Akvarium i bostadsrätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BaskeIF
    Användare
    • oktober 2005
    • 17

    Akvarium i bostadsrätt?

    Hej

    Jag har planer på att sätta in ca 20-25 akvarium i min bostadsrätt.
    Storlek från 375L till 45L.
    NU undrar jag om här finns någon som har erfarenhet av att ha akvarium i bostadsrätt.
    Det jag tänker på mest är försäkringar och dylikt?
    Jag har kollat med mitt eget försäkringsbolag och dom täcker de skador som vattnet kan orsaka men inte själva undersökningen vad gäller skadornas omfattning eller avfuktning av lägenheten.

    Tacksam för alla tips och erfarenheter!!

    MVH Andreas
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Som mest har jag haft ca 20 baljor i min BR. Gjorde bara en snabbkoll hos mitt försäkringsbolag, och de sade att min försäkring skulle täcka eventuella skador. Nu har jag iof ett tillägg för just BR på min försäkring, men i allafall. För övrigt är självrisken rätt hög ändå, så är det inte enorma skador undrar jag om det är lönt att trixa med försäkringsbolaget. Kolla upp golvet om huset är gammalt, är det nyare ska det inte vara något problem.

    Numera har jag enbart två kar i lägenheten, men jag tror de åker ut snart de med. Har ju lokal att trixa i...

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • BaskeIF
      Användare
      • oktober 2005
      • 17

      #3
      Ja jag hade också gärna haft en lokal att vara i istället

      Men mina planer är att starta upp en odling hemma först för att få igång några avelsgrupper och sen längre fram hitta en lokal eller förhopningsvis flytta till eget hus med plats för odling

      Jag kommer att ha 4st 375 liters 9st 170 liters och 10st 45 liters.
      Största fasan är ju om ett av 357L skulle stå och läcka ut allt vattnet när man inte är hemma och har koll på det.
      Men jag har ett 720L igång här hemma nu så det är ju ännu värre egentligen
      Det vill man inte tänka på bara om det skulle gå sönder, då tror jag att jag låser dörren och flyttar.

      Det är nyare hus på markplan så grunden är jag inte rädd för men alla golv lär väl stryka med vid eventuell läcka.
      Å der blir inte billigt ju

      Jasså är det hög självrisk på denna sortens skador det glömde jag att fråga när jag pratade med försäkringsgubben?

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Bara en sådan grej att du oroar dig för läckage är lite olycksbådande.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Dina egna skador täcker säkert försäkringsbolaget till stor del.
          Men om du är försumlig så kan det bli knepigare att täcka vattenskador i någon annans lägenhet. Så att det räcker nog inte att bara höra med ditt försäkringsbolag utan jag hade även slagit en pling till det försäkringbolag som täcker själva huset. Föreningen har säkert någon kontaktman du kan fråga ut så att du hamnar på rätt ställe med din fråga.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • BaskeIF
            Användare
            • oktober 2005
            • 17

            #6
            Ja tack det var ingen dum ide att ringa till föreningens bolag.
            Där borde man ju få svar på de frågor man har.

            Jag oroar mig väl inte direkt egentligen för läckage.
            Har haft akvarium i över 10 år och aldrig något som har läckt.
            Men man vill ju ändå vara på den säkra sidan ifall olyckan är framme.
            Speciellt om man planerar att ha många kar i en lägenhet där man inte äger allt själva så att säga.

            Tack för tipsen!!!

            Kommentar

            • robban1676
              Användare
              • september 2007
              • 13

              #7
              det finns en sak till att tänka på gäller försäkringen om man har fler än sex akvarium utan tillstånd? värt att tänka på. se länk. http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...180008466.html
              MVH Robban

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av robban1676
                det finns en sak till att tänka på gäller försäkringen om man har fler än sex akvarium utan tillstånd? värt att tänka på. se länk. http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...180008466.html
                MVH Robban
                Jo men den lagen gäller väl inte om det är ens egna fiskar man utfodrar och håller på hobby nivå???? Låter sjukt i så fall, jag måste ju få ha precis så många akvarium jag vill ha där jag bor så länge jag inte har det för att tjäna pengar.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 04 oktober 2007, 14:10.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Här diskuteras det ingående.
                  Detta läste jag i en tidning idag. Regler för djurhållning skärps från 1/9 och är nu bindande även för privatpersoner enl Jordbruksverket. Akvariefiskarnas miljö regleras noga. Vattnets ph-värde, salthalt och temperatur ska anpassas efter fiskarterna. Vattenvolymen får inte vara mindre än 40 liter och akvariet ska ha en sida


                  Även här
                  Jag vet inte om alla fått mail från djurskyddsmyndigheten idag, men klistrar in några rader om innehållet. " Med anledning av ikraftträdandet 1 september 2007, av ändringsföreskriften DFS 2005:8 om villkor för hållande uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby, har Djurskyddsmyndigheten
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...