Kan någon förklara iso?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Kan någon förklara iso?

    Jag har lånat hem en Nikon D80
    Om jag fotar med iso Hi1 så blir bilden kornig med färgen bättre.
    Första bilden

    Om jag fotar med iso 400 så blir bilden mörkare men klarare
    andra bilden.

    Vad är iso?
    Hur funkar det egentligen?
    Varför finns olika iso?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    ISO är bildsensorns ljuskänslighet. Med högre ISO behövs inte lika mycket ljus, men det är på bekostnad av ökad brusighet i bilden.

    Möjligheten till olika ISO har man för att kunna ändra ljuskänsligheten efter behov, ibland när ljuset är dåligt är det bättre att kunna ta en brusig bild än ingen bild alls. När ljuset är bra vill man använda lägsta ISO för att få så lite brus som möjligt.

    Ett ISO steg motsvarar ett steg slutartid eller bländaröppning. Som exempel kan man minska slutartiden från 1/125 till 1/250 när man ökar ISO från 100 till 200.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Tack Micke för svaret.

      Här kommer mera frågor.
      Hur tusan ska man veta hur högt i ISO man ska fota i?
      För att jag tyckte att jag fått till några praktbilder när jag såg dom i kamera tven, men så fort dom kom upp på datorn så var dom brusiga.
      Man kan ju inte bära runt på en lapptopp i skogen.

      Strävar Ni efter att fota i så högt ISO som möjligt?
      Var det detta bruset som Laesek sa var mindre med en Canon D30?
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Här kommer mera frågor.
        Hur tusan ska man veta hur högt i ISO man ska fota i??
        När inte inställningarna för bländare och slutartid räcker till längre tar man till en ISO-höjning. Om jag t ex. vill använda f11 för att få bra skärpedjup och ljuset då inte räcker till kortare slutartid än 1/60 kan jag öka ISO 1 steg för att istället kunna använda 1/125.
        Nikon D80 har auto-ISO där man kan ställa in vid vilken slutartid som automatiken ska börja öka ISO.

        Ursprungligen postat av LN
        För att jag tyckte att jag fått till några praktbilder när jag såg dom i kamera tven, men så fort dom kom upp på datorn så var dom brusiga.
        Man kan ju inte bära runt på en lapptopp i skogen.?
        Bruset syns mer när man visar bilden i 100% på en datorskärm, i utskrift syns det betydligt mindre.
        På en D80 är bruset knappt märkbart upp till ISO 400, helt acceptabelt till 800 och användbart till mindre bildformat upp till 1600.

        Ursprungligen postat av LN
        Strävar Ni efter att fota i så högt ISO som möjligt??
        Tvärtom, så lågt ISO som möjligt.

        Ursprungligen postat av LN
        Var det detta bruset som Laesek sa var mindre med en Canon D30?
        När det gäller brus hos olika kameror så går meningarna ofta isär. Canon har på vissa modeller haft bättre brusegenskaper från ISO 800-1000 och uppåt än Nikon. Men brusets karaktär skiljer sig ganska mycket åt, Canon har ganska mycket färgbrus medan Nikons är mer filmkornsliknande. Nikons senaste modell D40x anses i de flesta testerna att ha bättre bildkvalitet än både Canon 400D och 30D.[/quote]
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Nikons senaste modell D40x anses i de flesta testerna att ha bättre bildkvalitet än både Canon 400D och 30D.
          Alltid nåt positivt!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Jag tror att jag börjar förstå. Men fattar inte iallafall, förlåt det är säkert en barnlek för er

            Om slutartiden blir kortare med högre ISO är väl det bra när man fotar våra snabba fiskar för att då blir bilden skarpare??

            Men jag fattar nog trögt men men varför påverkas bilden mer av blixten om ISO är lägre än om den är högre??
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Allt är lätt när man kan det Här finns en bra grundläggande artikelserie om foto: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_1.shtml

              Högre ISO ger möjlighet till kortare slutartider som bättre fryser rörelserna på snabba fiskar.

              Lågt ISO ger kortare slutartider och då blir det mer blixtljus och mindre befintligt ljus.
              Senast redigerad av Micke; 01 oktober 2007, 19:33.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av Micke
                Allt är lätt när man kan det Här finns en bra grundläggande artikelserie om foto: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_1.shtml

                Högre ISO ger möjlighet till kortare slutartider som bättre fryser rörelserna på snabba fiskar.

                Lågt ISO ger kortare slutartider och då blir det mer blixtljus och mindre befintligt ljus.
                Kanon läsning + förklaringar Micke trevlig läsning du kommer med!!
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Lågt ISO ger kortare slutartider och då blir det mer blixtljus och mindre befintligt ljus.
                  Där svarade jag lite för snabbt ser jag . Tvärtom ska det givetvis vara, lågt ISO ger längre slutartider som bör ge mindre blixtljus och mer befintligt ljus. Men större risk för rörelseoskärpa.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Enligt EXIF-informationen är båda bilderna i första inlägget tagna med bländare f/4.5 och 1/200, den översta med ISO 3200 och den nedre med ISO 800.
                    Eftersom ISO är lägre på den andra bilden men bländare och slutartid de samma har blixtautomatiken fått ge mer bilxtljus för att kunna exponera den andra bilden rätt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 2447

                      #11
                      LN ... tänkt dig fota handboll inomhus i en dåligt belyst hall. (utan blixt)

                      Då måste man ha:

                      -Stor bländare t.ex. F1,8 eller F2,8 (så man får in mkt ljus i kamerahuset)
                      -Snabb slutartid för att kunna frysa personerna t.ex: 1/500 dels sekund

                      Å för att kunna ha så snabb slutartid måste man dra upp ljuskänsligheten, dvs högt ISOtal t.ex: 1600 eller 3200 .. om jag ist hade fotat med ISO200 eller liknande så hade resultatet blivit mörkt eller bäcksvart
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Eller som akvarist så kan man tänka att man ska fylla en hink med vatten .
                        Med tunn slang (liten bländare) tar det lång tid (lång slutartid) att fylla hinken. Med grövre slang (större bländare) går det snabbare (kortare slutartid) att fylla hinken.

                        Häller man lite sand i hinken (högre ISO) går det snabbare att fylla upp hinken med vatten, men det blir grumligare (mer brus).

                        Fotografi är grekiska och betyder måla med ljus. Om man tänker utifrån ljus när man fotgraferar blir det lättare att förstå sambanden mellan bländare, slutartid och ISO. Allt handlar om att få en lagom mängd ljus på bildsensorn för att få en rätt exponerad bild.

                        Det som ställer till det är att sifforna för bländare räknas tvärtom, liten bändare är stort tal och tvärtom. Ett objektiv kan t ex. ha f2.8 som största bländare och f22 som minsta bländare.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Eller som akvarist så kan man tänka att man ska fylla en hink med vatten .
                          Med tunn slang (liten bländare) tar det lång tid (lång slutartid) att fylla hinken. Med grövre slang (större bländare) går det snabbare (kortare slutartid) att fylla hinken.

                          Häller man lite sand i hinken (högre ISO) går det snabbare att fylla upp hinken med vatten, men det blir grumligare (mer brus).

                          Hahahaha de va den roligaste liknelsen jag hört på länge
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jag börjar långsamt förstå. Men helt lätt är det inte. Bra förklaringar dock

                            Men vad betyder "EXIF-informationen"
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN
                              Men vad betyder "EXIF-informationen"
                              Bilder från digitalkameror innehåller exponeringsinformation som kallas EXIF. Det finns massor av sätt att läsa informationen, mitt favoritprogram är Opanda som man kan använda för att se EXIF-informationen genom ett högerklick på bilden i webbläsaren.
                              Opanda är gratis och hämtas från www.opanda.com
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...