Nämen nu får hon ta och spotta ynglena!! >4veckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Nämen nu får hon ta och spotta ynglena!! >4veckor

    Jag har då aldrig sett på maken, jag har haft Jombo-leptosomor i åratal, dessa går ibland nån halv vecka "över tiden" men spottar sedan friska och fina yngel. Har nu bytt till en underbar grupp Vanliga Leptosomor, en hona tuggade redan då jag köpte dom, en annan hona lekte dag 2, och sedan flera honor följande dagar. Ingen har spottat och det har nu gått snart 5 veckor.
    Undras hur dom ynglena mår, krokiga och dana antar jag..... Antagligen väntar dom på att en ska spotta så kommer alla på en gång kan jag tro, har ni hört på maken?
    /Carl
    P.s jag är inte intresserad av att plocka upp honor och tömma, stor inredd burk, liten lägehet centralt i Sthlm utan tillgängliga yngelkar
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Carl
    Jag har då aldrig sett på maken, jag har haft Jombo-leptosomor i åratal, dessa går ibland nån halv vecka "över tiden" men spottar sedan friska och fina yngel. Har nu bytt till en underbar grupp Vanliga Leptosomor, en hona tuggade redan då jag köpte dom, en annan hona lekte dag 2, och sedan flera honor följande dagar. Ingen har spottat och det har nu gått snart 5 veckor.
    Undras hur dom ynglena mår, krokiga och dana antar jag..... Antagligen väntar dom på att en ska spotta så kommer alla på en gång kan jag tro, har ni hört på maken?
    /Carl
    P.s jag är inte intresserad av att plocka upp honor och tömma, stor inredd burk, liten lägehet centralt i Sthlm utan tillgängliga yngelkar
    Kan ha fel men att mata med artemia lar kunna fa dem att spotta. Mina Paracypris tog Artemia under ruvningstiden dessutom. Har du nagot lugnt horn? Pistia och langa valisnerior ar utmarkt att spotta i samt ynglen tycker om att ga bland rotterna. Kanske kan du hitta pa nagot liknande typ flytande plastskrot?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Jodå, det finns lite lugna hörn och delar av burken, fast det är en stökig burk med en massa andra fiskar. Jag har provat att slänga i skalade artemiaägg just för att finta dom lite..... fast det är ju inte lika bra som levande förståss.

      Vad gäller dina tips med växter så känner du väl mig bättre än så Ola! Växter i Tanganyikaakvarium är ju som tvärföljt i hårdrock! Kommer aldrig på tal (jag har dock haft lite växter i mina filterutrymmen av rent biologiska skäl)

      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Men jag kanske skulle ta och läggs en filt över halva burken nåt dygn eller två? så det blir mörkt och lugnt där.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Tvärflöjt i hårdrock e ett plus!! Vad vore Sabbath`s Solitude utan den!? Så i med lite grönsaker!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Carl
            Jodå, det finns lite lugna hörn och delar av burken, fast det är en stökig burk med en massa andra fiskar. Jag har provat att slänga i skalade artemiaägg just för att finta dom lite..... fast det är ju inte lika bra som levande förståss.

            Vad gäller dina tips med växter så känner du väl mig bättre än så Ola! Växter i Tanganyikaakvarium är ju som tvärföljt i hårdrock! Kommer aldrig på tal (jag har dock haft lite växter i mina filterutrymmen av rent biologiska skäl)

            /Carl
            Sag du inte att jag skrev "nagot liknande typ flytande plastskrot"? Platnlomkrukor flyter t ex (men akta sa att fiskar inte kan simma in i halen - de fastnar). Sjalvklart foreslog jag inte vaxter
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Hmmmm.... OK då Ola....
              Ozric, Jag tror T.Iommi hade druckit lite för mycket lacknafta just den dagen.
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Carl
                Hmmmm.... OK då Ola....
                Ozric, Jag tror T.Iommi hade druckit lite för mycket lacknafta just den dagen.
                /Carl
                Ulver?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  Ulver?
                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Carl
                    Ulver?
                    /Carl
                    De har flojt pa skivorna.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...