Passar Kakadua-ciklider mig???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte159
    Användare
    • oktober 2007
    • 13

    Passar Kakadua-ciklider mig???

    Halloj allihopa!!!!
    Jag har ett litet 63l-kar som vill ha fler fiskar. Jag har en Ellioti-hane (T. Maculipinnis), en Eldstjärt, en Banjomal och tre Svärdbärare. Anledningen till att det bara är en Ellioti är för att han tog livet av honan nyligen.
    Jag pratade med personalen i Zooaffären och de tipsade om Kakadua-ciklider (Apistogramma ett eller annat). Jag skulle järna vilja ha lite info och åsiker om denna fisk. Passar de in i mitt kar? Hur många bör jag ha? Affären sa att jag skulle ha ett par (1+1). Stämmer det att de lever ett mycket kort liv (ca. 1år)? Osv....

    Tack på förhand!!!
    /Mathias
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    #2
    läs på !!

    Alla fiskar du nämner ska ha mkt större akvarium och att dessutom trycka in kakaduorna som ska gå i ett haremstim och kräver ganska stor bottenyta är rena djurplågeriet!!!

    Läs på innan du fortsätter är mitt tips !!!
    En glad amatör vid namn Anna-Karin

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Eldbuken och eldstjärten är stora, aggressiva, fiskar som kräver utrymme. De går nog i längden inte att ha i ett 63-liters.

      Gör du dig av med dem kan du ha en 1+3 grupp kakaduor plus lite annan fisk (nån liten tetra, några levandefödare el dyl), men gör du dig inte av med dem kommer de garanterat att döda dina kakaduor. Och så småningom varandra.

      Ett 63-liters är helt enkelt inte en bra miljö för eldbuk och eldstjärt, och jag tror både du och de blir gladare om du ger dem till nån med mer utrymme.

      Kommentar

      • Matte159
        Användare
        • oktober 2007
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av anna-karin
        Alla fiskar du nämner ska ha mkt större akvarium och att dessutom trycka in kakaduorna som ska gå i ett haremstim och kräver ganska stor bottenyta är rena djurplågeriet!!!

        Läs på innan du fortsätter är mitt tips !!!


        Framför allt Ellioticikliden kämpar jag för fullt med att ge bort eller sälja. Att den hamnade i 63:an var bara för att han annars hade dött av Rödcikliderna som han gick tillsammans med i mitt 222 (sedan tog han livet av sin hona innan jag hann göra något). Eldstjärten där emot gör inte en fluga förnär (vad jag har sätt) och änn så länge är han pytte liten (ca. 6-7 cm) och har varit det sedan jag köpte den för snart ett årsedan. H*n äter allt h*n kommer över, men växer ändå inte en cm, inte änns när h*n gick i 222:t. Vad gör jag för fel??? Att h*n hamnade i 63:an är precis samma anledning som för Ellioticikliden, Rödcikliderna höll på att ta livet av honom/henne.

        Jag har läst och jag har tänkt igenom vad jag har gjort. Bo trångt är väll bättre än döden, tycker jag iaf. Iofs så har jag ingen annan förklaring på Banjomalen än att det var den första fisk som jag köpte och de i Zooaffären sa att det var ett ok kar att ha dem i, så där har du helt rätt att det inte är speciellt snällt, men vad ska jag göra när ingen vill ha den? Jag har inte så många val, tyvärr, och mitt 222 är på gång att bli ett Tanganyika-kar (dvs det står helt tommt).

        Tack för svaren! Jag ska fundera ordentligt och försöka göra mig av med lite fisk innan jag köper något mer!

        Kommentar

        • anna-karin
          Användare
          • augusti 2006
          • 51

          #5
          Nu får jag dåligt samvete för mitt kanske lite "hårda" svar... men faktum kvarstår, akvariet är på tok för litet... Eldstjärten är en tyrann, kanske inte som liten, men vänta ett tag.... Har du möjlighet att ge bort dina fiskar till ngn som har ett större akvarium som passar så är det det bästa annars får jag nog rekomendera kniven.... Jag vet att det låter brutalt men den fisken och andra fiskar skulle plågas dubbelt upp annars... De andra fiskarna kräver åxå större, bara kolla på olika faktasidor så ser du !

          Jag vill delge dig min erfarenhet som "ny" akvarist,. Jag har haft akvarium nu i ca 2 år, jag började åxå med ett litet akvarium men bytte ganska snabbt upp mig på ett större. I dagens läge är jag i samma sits igen, jag håller på att byta upp mig. Det jag lärt är att ett större akvarium är mkt mer lättskött än ett mindre samt mkt trevligare och ger större utbyte i form av avslappning, skönhet och studering av fiskar.

          Det du ska göra nu innan du utökar är att ta reda på de fiskarterna du tänker införskaffa, va de har för krav här i livet, vad gäller stl på akvarium, sällskap, temp osv osv.... Det är ytterligare en sak jag lärt mig och all heder till ciklid.se som hjälp mig att komma tillrätta med en massa frågor och funderingar, fråga, fråga, fråga, läs, läs, läs o läs!!!!

          Jag önkar dig lycka till, fortsätt fråga !!!!!! MVH Anna-Karin
          En glad amatör vid namn Anna-Karin

          Kommentar

          • Matte159
            Användare
            • oktober 2007
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av anna-karin
            Nu får jag dåligt samvete för mitt kanske lite "hårda" svar... men faktum kvarstår, akvariet är på tok för litet... Eldstjärten är en tyrann, kanske inte som liten, men vänta ett tag.... Har du möjlighet att ge bort dina fiskar till ngn som har ett större akvarium som passar så är det det bästa annars får jag nog rekomendera kniven.... Jag vet att det låter brutalt men den fisken och andra fiskar skulle plågas dubbelt upp annars... De andra fiskarna kräver åxå större, bara kolla på olika faktasidor så ser du !

            Jag vill delge dig min erfarenhet som "ny" akvarist,. Jag har haft akvarium nu i ca 2 år, jag började åxå med ett litet akvarium men bytte ganska snabbt upp mig på ett större. I dagens läge är jag i samma sits igen, jag håller på att byta upp mig. Det jag lärt är att ett större akvarium är mkt mer lättskött än ett mindre samt mkt trevligare och ger större utbyte i form av avslappning, skönhet och studering av fiskar.

            Det du ska göra nu innan du utökar är att ta reda på de fiskarterna du tänker införskaffa, va de har för krav här i livet, vad gäller stl på akvarium, sällskap, temp osv osv.... Det är ytterligare en sak jag lärt mig och all heder till ciklid.se som hjälp mig att komma tillrätta med en massa frågor och funderingar, fråga, fråga, fråga, läs, läs, läs o läs!!!!

            Jag önkar dig lycka till, fortsätt fråga !!!!!! MVH Anna-Karin


            Ingen fara, jag tar inte illa upp eller något. Det ända som är är att jag inte VILL ta livet av dessa underbara fiskar även om jag vet att de kanske lider om de växer några storlekar till. Jag får helt enkelt snåla med maten (lugn, jag bara skoja). Tur är att jag har lite tid på mig då alla fiskar är små än så länge, men som du säger så kommer de att bli större och i vissa fall MYCKET större!

            Jag vet att det inte är så bra för fiskarna, men de införskaffades helt utan erfarenhet och har inget större kar att lägga över dem i. Hade jag tittat på dessa idag så hade jag förmoderligen inte köppt dem (svärdisarna hade jag köpt, men inte de andra). Jag nämnde ju att 222:t är under renovering och där i hade ju dessa fiskar gått i innan, så detta är ett litet "nöd-kar". Någon måste vilja ha dessa, men vem?

            Vad har Kakaduorna för behov och vad är era egna erfarenheter (jag har aldrig haft några Apisto överhuvudtaget)?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej Matte!
              Känner nästan lite motvilja att lägga mig i det här men...
              Vfr går dina fiskar i ett 63 liters akvarium nu när du har ett 222 liters som står tomt? Tanganyika kanske kan vänta ett litet tag? Det bästa rådet jag kan ge dig om du nu är nybörjare är att du skall tänka igenom olika scenarier väldigt noga innan du ger dig i kast med dem. Erfarna akvarister skyndar långsamt! Du kan kolla igenom trådar här på forumet som handlar om olika projekt... Då ser du att det ofta tar en del tid mellan en tanke och ett färdigt resultat. De resultaten motsvarar dock oftare förväntningarna i högre utsträckning än de som tillkommit genom en snabb impuls...Men jag tar inte på mig rollen att döma dig över huvud taget! Vi har alla begått misstag, så tappa inte gnistan nu för akvariehobbyn kan vara väldigt givande bara man kommer rätt på det.
              Lycka till
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Matte159
                Användare
                • oktober 2007
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Hej Matte!
                Känner nästan lite motvilja att lägga mig i det här men...
                Vfr går dina fiskar i ett 63 liters akvarium nu när du har ett 222 liters som står tomt? Tanganyika kanske kan vänta ett litet tag? Det bästa rådet jag kan ge dig om du nu är nybörjare är att du skall tänka igenom olika scenarier väldigt noga innan du ger dig i kast med dem. Erfarna akvarister skyndar långsamt! Du kan kolla igenom trådar här på forumet som handlar om olika projekt... Då ser du att det ofta tar en del tid mellan en tanke och ett färdigt resultat. De resultaten motsvarar dock oftare förväntningarna i högre utsträckning än de som tillkommit genom en snabb impuls...Men jag tar inte på mig rollen att döma dig över huvud taget! Vi har alla begått misstag, så tappa inte gnistan nu för akvariehobbyn kan vara väldigt givande bara man kommer rätt på det.
                Lycka till
                Mvh/Andreas.


                Känn absolut inte motvilja! Anledningen till att jag la upp en tråd var för att jag ville ha åsikter och inte att folk skulle knipa käft!!!
                Kruxet är att jag har hållt på med akvarium i ca 1½ år och har velat ha ett Tanganyika i ca 1år och har redan börjat påbörja det med bakgrunder och allt nu när Rödcikliderna såldes. Så med andra ord så har jag väntat ganska länge och vill verkligen ha Tanganyika-ciklider, men jag förstår vad du menar.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Inget illa menat Matte159...men du tror inte att du skulle kunna ändra textfärgen? Känns inte så bra i ögonen att läsa den där skarpa blå färgen...

                  Kommentar

                  • Matte159
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 13

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Inget illa menat Matte159...men du tror inte att du skulle kunna ändra textfärgen? Känns inte så bra i ögonen att läsa den där skarpa blå färgen...
                    Inga problem, tyckte bara att det var lite roligare än denna tråkiga svarta färg.

                    Kommentar

                    • anna-karin
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 51

                      #11
                      Hej igen !!

                      Jag har några tips på bra sajter, förutom ciklid, som jag tror att du jag ha stor nytta av!!

                      zoopet.com

                      djurportalen.nu

                      zoonen.com

                      plantswap.se

                      MVH Anna-Karin
                      En glad amatör vid namn Anna-Karin

                      Kommentar

                      • Matte159
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 13

                        #12
                        Ursprungligen postat av anna-karin
                        Hej igen !!

                        Jag har några tips på bra sajter, förutom ciklid, som jag tror att du jag ha stor nytta av!!

                        zoopet.com

                        djurportalen.nu

                        zoonen.com

                        plantswap.se

                        MVH Anna-Karin

                        Japp, jag ska kolla igenom dessa, men zoopet.com är jag redan guld-medlem på och har varit det sedan i Mars. Jag heter precis som här, Matte159.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...