fråga ang vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    fråga ang vattenbyten

    tjena gott folk


    har en fråga angående vattenbyten , jag har i nuläget bara småttingar i fisk väg,
    20 ikola samt 10 dubbar är det i det just nu , 720 liter är karet på
    byter två gånger i veckan som det är nu , fast vill försöka dra upp dom fortast möjligt,så kanske vatten byte dagligen skulle hjälpa till?

    jag kör med africana,us artemia,samt nåt pro flingfoder (med spirulina i)
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    #2
    Ursprungligen postat av Patric
    tjena gott folk


    har en fråga angående vattenbyten , jag har i nuläget bara småttingar i fisk väg,
    20 ikola samt 10 dubbar är det i det just nu , 720 liter är karet på
    byter två gånger i veckan som det är nu , fast vill försöka dra upp dom fortast möjligt,så kanske vatten byte dagligen skulle hjälpa till?

    jag kör med africana,us artemia,samt nåt pro flingfoder (med spirulina i)
    Tja försöker du utfodra ofta och rikligt så "kanske" vattenvärdena blir bättre bättre av tätare vattenbyten... men jag tror inte det. Som du byter nu eller kanske en gång i veckan är fullt tillräckligt i normala fall.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Patric
      tjena gott folk


      har en fråga angående vattenbyten , jag har i nuläget bara småttingar i fisk väg,
      20 ikola samt 10 dubbar är det i det just nu , 720 liter är karet på
      byter två gånger i veckan som det är nu , fast vill försöka dra upp dom fortast möjligt,så kanske vatten byte dagligen skulle hjälpa till?

      jag kör med africana,us artemia,samt nåt pro flingfoder (med spirulina i)
      Ja det är ju rätt så viktigt i detta sammanhanget, hur mycket vatten du byter 2 gånger i veckan.janne

      Kommentar

      • Patric
        Användare
        • juli 2007
        • 189

        #4
        byter ca 1 dm , vet inte hur många liter det kan vara två gånger i veckan som sagt , det kanske är för lite

        sen maten då, räcker det med tre rutor morgon o kväll av africanan?

        sen kör jag us artemia och flingorna lite vartannat tre gånger i veckan

        ungefär samma mängd

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Tillväxt får du om du har bra vatten och matar ofta. Mata så mycket att fiskarna äter upp inom några minuter, mata ofta minst tre gånegr om dagen helst mer. Se till att alltid ha bra ytcirkulation så att vattnet blir ordentligt syresatt.
          Köp ett Nitratdroppdest (Tetra är ett ok alternativ obs det tar lång tid typ 10 minuter innan du kan läsa av, innan dess är det ingen mening).
          Se till att alltid hålla dig under 40 helst 20 men max 40.
          Gör stora vattenbyte så att du fraktar bort Nitrat.
          Låter som att du ungefär byter 20% vid varje vattenbyte två gånger i veckan o det låter som om det är för lite. Gör hellre ett 50% igt i veckan.
          Byter du 20 % så blir det väldigt liten utspädning av gammalt vatten.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av Patric
            byter ca 1 dm , vet inte hur många liter det kan vara två gånger i veckan som sagt , det kanske är för lite

            sen maten då, räcker det med tre rutor morgon o kväll av africanan?

            sen kör jag us artemia och flingorna lite vartannat tre gånger i veckan

            ungefär samma mängd
            Africana är ett ganska magert foder och jag skulle nog byta ut artemian mot någon granulat typ NLS som komplement till africanan. är dina fiskar under7cm typ så skulle jag kört NLS growth 1ml 2ggr/ dag o bojkottat artemian som sagt... (NLS ciklid formula om större) Artemia är lite farligt att ge troffar då den är animalisk och kan packa sig i magen om de äter för mycket och orsaka förstoppningar. Jag tycker nog du skall försöka ge dom en gång mitt på dagen också så om du ger 2 ruter morgon midda kväll så blir det nog bättre. africanan är ju så mild så du kan ju mata ganska mycket om du vill o de kan gå i flera timmar o beta av maten utan att det är farligt. Hur stora är dom föresten?
            Lycka till.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #7
              vad kan dom vara , allt mellan 4-8 cm ligger dom nog på än så länge,

              jo det med artemian vet jag om ,fast jag håller det till max tre matningar i veckan av US artemian just för att det inte är bra i för mycke mängder

              samt flingfodret också (fast inte av samma anledning dock)

              mest lagt upp flingorna,africana så för att dom ska få lite variation
              Senast redigerad av Patric; 30 september 2007, 01:43.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Såg inte att du använde artemia. Skippa det för att det är ett ok färgfoder men inte tillväxtfoder som troffar har nytta av.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                Arbetssätt...