Räcker det med innefilter bara......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snabbaville

    Räcker det med innefilter bara......

    jag har tre 2252 innefilter räcker detta till ett 700liters akvarium eller behöver jag skaffa ett ytterfilter........mvh.snabbaville
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    #2
    Utöka 2252or med varsin extra filterhus/patron.

    Har för mig att man kan ha 2 extra filterhus monterade på 2252-a så 4 st per 2252 kan ge dig tillräckligt med filtervolym....kanske...

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Det beror mest på hur mycket fisk du skall ha och hur mycket tid för underhåll du kan tänka dig att avsätta.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Om du kör med helt vanlig blå filtermatta 10ppm så räknar man med 2-5% filtervolym av karets storlek, i ditt fall så blir det ca 15 liter filtermatta.
        Innerfilter med filtermatta har den negativa sidan att nästan alla modeller har för lite filtermaterial. Den enda fördelen med ett innerfilter är just att det sitter i karet och du slabbar inte med vatten utanför.

        Men allt är ju relativt har du lite fisk i o matar väldigt måttligt så räcker det säkert med dina nuvarande filter.
        Viktigare än filtervolymen är inluftningen i karet, alltså hur du placerar dina utblås. Får du till en ordentlig virvel i karet som passerar botten så blir allt bottenmaterial finfin tillväxtplats för bakterier.

        Testa dig fram, flämtar fiskarna fem minuter efter matning ja då har du förliten inluftning och säkert förlite växtplats för bakterier.
        Välkommen till Ciklid.org
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Fragan ar ju vad du har for slags fisk ocksa och varfor du har filter/pumpar. Haller du t ex malawiciklider sa vill man ofta fa upp cirkulationen medan andra fiskar inte vill ha nagon cirkulation alls. I det senare fallet tvingas man strypa utflodet om man maste ha effektiv filtrering.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • december 2004
            • 233

            #6
            Viktigare än filtervolymen är inluftningen i karet, alltså hur du placerar dina utblås. Får du till en ordentlig virvel i karet som passerar botten så blir allt bottenmaterial finfin tillväxtplats för bakterier.
            Hur är det med placeringen av utblåset? Uppe vid ytan för max syresättning eller ner mot bottenmaterialet för bästa bakterie tillväxt? mvh. Jouni

            Kommentar

            • snabbaville

              #7
              Ursprungligen postat av panna
              Hur är det med placeringen av utblåset? Uppe vid ytan för max syresättning eller ner mot bottenmaterialet för bästa bakterie tillväxt? mvh. Jouni
              Menar du att jag måste jag ha cirkulation för att skiten ska försvinna? Förstår inte riktigt...

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av panna
                Hur är det med placeringen av utblåset? Uppe vid ytan för max syresättning eller ner mot bottenmaterialet för bästa bakterie tillväxt? mvh. Jouni
                Har du fisk som inte vill ha stark strömning t.e.x Discus så kan man t.e.x rikta två blås från de bakre hörnen, de ska träffa varran i mitten på framrutan.

                Malawi kan man sätta sätta utblåsen på samma kortsida och rikta dom åt samma håll.
                Ja tycker att virveln blir bäst om man riktar utblåset snett uppåt. Då drivs virveln lättast igång samt då minskar man ytspänningen så att inluftningen blir lättare.

                Snabbaville - vill du att skiten ska försvinna någorlunda snabbt så ta 2-4mm grus och sätt en himla massa växter i gruset.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • panna
                  Användare
                  • december 2004
                  • 233

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Har du fisk som inte vill ha stark strömning t.e.x Discus så kan man t.e.x rikta två blås från de bakre hörnen, de ska träffa varran i mitten på framrutan.

                  Malawi kan man sätta sätta utblåsen på samma kortsida och rikta dom åt samma håll.
                  Ja tycker att virveln blir bäst om man riktar utblåset snett uppåt. Då drivs virveln lättast igång samt då minskar man ytspänningen så att inluftningen blir lättare.

                  Snabbaville - vill du att skiten ska försvinna någorlunda snabbt så ta 2-4mm grus och sätt en himla massa växter i gruset.
                  Jag blev lite fundersam eftersom här på forumet så skriver de flesta att rikta utblåset snett uppåt för att få bästa syresättning. Luftpump med syresten anses inte optimalt. Jag har malawi. Därav min frågeställning. Men om man inhandlar ett till innerfilter så skulle man kanske rikta det efter bottenmaterialet. Om man har sand så får man försöka att få bort jetstrålen med någon spridare av något slag. mvh. Jouni

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Har inte testat en pump längs botten, det kanske vore nått.
                    Firarna kanske tar det ok. Växterna lär inte gilla att så i för mycket ström dock.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      Jag har ett 300literskar. I det har jag satt filterhörna (10 cm) på högra bakre hörnet, lett flödet till ett strilrör på långsidans högra del (vilket sprutar snett uppåt, rakt framåt) och så har jag satt växter intill filtret så det blir mer diskret. En ide för dig kunde t ex vara att sätta en filterhörna på varje sida (en 2252 i varje), och ha 2 strilrör i mitten av karet som bråser rakt fram, snett uppåt.....

                      Filterhörnor tar plats, men med dessa får du bra rengöring.

                      Kommentar

                      • snabbaville

                        #12
                        har du lite bilder så man får se hur det ser ut...........

                        Kommentar

                        • matereo
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 169

                          #13
                          Instämmer med det tidigare inlägg varit inne på... Har du rätt balans ifiskbestånds och fisktypmässigt utifrån akvariestorleken och pump/filtrerings kapacitet så funkar det ju... Vill bara tillägga att om det är ett planterat akvarium eller ej spelar rätt så stor roll med. Ett akvarium med få eller inga växter syresätter lite eller inget, och har inte samma biologiska funktioner som ett ordentligt planterat.
                          Senast redigerad av matereo; 16 oktober 2007, 12:13.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...