Dela yngelkar - stor och liten hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    Dela yngelkar - stor och liten hona

    Mina auratushonor har ju börjat tugga en efter en. Den första av dem har gått tre veckor på lördag. Hon råkade illa ut i stora akvariet och vi beslutade till slut att flytta henne, hennes fenor så illa ut och hon "vaggade" när hon simmade. Vi var helt säkra på att hon inte skulle klara sig men nu har hon piggnat till. Den största honan blev vi också tvungna att flytta. Hon har tuggat i en vecka och hamnar ständigt i bråk med andra honor eftersom de fortfarande leker väldigt intensivt.

    Så, nu till frågan. Vad händer när den mindre honan släpper sina yngel i samma kar (60 l) som den större honan går och tuggar i? Finns det någon risk för deras välbefinnande, dvs kan den större honan vilja "bli av med" de yngel som finns, till förmån för sina egna. Eller kanske hon kan äta upp dem, trots att hon själv tuggar?

    Den stora är ganska vass mot den mindre honan som hon delar med. Jag har gjort lite nya grottor för att de ska få varsin halva av karet men så fort den mindre kommer ut blir hon bortjagad av den andra. Finns det någon risk att den mindre inte får ro att släppa ynglen tillsammans med den större honan?
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    #2
    Eftersom ingen svarar så uppdaterar jag er lite.

    Den mindre honan har börjat släppa yngel nu. Jag trodde att de släppte alla på en gång men nu har hon yngel både i munnen och frisimmande småbusar. De gömmer sig mellan stenarna och växterna så jag tror att risken för att de ska bli uppätna av den andra honan är minimal. Hon kommer helt enkelt inte att märka dem (hon har fullt upp med att hålla rent på malar runt sin grotta =).

    Har dock en annan fråga nu;

    Artemia ska jag ta hem från labb (har kvar från ett försök, arbetar med vattenreningsforskning). Jag läste att man kan locka honor att släppa yngel om man matar med Artemia, finns det någon risk att den större honan släpper för tidigt om jag matar den mindres yngel?

    Kommentar

    Arbetssätt...