Canon macro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgb
    Användare
    • augusti 2006
    • 24

    Canon macro

    Skulle detta objektiv fungera till akvariefoto?

    Canon EF 50/2,5 Macro

    Kan man använda det till annan typ av fotografering?

    /magnus
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag tycker du ska satsa på ett Canon EF-S 60/2,8 istället.. perfekt för fiskfoto.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Nackdelen med Canon EF 50/2,5 är att det bara ger avbildningsskala 1:2, riktiga makron ger en avbildningsskala på 1:1. Du får alltså inte lika bra förstoring. Rent optiskt ska det vara ett riktigt bra objektiv.

      Makrot som Robin tipsar om har bättre autofokus och avbildningsskala 1:1. Även Sigmas makro 70mm/2.8 lär vara ett bra val.

      Förutom till närbildsfoto så är makro lämpat till porträttfoto.
      Senast redigerad av Micke; 03 oktober 2007, 23:05.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        60-makrot funkar bra till porträtt som Micke säger. Här ett på vår vovve Råda.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Slänger in en 100% crop (hoppas jag gjort rätt).
          Man ser mig i ögat.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • mgb
            Användare
            • augusti 2006
            • 24

            #6
            Tack för svaren! Jag jagar vidare (det är ändå halva nöjet).

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              #7
              Jag skulle nog rekomendera ett macro runt 90-150mm ist för 60mm. (Om du nu inte bara ska fota 40cm:ers CA-ciklider.

              Tamron 90/2,8
              Canon 100/2,8
              Sigma 150/2,8 (detta har jag själv)
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av Laesk
                Jag skulle nog rekomendera ett macro runt 90-150mm ist för 60mm. (Om du nu inte bara ska fota 40cm:ers CA-ciklider.
                Jag har ett 60mm makro och hade tidigare också ett på 90mm som nu är utbytt mot 105mm. De båda längre bränvidderna har jag i princip aldrig använt till ciklidbilder, möjligtvis någon enstaka gång till små snäckskalslekare eller till fiskporträtt.

                60 eller 70mm ser jag som den absolut bästa allroundbrännvidden för ciklidbilder.

                Canons 40D och 400D har bildsensorer som är 22.2 mm breda, ett 60mm makro har en närgräns på ca 20 cm (räknat från bildsensorn) där det ger en avbildningsskala på 1:1. Vid närgränsen får man alltså plats med fiskar på max 22,2 mm på bilden. Med de normala arbetsavsåden man använder vid akvariefoto på uppskattningsvis en dryg halvmeter får man alltså med det flesta normalstora cikliderna.

                Makroobjektiv med brännvidd på 150mm har en närgräns på ca 40 cm med avbildningsskala 1:1. Då måste man backa betydligt mer för att få med fiskar av samma storlek och hamnar oftast på halvdistans en bit från akvarieglaset där risken för reflexer är som störst. Det går heller inte att fotografera i trånga trånga odlingslokaler eller butiker eftersom avståndet mellan akvarierna helt enkelt inte räcker till.

                En lösning som blir mångsidigare är att köpa en telekonverter som komplement till makrot. Med en konverter på 1,5x får ett 60mm makro brännvidden färlängs till 90mm. Närgränsen blir oförändrad vilket innebär att avbildningssklan ökar vid närgränsen, eller att du kan öka arbetsavståndet med skala 1:1.
                Nackdelen är att man också tappar 1,5 bländarsteg i ljusstyrka. Å andra sidan tappar man alltid ett bländarsteg vid avbildningsskala 1:1 (även om inte alla kameramärken visar det).
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke Jarhl
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2277

                  #9
                  Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Pentax kör jag med till mina fiskbilder funkar skitbra jäkligt nöjd med det värt varenda krona faktiskt!
                  Micke Jarhl Med akvarium!

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                    Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Pentax kör jag med till mina fiskbilder funkar skitbra jäkligt nöjd med det värt varenda krona faktiskt!
                    De objektivet har jag me och är supernöjd! Ända nackdelen är den lååångsamma autofokusen.
                    Senast redigerad av tjornpatrik; 04 oktober 2007, 22:13.

                    Kommentar

                    • mgb
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 24

                      #11
                      Det här känns ju inte helt fel:

                      Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF

                      Någon som har testat det?

                      /magnus

                      Kommentar

                      • kattsta
                        Användare
                        • december 2012
                        • 171

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriks155
                        De objektivet har jag me och är supernöjd! Ända nackdelen är den lååångsamma autofokusen.
                        Håller med har samma Tamron sp 90 macro
                        men jag kör aldrig med autofocusen
                        Jag har även ett pentax pentax 50 2,8 macro
                        90 an är lättare att fota fisk med för man behöver inte sitta så nära akvariet
                        med 50 macrot får man sitta så nära satt fisken blir störd
                        Har även ett sigma micro macro 100:2,8 ej autofocus som funkar väldigt bra

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ursprungligen postat av mgb
                          Det här känns ju inte helt fel:
                          Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF
                          Jag har inte testat det men det har fått toppbetyg i alla tester och bättre omdömmen än Tamrons 90mm (som jag personligen aldrig blev riktigt nöjd med). 70mm tror jag är den optimala brännvidden för fiskmakro om man som jag vill fotografera när glaset.
                          Fotoorganisationen TIPA utsåg det till "Best Expert Lens 2007" och priset ligger ju riktigt bra till också.

                          Här är TIPA's motivering:
                          Why make it complex, when you can make it simple and still enjoy superb quality? For this telephoto macro lens, Sigma has used a very simple optical design, but has developed and included two decisive ingredients – a group of floating elements and the new SML multiple surface coating. The result is an excellent macro lens that’s purpose-built for D-SLRs with APS-C sized sensors. And there’s more: chromatic aberration is absent, distortion and vignetting are invisible, and the optics achieve a 1:1 reproduction ratio at the minimum focusing distance of 25cm. A great reference lens at an affordable price.
                          Senast redigerad av Micke; 04 oktober 2007, 23:12.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Byttorp
                            Användare
                            • november 2003
                            • 1585

                            #14
                            Hur skulle Canon EF 100/2,8 vara i förhållande till ett Canon EF-S 60/2,8 USM, mycket sämre för fiskfoto just med tanke på avståndet till karet. En vinst kanske är att man inte låser in sig i EF-S systemet den dag man byter upp sig till en annan kamera än 40D. I övrigt då? nån som testat båda dessa och kan säga bu eller bä?
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Byttorp
                              Hur skulle Canon EF 100/2,8 vara i förhållande till ett Canon EF-S 60/2,8 USM, mycket sämre för fiskfoto just med tanke på avståndet till karet. En vinst kanske är att man inte låser in sig i EF-S systemet den dag man byter upp sig till en annan kamera än 40D. I övrigt då? nån som testat båda dessa och kan säga bu eller bä?
                              Det kommer garanterat blir billigare och vanligare med större sensorer i framtiden. Ryktet säger t ex. att efterföljaren till 5D kommer att hamna under 20 000:-. Jag skulle tänka mig för mer än en gång innan jag köpte optik som är anpassad enbart för APS-C formatet.

                              När det gäller brännvidd på makro för fiskfoto anser jag att brännvidder runt 60-70 mm är bäst. Men då är det med bildvinkeln på APS-C formatet, på en större sensor blir det ju annorlunda.

                              Det är inte lätt att välja idag, men fotoar mer lite mer seriöst är jag övertygad om man byter till en kamera med större sensor inom några år. Hur snabbt det går beror på hur mycket konkurrensen mellan tillverkarna kan pressa priserna.
                              Senast redigerad av Micke; 18 oktober 2007, 14:07.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...