Projektlogg, Etologisk studie av Multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #16
    Torsdag 15 november

    Nu har jag strukturerat om lite i karet. Drog likt en ångvält över karet och placerade alla snäckor i de två bakre hörnen. Vad ser jag då ? Jo! Yngel! Satan, hur tusan hamnade de där ? Måste ha skakat ur dem från snäckorna när jag röjde om. Ska se om deras grävande fortsätter på samma sätt som med den förra inredningen. Kör fortfarande med lika många fiskar som snäckor.

    Vattentemperatur: 26 grader, pH7.5, kh, 3, nitrit 0ppm.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #17
      Fredag 23 november

      Har nu haft min "test" inredning igång och ska nu strukturera upp lite annorlunda. Tanken är att jag återgår till denna inredning efter varje experiment av revir. Eftersom då är det lättare att se hur länge det tar för fiskarna att anpassa sig till den nya miljön om utgångsläget är densamma vid varje experiment. Har dock problem med att nu vallas det yngel överallt och det känns lite småtradigt att stöka om i karet, får kanske fiska upp småknoddarna tillvidare.

      Vattentemperatur: 26 grader, pH7.5, kh, 3, nitrit 0ppm.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • B-mark
        Användare
        • oktober 2005
        • 95

        #18
        Hejsan Alex!
        Fortlöper projektet som förväntat?
        Kul att du undersöker en akvariefisk som verkligen borde få större uppmärksamhet, då den inte kräver mycket plats och har relativt begränsade krav i övrigt. Att den dessutom lätt ynglar av sig har du ju redan sett och en aktivitet som förvånar. Kan dock vara frustrerande att de flyttar sand på ett osannolikt sätt, men jag tycker att det är en del i tjusningen hos denna ciklid. Kan detta vara den optimala akvarieinnevånaren? Den som eftertraktar en färgklick i sitt akvarium bör kanske satsa på något annat. Rapportera vidare om dina iakttagelser! / Stefan
        / Stefan

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #19
          Torsdag 29 november

          Nu har det gått cirka en vecka efter min omstrukturering och har nu bytt inredning från denna test inredning. Har dragit fram alla snäckor till framrutan som är fördelade i fyra olika grupper med fem snäckor i varje grupp. Två på sidorna och tre i mitten. Grupperna ligger rätt så tätt intill varandra vilket gör att bakre delen av karet är helt tomt. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig då bakre hörnet alltid varit favvostället för dem.

          Vattentemperatur: 26 grader, pH7.5, kh, 3, nitrit 0ppm.
          Senast redigerad av Alexander Ylipää; 29 november 2007, 19:02.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #20
            Torsdag 6 december

            Efter dryga veckan nu så kan man tydligt se att det är den största hanen som far omkring och gräver hos alla lite sådär pö om pö. Lustiga är att par som har yngel tom. tillåter hanen att komma o härja lite, utan att röra ynglen. Dessutom har ett par tjommar tagit ett territorium i bakre hörnet, även om det inte är några snäckskal öht! Har nu fotat och filmat flitigt i burken!

            Vattentemperatur: 26 grader, pH7.5, kh, 3, nitrit 0ppm.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Jag har alltid tyckt att det ar festligt att de lamnar reviret for att ata. Utifran detta skulle man kunna stalla upp flera testbara hypoteser.

              Spelar det nagon roll om reviret ar frosvarbart eller inte?
              Spelar aldern pa reviret nagon roll?

              Det finns teorier under namn som "dear enemy effect", "resource holding potential" samt (kommer inte ihag exakta namnet nu) "residential advantage"/"bourgeois effects". Den seare finns det inte nagra egentliga bevis for men det funkar i teorin.

              Det ar troligt att ett revir ar vart mer for en fisk som haller det eftersom 1) han/hon kanner till det och behover inte lagga tid och energi pa att lara kanna det (vilket en inkraktare behover) samt han/hon har redan gjort upp med grannarna (dear enemy) vilket en nykomling maste lagga tid pa.

              Min prediktion ar alltsa att "gamla" revihallare lamnar reviret mer garna eftersom andra kommer att vika undan da han/hon kommer att slass hart for det/grannarna sklapper in honom/henne. Fast det motsatta ar ocksa mojligt: Reviret ar vart mer och lamnas inte sa garna.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #22
                Intressanta hypotser Ola!


                Torsdag 13 december

                Nu har jag observerat och studerat två veckor på samma inredning och revirstrider. Den senaste veckan har hanen upphört grävandet hos alla paren. Och istället körde sitt eget race i bakre delen i karet, som jag skrev tidigare. Men jösses vilket revir killen tog! Från ena kortsidan och över halva bakre karet har han grävt (drygt 25 cm långt) och kanske 15 cm djupt. Blev en riktigt stor mur från övriga invånarna med sina snäckor i främre delen av karet. Han grävde alltså extra mycket nu då det inte fanns några snäckor eftersom detta har varit hans favoritställe hela tiden. Oavsett om det har funnits snäckor eller inte. Dock gräver han mycket mer nu när det är endast sand...

                Vaskat om i inredningen till "ordinarie inredningen" ett par dagar innan nästa experiment skall tas i akt. Nämligen slänga alla snäckor i mitten av karet i en enda stor hög.

                Vattentemperatur: 25 grader, pH8, kh, 3, nitrit 0ppm.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • wicked1
                  Användare
                  • april 2007
                  • 104

                  #23
                  spännande!
                  Multisar är helt klart min favorit fisk, så allt som går att läsa om dem är riktigt intressant.
                  Hade varit kul att få se några bilder, eller filmer.
                  trevlig helg
                  www.fredd.tk

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #24
                    Slut på jullov och diverse ledigheter!

                    Torsdag 30 december (lite sen logg)

                    Efter att ha varit bortrest över julhelgen kunde jag konstatera att hela akvariet var betäckt av alger. Dock hade fiskarna klarat av det snåla vattenbytet och utfodringen. Summan av det var att det hade kläckts fler och fler yngel under tiden jag varit borta.

                    Har nu under mellandagarna knåpat ihop artikeln om detta projekt som kommer publiceras i nästkommande ciklidblad.
                    Vattentemperatur: 26 grader, pH8, kh, 3, nitrit 1ppm.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #25
                      Torsdag 10 Januari
                      Inga smärre nyheter. Dock redigarade jag filmklipp till presentationen. Lovar att lägga upp dem senare så får ni se
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #26
                        Onsdag 12 Mars

                        Håller nu på med presentation och rapportskrivning, vilket börjar närma sig slutspurten för projektet. Inlämningen är 4e april, lagom till ciklidstämman, hehehe!
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 3615

                          #27
                          Och kan härmed berätta att ett MVG var ett faktum
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #28
                            Gratulerar!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...