Råd om Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • november 2002
    • 406

    Råd om Discus

    Ska starta upp ett 375 liters kar där jag tänkt att ha discusar, vill veta vilka arter det finns, vilka som kostar en förmögenhet och vad man ska undvika osv lite allmänna råd från er med erfarenhet. Skiljer dom sig mycket från andra amerikanare som jag haft en del av?
    Jimmy
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Dick Au har skrivit en bra lättförståelig bok som är översatt till svenska.
    Har inte din lokala akvariehandare boken så finns den på biblioteket.
    Magnus Berne har även han skrivit en lite bok. den är betydligt äldre och inte så bra ilustrerad med där står en del matnyttigt.

    Kaj P. har en massa info och fiskar. Slå ett mail till honom så får du en hint om utbudet.
    Utbudet och färgvarianterna är nästan oändliga.
    Odlingsvarianterna sägs vara lättare att hålla än VF.
    VF Heckel sägs vara den svåraste varianten (kan inte själv bekräfta det).
    Pris på discus baseras framför allt på storlek. Att driva upp ett gäng från en femkronas storlek till 18-20cm kräver en hel del arbete. Iallafall om du vill få dom över 15cm. Så att det du betalar för är inte bara själva fisken utan oxå jobbet att få den dit.
    Det är därför viktigt att du tänker över vilken storlek du vill börja med.
    Jag köper inte små discus längre utan om jag köper något så ska det vara fisk över 10-12cm.
    Men det finns ju tjusning i allt. Så har du lyckats få fram stor rund diskus från "femkronor" så har det isig en tillfredsställelse.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Några detaljer.
      Discus är en stimmfisk upp till vuxen ålder.
      Det betyder att ju yngre(mindre) fiskar du köper ju fler behöver du för att lyckas. I ett 375 så kanske 10-12 små är lagom att börja med och när dom är vuxna så sållar du ut till 6st kanske.
      Maten till D. är proteinrik vilket gör att vattnet belastas förhållandevis hårt.
      Det gör att du behöver lära dig hur ofta/mycket vatten du behöver byta ut.
      D. vill som ung dessutom ha mycket mat o ofta. Som vuxen så räcker det med en till två gånger om dagen.
      D. har ett ryckte om sig att vara en "svår" fisk. Det är helt fel om man läser på lite innan och lär sig sina fiskars beteende. D. är lättläst d.v.s lätt att se om den är pigg eller. Mörk tillbakadragen = inte pigg. Ljus nyfiken= pigg.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Här lite akvariemedinnevånare.
        Kommentaren är urklippt från en annan tråd


        """"""""""""""""""""""""
        Scalarer kan vara bra mycket mera aggro än Discus. Så att det är fullt möjligt att S ger sig på D.

        Bra fisk att blanda med Discus är absolut någon jordätare, Satanoperca eller G."orange head" eller varför inte biotodoma som någon ovan sagt. Se upp med G. Brasiliensis (Surinamensis) dom är alldeles för aggro för Discus.
        Jordätare anser jag är ett måste i ett kar med bottenmaterial, har du inte det så behöver du ständigt slamsuga botten vilket du helt slipper med jordätare
        Jordätare blir dessutom rysligt granna av Discuskäket.

        Uaru när de är små(ungfisk) funkar helt ok men deras matvanor precis som Scalar blir för våldsamt när fisken blir vuxen.
        Vinkeltetror och L-malar funkar oxå kanon.
        Är lite mera skeptisk till corydoras, dom pallar inte den temphöjning och nersaltning som ibland kan behövas om det strular till sig i karet.

        Här ser du kombi med jordätare, vinkeltetra, L-malar och Discus

        """""""""""""""""""""
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Bernes bok finns här på ciklid att läsa om du söker efter tidigare årgångar, jag personligen tycker hans bok är den bästa på svenska bara ett fel,lite bilder men det får man ta.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Den bästa boken på marknaden just nu är nog Heiko Bleehers bok "Bleehers diskus" fast den är på engelska och innehåller massor av bilder jag tror boken är på 800 sidor en rejäl bok,Mvh Ann-Mari

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Bilder i all ära men texten är viktigare. och gärna på svenska som är lättfattligt till en nybörjare.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • akeller
                Användare
                • oktober 2006
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Den bästa boken på marknaden just nu är nog Heiko Bleehers bok "Bleehers diskus" fast den är på engelska och innehåller massor av bilder jag tror boken är på 800 sidor en rejäl bok,Mvh Ann-Mari
                Nja, det kanske inte är den bästa boken om man vill lära sig något om skötsel, däremot är det en fin bok om vildfångad diskus.

                Håller med Larry i allt han sagt. Kan förtydliga att boken skriven av Dick Au som heter Back to Nature guide om Diskus är en mycket bra nybörjarbok men tyvärr trycks den inte längre på svenska. försök få tag i ett begagnat exemplar eller ta dig till biblioteket och låna den.


                Till skillnad från en del andra här på detta forum så tycker jag det är enklare att ha vildfångade. Det kan ta lite längre tid att få dem att vänja sig vid maten som erbjuds, men å andra sidan så är de mycket mer motståndskraftiga mot sjukdomar. De är dock generellt lite svårare att få lek på.

                Ett litet tips är att ta sig in på svenska diskustokars forum, där är det många aktiva och man får svar nästan omgående på sina frågor. Där finns även en kunskapsdatabas om diskus som är bra att titta i. Lycka till!
                Träning finns i alla former och var och en kan hitta sin favorit! Huvudsaken är att man rör på sig och att man tar hand om kroppen. Att träna är snabbt någonting som blir en del av vardagen och för varje träning går det enklare och blir roligare. Pilates - nyckeln till lugnet Vore det
                -------------
                Andreas Keller

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Ja som diskustok är jag där men även på tyska forum för jsut diskus men det kräver kunskaper i tyska men dom är grymt bra,Heiko Blehers bok är full av VF diskus och huruvida vilka som är lättast och hålla har vi olika uppfattnignar om,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  Arbetssätt...