Grammodes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xandersx
    Användare
    • september 2005
    • 72

    Grammodes

    Har haft två VF Grammodeshonor ett tag och har precis fått tag på en lite hane också. Har hört att de växer väldigt sakta. Stämmer det? Hur har tillväxten på era sett ut?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Jaa mina har också växt relativt sakta, jämfört med andra rovfiskar..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • xandersx
      Användare
      • september 2005
      • 72

      #3
      Ursprungligen postat av Beast
      Jaa mina har också växt relativt sakta, jämfört med andra rovfiskar..
      Hur stora är dina nu? Och vad innebär sakta. Mina två honor har växt från 5 till 10 cm (ca) på knappt två månader och det tycker jag är riktigt snabbt. Men tillväxten kanske stannar upp när de blir lite större?

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        När det gäller just denna art så är min erfarenhet att honorna växer snabbare än hanarna, så har det varit hos mig i alla fall, om dina har växt 5 cm på 2 månader så har dom defenitivt växt fortare än vad mina gjorde..Hanarna kom ikapp i storlek vid ca 10 cm sen växte dom om och honorna stannade av lite i tillväxten..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Jag tycker också att de växer sakta, men det beror nog på att man jämför med större arter. Om jag inte har fel för mig så blir väl hanarna inte mycket mer än 20 cm och honorna 15. En hona på 10 cm är isåfall ganska stor. Har själv en hane på sådär en 15-16 cm och med facit i hand så har storleksskillnaden mellan honom och de andra hanarna (av större arter) hela tiden varit densamma. Han kanske t.o.m. har hunnit ikapp någon. Han har definitivt vuxit ikapp eller ifrån honorna av de flesta av de andra arterna.

          Jag tycker dock inte att storleken är något problem för denna art med tanke på hur aggressiv den är (åtminstone min hane). Han utmanar andra hanar som är 20 cm. Mitt problem är att få honom att acceptera en hona. Han har hitintills slagit ihjäl två stycken. Någon som har liknande erfarenheter?

          Kommentar

          Arbetssätt...