Målarfärg till "insidan" av akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vete
    Användare
    • februari 2007
    • 35

    Målarfärg till "insidan" av akvariet

    Hej!

    I mellan framruta och bakruta i mitt alu akv. sitter det en fastnitad metallskena som håller ihop rutorna och förhindar att de buktar ut. Jag vill måla denna skena svart och undrar vilken typ av färg jag skall använda mig av.

    Skenan är inte i direkt kontakt med vattnet men det är ändå viktigt att använda en vattenfast ofarlig färg då det kommer att droppa vatten ned från skenan pga kondens, skvättande fiskar, spill vid vattenbyte etc.

    Vilken typ av färg skall jag använda mig av?
  • mediabrus
    Användare
    • januari 2006
    • 143

    #2
    Jag skulle använt svart silikon anpassad för akvariebruk.
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • Snubbelfot
      Användare
      • maj 2011
      • 19

      #3
      Silicon är nog en bra idé. Det enda jag vet som finns för undervattensbruk nu för tiden är Epotex akvarielack, men den är genomskinlig. Visserligen kan man måla listen svart och sedan lacka med Epotex men det känns lite overkill. Förr fanns Krautoxin och Alfort & Cronholms Alfodur, men båda dessa färger var giftigare än horribelt ormgift. Men år efter år under vatten, det höll de för. Inga problem för firrarna. Jag byggde akvarier av spånskivor (!) som höll i många år utan problem. Ja det var tider det... ;-)

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Tja förr målade jag frigolitinredning med vanlig latexfärg , senare polyesterinredning med båtlack. Ingen fisk dog....

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Hade i tiden ett fanerakvarium, som jag målade med färg för simbassänger. Men finns sådan i svart?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          Arbetssätt...