Cichla temensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    Cichla temensis

    Vet någon om dessa fiskar går att få tag på i Sverige ? Eller måste jag vända mig till någon utomlands ?
    För de som missat rubriken så pratar jag om Cichla temensis & Cichla Ocellaris.
    Senast redigerad av Vomera; 06 oktober 2007, 02:34. Anledning: Valt att lägga till en art
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Torstensson här på forumet köpte sina i Danmark har jag för mig!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av Vomera
      Vet någon om dessa fiskar går att få tag på i Sverige ? Eller måste jag vända mig till någon utomlands ?
      För de som missat rubriken så pratar jag om Cichla temensis & Cichla Ocellaris.
      Ocellarisen tycker jag man ser lite titt som tätt ute i butikerna. Vet inte var du bor men i Göteborgstrakten ska det inte vara några problem att få tag på åtminstone Occelaris. C temensis vet jag inte.

      Lycka till!
      Senast redigerad av tjornpatrik; 06 oktober 2007, 08:17.

      Kommentar

      • Vomera
        Användare
        • juni 2004
        • 102

        #4
        Bor i just Götlaborrrjj

        Vart ska jag vända mig ? Specifik butik/privat person som tar in dom/odlar upp dem ?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Ursprungligen postat av Vomera
          Bor i just Götlaborrrjj

          Vart ska jag vända mig ? Specifik butik/privat person som tar in dom/odlar upp dem ?
          Zoomässan brukar väl ha sånt skumt inne, om inte kan de säkert ta hem.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            I Sverige är Cichla monoculus vanligast men det händer ibland att temensis kommer in också.

            Edit: monoculus saluförs oftast under namnet ocellaris.
            Senast redigerad av Lutt; 06 oktober 2007, 11:37.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av Vomera
              Bor i just Götlaborrrjj

              Vart ska jag vända mig ? Specifik butik/privat person som tar in dom/odlar upp dem ?
              Trop akvariefiskimport brukar har inne, även Havanna zoo. Har sett Cichla på Zoomässan ett par gånger och Kent på Nol vet jag har tagit hem nyss till en kund så det ska inte vara några problem. Har för mig att Herkules hade inne nyss också.

              Kommentar

              • Vomera
                Användare
                • juni 2004
                • 102

                #8
                Har sett på ett flertal ställen att dom säljer Nilaborre, är det exakt samma sorts Nilaborre dom planterat in i Victoriasjön ? Och är det någon so har någon erfarenhet av att hålla denna fisk i akvarium ??

                Kommentar

                • William
                  Användare
                  • december 2006
                  • 93

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vomera
                  Har sett på ett flertal ställen att dom säljer Nilaborre, är det exakt samma sorts Nilaborre dom planterat in i Victoriasjön ? Och är det någon so har någon erfarenhet av att hålla denna fisk i akvarium ??
                  Jag är ingen expert eller så, men jag trodde att det som diskuterades var påfågelaborre, och isåfall kommer dom väl från sydamerika, till skillnad från nilaborren som är från afrika..

                  Kommentar

                  • Vomera
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 102

                    #10
                    Ja du har rätt i att det var rätt OT, mitt fel.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vomera
                      Har sett på ett flertal ställen att dom säljer Nilaborre, är det exakt samma sorts Nilaborre dom planterat in i Victoriasjön ? Och är det någon so har någon erfarenhet av att hålla denna fisk i akvarium ??
                      Ja det är antagligen samma som i Victoriasjön. DEt jag hört om Nilabborre i akvarium var några som växt från 11 till ca 30 cm på 8 månader. Och med tanke på att den kan bli 2 m och kan väga 200 kg är det en rätt olämplig fisk i akvarium

                      Lite fiske av nilabborre
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                      Kommentar

                      • Vomera
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 102

                        #12
                        Visst som du säger, det är säkert en omlämplig akvariefisk om man inte har ett enormt akvarium. Dock tror jag knappast att den växer sig såpass stor i fångat tillstånd. Den kanske blir strax över metern men i vilket fall är det fruktansvärt stort.
                        Dom säljer i vilket fall sådan på Havanna Zoo i Surte så jag ska ta mig en titt på dem. Dom verkar ha en hel del intressanta fiskar där.

                        Kommentar

                        • MickeA
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 456

                          #13
                          Ocellarisen är den enda cichla jag har och har haft. Mycket trevliga firrar men väldigt väldigt glupska plus att dom är snabba som tusan och behöver gott om plats.

                          Tycker att man ser dem lite då och då i dom större butikerna faktiskt. Djurmagasinet i Borlänge brukar ha dem i alla fall, där har jag även sett en annan cichla, minns dock inte vilken men jag tror att det var temensis, samt nilabborrar och tigerfiskar som också nämnts i tråden.

                          Jag har själv nu fortfarande 11 st ungfiskar av ocellaris, dom är ungefär "mellan tummen och pekfingret"-stora och äter som hästar! Jag är lite i valet och kvalet om jag ska dra upp dem till vuxenstorlek eller om jag ska sälja dem snart. Jag har lite andra projekt på gång och är rädd att dom hamnar ännu mer i skymundan än dom redan gjort. :-/

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #14
                            Ursprungligen postat av MickeA
                            Ocellarisen är den enda cichla jag har och har haft. Mycket trevliga firrar men väldigt väldigt glupska plus att dom är snabba som tusan och behöver gott om plats.

                            Tycker att man ser dem lite då och då i dom större butikerna faktiskt. Djurmagasinet i Borlänge brukar ha dem i alla fall, där har jag även sett en annan cichla, minns dock inte vilken men jag tror att det var temensis, samt nilabborrar och tigerfiskar som också nämnts i tråden.

                            Jag har själv nu fortfarande 11 st ungfiskar av ocellaris, dom är ungefär "mellan tummen och pekfingret"-stora och äter som hästar! Jag är lite i valet och kvalet om jag ska dra upp dem till vuxenstorlek eller om jag ska sälja dem snart. Jag har lite andra projekt på gång och är rädd att dom hamnar ännu mer i skymundan än dom redan gjort. :-/
                            Tror faktiskt att dina ocellaris är och var monoculus, dessa arter har nämnligen blivit förväxlade.

                            Kommentar

                            • Leopoldi
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1082

                              #15
                              Så här ser en av mina ut?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...