Hydroxidjoner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Hydroxidjoner

    Har klurat på hur man kan motverka vårt onaturliga kranvatten här i Malmö ända sedan vi "bytte ner oss" i akvaristisk mening. Har pratat med rätt många personer om konsekvenserna av bytet, och det har påverkat oss akvarister mycket. Många arter, inklusive Malawiciklider, får färre yngel i Malmö numera. Likadant med Scalarer. Flera som odlat mycket scalarer har dessutom fått problem med att rommen möglar av oförklarlig anledning. Växter som tidigare växt som ogräs, t ex C. usteriana, funkar inte alls längre. Listan kan göras längre.

    Nå, vi har i vart fall ett pH på 8,3 och ett KH på 5-6, alltså vattenvärden som knappast existerar i naturen. Vattenverket sänker KH med hjälp av lut (verkar funka så att man höjer pH extremt mycket med just lut, vilket får karbonater att fälla ut). Slutresultatet blir ett fett överskott på hydroxidjoner, om jag greppat det rätt. Dessa ger det höga pH:t.

    Av det jag förstått hittills är hydroxidjoner mycket svåra att komma åt på något vettigt sätt. Syrar man vattnet så slår det väl först och främst mot KH, innan det går på hydroxidjonerna (plus att man får med de övriga ämnen som syran består av). Rätt? Min senaste fundering rör om det vore möjligt att använda vätgas för att få in fler vätejoner, och därmed sänka pH utan att minska KH. Någon som har koll på ifall det funkar eller kan ge tips om var jag hittar info? Ja, jo, jag vet att vätgas är en rätt otrevlig gas att ha att göra med (lite småexplosiv i kombo med luft...), men i allafall. Kanske en helt korkad idé i vilket fall, om nu vätejonerna hellre slår sig ihop med andra joner/föreningar än hydrixodjonerna. Funkar det så blir det i vart fall bara vatten av det.

    Det är klart, man kan köra med osmosvatten i grunden och så ordna till sin egen saltblandning i efterhand, men det blir ett himla trixande med vattnet och svårt att byta de mängder vatten jag behöver. Alternativt kör jag helt enkelt på kranvattnet, men boostar i stället upp KH/kalcium/magnesium för att komma närmare ett "naturligt" vatten. Månne en vettigare lösning. Späder man sedan detta vatten med osmosvatten så har man lite utrymme för laborationer.

    Eller så får jag helt enkelt skaffa den där beramade gården med egen brunn någon gång... *morr*

    Tankar, idéer, tips och förslag mottages varmt.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 oktober 2007, 10:59.
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Är det inte bara att låta vattnet stå i en sump med genomluftning så kommer hydroxiden suga till sig CO2 och pH:t ramla ner ganska snabbt?

    Det märks om du t ex fyller en PET-flaska till hälften med kranvatten direkt från kranen och skakar kraftigt. Då kommer pH:t sjunka väldigt snabbt till ekvillibrium med luften.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      En variant är att köpa ett osmosfilter (12-15000 SEK) som klarar att levera tillräckligt mycket vatten, buffra och justera alkalinitet.
      En annan variant är att köra med ett vattenberdningskärl och "bra tryck i uv-ljuset", cirkulera vattnet och ph-justera med fosforsyra och bikarbonat.

      Hmmm båda alternativen är krongliga och kostsamma iallafall vid uppstart.
      Har du testat natriumtiosulfat?? Om det månde kan ha inverkan.
      Lutet kan faktiskt komma i vattnet en annan väg oxå. Om vattenverket köper klor på dunk så innehåller den soppan väldigt mycket lut.
      Simhallen här i Växjö gör vi så att vi tillverkar vår egen klor och får därigenom 1500 gånger mindre lut i vattnet.
      Ja ska ta och ta ett snack med en vattenkonsult som vi använder.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Om problemet bara är obalansen mellan hårdhet och pH, orsakad av att vattenverken fäller ut bikarbonaten ur vattnet genom att tillsätta kalciumhydroxid, så tar den hand om sig själv - pH't dalar långsamt tills hårdhet och pH är i balans igen. I ett malawikar har man väl oftast kalkhaltig inredning, så pH borde ganska snabbt bli 7.5 pga att kalkstenen sätter en nedre gräns för hårdhet och pH.
        Att tillsätta bikarbonat höjer också hårdheten.

        Vill man verkligen ha tillbaks det gamla hårda kalkvattnet kan man titta på en kalkreaktor. De används mycket inom saltvattensakvaristiken och är en kolonn fylld med kalksand som man långsamt löser upp genom att tillsätta koldioxid. Med ett sånt filter kan man snabbt få vatten av typen "flytande kalksten".

        Är dock mycket tveksam till om obalansen mellan hårdhet och pH på egen hand torde kunna ge effekter som sämre fortplantning hos malawis. Om effekten är verklig torde det vara nåt mer inblandat.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hej

          Du kan inte tillsatta H2 for att neutralisera OH- joner. H2 reagerar med O2 och bildar vatten. Du maste tillsatta H+ dvs en syra. Tillsatter du saltsyra sa sjunker pH kvickt (HCL + OH- -> H2O + Cl-. Sedan kan du buffra med bikarbonat om kH blev tokigt. Ett annat satt ar forstas CO2 som reagerar med H2O -> H2CO3 som faller sonder i H+ och HCO3- Att toklufta ett par dygn borde fixa detta.

          Detta sker automatiskt och pH dalar. Att hoja pH med NaOH ger inte en bestaende effekt.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Tackar för svaren, nu fick jag en del att fundera på. Får ner och mäta och trixa lite mer. pH sjunker inte särdeles fort i anläggningen i allafall, och jag får nog säga att vattnet luftas mycket kraftigt... *funderar* Har i vart fall fått reda på att vattenverket kör med natriumhypoklorit och ammoniak för att klorera, månne påverkar det rom/lek mer än hydroxidjonerna. Problemet är helt klart existerande, har pratat med folk som odlat mycket både innan och efter vattenverket trixade till vattnet. Efter ändringen funkar odling helt enkelt sämre. Ska bli bättre på att använda askorbinsyra mot kloret, det verkar vara det bästa och enklaste.

            Några funderingar på vad det kan vara som påverkar odling om det inte handlar om hydroxidjonerna? Verkar inte som om det är dem jag ska oroa mig för i vilket fall, tackar för den infon - får lägga krut på att hitta andra orsaker.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 oktober 2007, 08:21.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              vattenverket kör med natriumhypoklorit och ammoniak för att klorera
              = Kloramin.
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              månne påverkar det rom/lek mer än hydroxidjonerna
              Det ar sakert det som ar boven da problemen du beskriver rutinmassigt skylls pa kloramin.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Vet inte om hydroxidjonerna passerar ett osmosfilter men kloraminet passerar inte.
                Vet inte heller om hydroxidjonerna är permaneta i karet men vet att kloraminet blir "netutralt" efter ett-några dygn.
                Gillar inte den vattenbytar teknik som de flesta med lokal använder idag.
                Man får in betydligt mer bös än man fraktar bort genom att släppa på vatten och låta det bredda över.
                Utspädningen gör att man minst behöver fylla på 5 ggr karets volym för att byta ut en karvolym. Alltså om karet är på 100 liter så behöver man fylla på 500 liter kranvatten för att få bort dom 100 litrarna.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Vet inte om hydroxidjonerna passerar ett osmosfilter men kloraminet passerar inte.
                  Vet inte heller om hydroxidjonerna är permaneta i karet men vet att kloraminet blir "netutralt" efter ett-några dygn.
                  Gillar inte den vattenbytar teknik som de flesta med lokal använder idag.
                  Man får in betydligt mer bös än man fraktar bort genom att släppa på vatten och låta det bredda över.
                  Utspädningen gör att man minst behöver fylla på 5 ggr karets volym för att byta ut en karvolym. Alltså om karet är på 100 liter så behöver man fylla på 500 liter kranvatten för att få bort dom 100 litrarna.
                  Spontant tycker jag att hydroxidjonerna inte borde passera ett osmosfilter, mitt osmosvatten ligger klockrent på pH sju och det skulle det väl knappast göra om hydroxidjonerna passerade?

                  Har modifierat min vattenbytarteknik, så nu sätter jag helt enkelt en slang på något av karen och suger ut vatten därifrån - vatten fylls sedan på automatiskt, så det enda jag behöver hålla koll på är vattennivån i sumpen. Visst går fortfarande en del av det fräscha vattnet ut i avloppet igen, men det är det lilla. Har en timerreglerad ventil som jag klurar på var den skulle göra bäst nytta någonstans, så en vacker dag blir det helautomatiska vattenbyten med helt fräscht vatten.

                  Men oki, ska lägga mer krut på att få bort kloraminet så ser vi vad det resulterar i. Surt med sabbade lekar.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Strålande att kommit en bit med "först tappa ur sen fylla på" tekniken.
                    Vet att du tidigare kommenterat att variationer i vattenytans höjd stör firrarna. O det kan du ha rätt i men ja är helt övertygad om att "vårt modrena kranvatten" stör ännu mer. Så därför tror jag att vattenberdning i en försump är melodin om man vill att firrarna ska simma i optimala förhållanden.
                    Sen vet jag oxå att du varit inne på växter som vattenrenare o där tror jag att det finns mycket att utveckla.
                    Har skrivit en artikel till CB om detta lite kontroversiella ämne. För att visa att med mycket enkla medel kan belasta ett akvarium ganska hårt utan att byta vatten i tid o otid.
                    Hoppas att Ola vill publicera artikeln.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jepp, jag tänkte en del på det där med fräscht vatten och bestämde mig för att lägga om rutinerna. I anläggningen tror jag inte firrarna störs särdeles mycket av ändringar i vattennivån. Det blir ju dessutom enbart i ett enda kar, alla andra kar får ju del av det fräscha vattnet utan ändringar i vattennivån. Kör redan med flera försumpar där jag låter vattnet stå till sig. Ska försöka lösa filtrering med torv i dessa, torv har ett gäng gynnsamma effekter. Misstänker att det motverkar kloraminet/hydroxidjonerna rätt bra också.

                      Tror som du att detta med växter som vattenrenare går att utveckla enormt. Har läst om folk som odlar matfisk och grönsaker med "samma vatten". Tydligen ska sallad gå att köra helt utan substrat, kanske skulle testa en flytkasse... Optimalt vore väl att kunna koppla en växtodling till fiskodlingen, men det finns det inte plats för här. Slösurfade lite innan idag och läste om en artikel av Walstad, handlar om att växter föredrar ammonium framför nitrat. Ett verkligt plus!!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        Användare
                        • april 2002
                        • 382

                        #12
                        Jag har använt Gullranka (Epipremnum pinnatum/Epipremnum aureum) under många år som "vattenrenare", 2-3 plantor som placerats i centralfiltret. Rötterna sköljs rena från jord och för att inte plantorna i början skall sjunka ner i filterkaret kan man använda en bit frigolit som man gör hål i, bara att sticka ner rotänden i hålet och låta rötterna utvecklas i filterkaret. Det tar bara ett par dagar så är ammonium, nitrit och nitrat 0, de tar upp ammoniumet mycket effektivt och det blir rätt dekorativt också när de klänger runt akvarieställningen. Även om man belastar systemet hårt så fungerar det perfekt, de svarar bara med kraftigare tillväxt...om de bara får tillräckligt med ljus.

                        Tomatplantor är ett annat alternativt för de som vill kombinera "grönsaksodling" med fiskodling, i det fallet är en låg bassäng mest lämplig och tomatplantorna planteras i grova plaströr så rötterna kan växa ut i bassängen...bara att låta vattnet cirkulera genom bassängen.

                        Mvh Janne
                        Senast redigerad av Janne E; 15 oktober 2007, 22:43.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av Janne E
                          Jag har använt Gullranka (Epipremnum pinnatum/Epipremnum aureum) under många år som "vattenrenare", 2-3 plantor som placerats i centralfiltret.
                          Jag har samma goda erfarenhet av gullranka, men då med rötterna direkt ner i akvariet. Det blev dekorativt och en perfekt yngelgömma.

                          Tomatplantor var en kul idé. Kanske något att koppla till näckrostunnan på balkongen.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...