta är klart svårt, det går men det krävs lång erfarenhet.
    Jag föreslår att ni börjar om med att införskaffa er några arter som ni gillar och som passar bra ihop. Dessa bör vara ungdjur och flera till antalet beroende på art och storlek på akvarium?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • rassa

      #3
      karet är runt 350 liter,,milomona gillar jag ju skarpt

      Kommentar

      Arbetssätt...