Vattenbytesintervaller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Vattenbytesintervaller?

    Eftersom ni va så snälla å gav så många fina svar på min UV-C fråga så tänkte jag höra med alla förståsigpåare om vattenbyte.

    Som jag nämde innan har jag ett 960 med Frontosor (9 styck) som jag matar 5 ggr i veckan med räkmix eller hela räkor. http://www.youtube.com/watch?v=049ck6Fo0lw

    Räkmixen blir ju lätt grisigt av så jag kör 50/50, Så till min fråga: Är de alltid bra för fisken att byta mer vatten än 50-60% en gång i veckan som man brukar säga e "standard" eller mår fisken alltid bättre om man byter typ 30% varannan dag?

    Är anledningen till att man säger 50% var vecka för att man i regel inte orkar böka mer än så , eller att de inte bör bytas oftare för man tappar vattenvärdena å de inte blir nån bra bakterieflora?

    Jag har rätt så smidiga vattenbytessystem så jag kan gladligen byta 3 ggr i veckan om de bara e bra för fisken.

    Vad säger fackmännen om min ide att byte mer å oftare än 50-60% var bakfyllesöndag? (som nu:O(
    Söker AQUALUX!!
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Jag förespråkar för vattenbyten lite och ofta! Svängningar i vattenkvalitén blir mindre om du byter med tätare intervaller än att göra ett massivt byte en gång i veckan. Ska nog inte nämna hur ofta jag byter, det borde folk ha redan räknat ut men i "vanliga" inredda kar så tycker jag att man gott kan byta var tredje dag om resurser finns, och det har du tydligen.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #3
      En aspekt på det hela är ju att man stör fiskarna varje gång man byter, men om man har ett smidigt system så kanske det inte är så farligt, kanske inte så farligt om man har osmidigt system heller???
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #4
        Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
        Eftersom ni va så snälla å gav så många fina svar på min UV-C fråga så tänkte jag höra med alla förståsigpåare om vattenbyte.

        Som jag nämde innan har jag ett 960 med Frontosor (9 styck) som jag matar 5 ggr i veckan med räkmix eller hela räkor. http://www.youtube.com/watch?v=049ck6Fo0lw

        Räkmixen blir ju lätt grisigt av så jag kör 50/50, Så till min fråga: Är de alltid bra för fisken att byta mer vatten än 50-60% en gång i veckan som man brukar säga e "standard" eller mår fisken alltid bättre om man byter typ 30% varannan dag?

        Är anledningen till att man säger 50% var vecka för att man i regel inte orkar böka mer än så , eller att de inte bör bytas oftare för man tappar vattenvärdena å de inte blir nån bra bakterieflora?

        Jag har rätt så smidiga vattenbytessystem så jag kan gladligen byta 3 ggr i veckan om de bara e bra för fisken.

        Vad säger fackmännen om min ide att byte mer å oftare än 50-60% var bakfyllesöndag? (som nu:O(
        Enligt min mening så finns inget enkelt svar... Ibland är vattnet bättre eller sämre på orten, ibland kan man göra saker åt det ibland inte och då påverkar givetvis intervall och mängd.
        Men jag anser att med den matningsfrekvensen du har och antalet fiskar samt karstorlek så är det du beskriver du gör nog rätt vettigt... Förutsätter att du har ett väl genomtänkt och modernt filteringssystem...

        Mvh Matereo på Öland

        Kommentar

        • Aqualux Frontosa
          Användare
          • september 2005
          • 48

          #5
          Filter svar

          Ursprungligen postat av matereo
          Enligt min mening så finns inget enkelt svar... Ibland är vattnet bättre eller sämre på orten, ibland kan man göra saker åt det ibland inte och då påverkar givetvis intervall och mängd.
          Men jag anser att med den matningsfrekvensen du har och antalet fiskar samt karstorlek så är det du beskriver du gör nog rätt vettigt... Förutsätter att du har ett väl genomtänkt och modernt filteringssystem...

          Mvh Matereo på Öland
          Ja inte lika mkt filtrering som man borde ha när de matas med räkmix...men jag har en P3 2080 ytterfilter & sen ligger de en 1500/L pump i den vänstra modulen med filtermaterial i som ev syns lite dåligt på youtubefilmen jag länkade till, doserar även 2 dl bikarbonat var gång jag byter vatten (ca 400-450L) har mjukt pissvatten Kalmar
          Söker AQUALUX!!

          Kommentar

          • matereo
            Användare
            • januari 2006
            • 169

            #6
            Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
            Ja inte lika mkt filtrering som man borde ha när de matas med räkmix...men jag har en P3 2080 ytterfilter & sen ligger de en 1500/L pump i den vänstra modulen med filtermaterial i som ev syns lite dåligt på youtubefilmen jag länkade till, doserar även 2 dl bikarbonat var gång jag byter vatten (ca 400-450L) har mjukt pissvatten Kalmar
            Som jag ser det så borde dina nuvarande vattenbyten och din filtrering räcka... Hur många gånger av 5 utfodringstilfällen ger du hela räkor? Åk över bron vetja, och plocka lite snygg kalksten... eller kalkgrus att blanda i bottensanden för snygg realistisk effekt så får du lite bättre vattenvärden och högre värdesstabilitet med.... kanske kan ett par byten a ca hälften av vad du byten nu vid två olika tillfällen varje vecka som tidigare nämndes minska ev, svängningar i vattenvärden... men få fiskar är ju så känsliga som somliga ibland verkar tro... Det är väl snarare så att dyr fisk skapar en massa ägarparanoia ofta... Har själv kännt av den ibland.

            Mvh Matereo på Öland
            Senast redigerad av matereo; 01 oktober 2007, 10:14.

            Kommentar

            Arbetssätt...