Bukvattensots medeciner? helt förvirrad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    Användare
    • september 2002
    • 37

    Bukvattensots medeciner? helt förvirrad

    Hallå

    Nu är jag faktiskt grymt förvirrad. Var nere och skulle införskaffa mig medicin mot bukvattensot. Ringde först ner till hon som har affären. Hon sa att hon hade medel inne som är effektivt. Hon som driver är affären är kunnig och handlar mest med Malawi ciklider. När jag kommer ner till affären och frågar henne igen lägger hon upp Aqua Furan på disken. Hmm. Efter som jag läst här på ciklid.se och på backtonature.org att just Aqua furan INTE är verksammt mot Bukvattensot. Tydligen inga mediciner som innehåller nifurpirinol är det. Jag diskuterade med henne ett tag och även hon blev nu fundersam. Hon säger att hon använder det mot BS.. Hon sa att det inte stoppar flagelat tillväxten men det stoppar bakterie tillväxten som orsakar att fisken slutligen sväller upp. OK det låter väl rimligt. Jag ville dock inte ha Aqua furan utan fråga hon om hon hade något mot Flagelater. Det hade hon också. Det medlet heter Octozin och det står på förpackingen att det är för flagelater som tex de som orsakar Bukvattensot. Hon tyckte även det lät bra så jag beslöt mig att köpa det och fråga här innan jag doserar.

    Hon sa även att inte Emtrylvet finns att köpa längre och att Nifurpirinol i princip är en ihopsätting i det bästa hos Emtrylvet och en annan medecin man bruka använda tillsammans med Emtrylvet, kommer dock inte ihåg vad den heter.

    Av allt detta blir jag förvirrad. En kunning akvariehandlare säger "aqua furan" och här läser jag inte "aqua furan".

    Vad händer om man låter flagelaterna föröka sig men slår ut bakterierna i karet?

    Ska jag använda den medicin jag köpt nu? (det är rätt bråttom)


  • Pulver
    Användare
    • september 2002
    • 37

    #2
    snälla


    bump

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Va,vadå ?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Hej,
        Bukvattensot orsakas av en flagellat (s.k. protozoer (encelligt djur)) och alltså inte av en bakterie.
        Nifurpirinol-mediciner (t.ex. Aqua Furan som du nämner) är verksamt mot bakteriesjukdomar och ej mot flagellater.

        Mot flagellatrelaterade sjukdomar hjälper mediciner som innehåller Metronidazol som t.ex. Flagyl och Emtrylvet (bägge svåra att få tag på). Det finns idag en medicin i zooaffärerna som skall vara verksam mot flagellater, nämligen Waterlife Octozin (jag har dock aldrig testat denna).

        Sedan är det ju en helt annan sak att en olycka sällan kommer ensam och drabbas en fisk av en sjukdom så kommer ofta flera följdsjukdomar (t.ex. vid tillväxt av flagellater så drabbas de också av bakteriesjukdomar, eller tvärtom). Får man då bukt med det ena så kan kroppens egen motståndskraft själv klara av att hålla den andra stången.
        Har ens fiskar drabbats av bukvattensot så skall man dock först använda metronidazol-mediciner och det av tre anledningar.
        1/ Det botar den ursprungliga sjukdomen.
        2/ Nifurpirinol-mediciner tar även livet av nyttiga bakterier i akvariet vilket leder till obalans i akvariet under en lång tid framöver, vilket i sin tuir stressar fiskarna och sjukdomen kommer ofta tillbaka.
        3/ Vissa arter verkar vara känsliga mot Nifurpirinol-mediciner.
        Kom också ihåg att skillnaden mellan en medicin och ett gift är doseringen.
        Ciklidhälsningar
        Kjell Fohrman




        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Hej Kjell!
          Är du säker på att det är så?
          Anledningen till att jag frågar är att jag har bukvattensot på mina Nandopsis Festae.Jag hade 5 från början en har dött den andra dog i morse så nu har jag bara 3 kvar.
          Jag gick till en vad jag tycker bra akvarieaffär och fick/köpte aquafuran.Expediten sa till mig att det hjälpte,sedan fick jag se den här artikeln och ringde då till en mycket välrespekterad akvarieaffär i stockholm.Han säger också att det är ämnen med Nifurpirinol som hjälper mot bukvattensot??
          Så vad du säger nu så har jag medicinerat fel och sjukdomen är kvar +att jag har slagit ut alla bakterier?

          Mvh
          Danne (mycket förvånad och bedrövad)



          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            "Är du säker på att det är så?"
            Jag är 100% säker på att Nifurpirinol-mediciner inte hjälper mot flagellater utan mot bakteriella sjukdomar, detta är ett medicinskt faktum.
            Därmed är jag inte säker på
            1/ Om bukvattensot orsakas av flagellater - det har under många år ansetts att just denna sjukdom orsakas av flagellater och så står det också i alla böcker. Någon forskning som bevisar detta finns det dock knappast.
            2/ Om det är bukvattensot som Pulvers och Dannes fiskar har - många gånger så tror man att fiskarna har drabbats av bukvattensot, när det i själva verket är något helt annat de drabbats av.

            Det bör kanske t.ex. nämnas att för den s.k. Tropheus-bukvattensoten (som vad jag vet enbart drabbar troffar) så bör man medicinera med såväl metronidazol- som nifurpirinol-mediciner för att nå ett bra resultat. Den som testade fram detta och först publicerade resultatet om detta var jag själv för drygt 15 år sedan. Jag hade några hundra sjöodlade Tropheus som hade drabbats och jag delade upp dem i 6 olika akvarier och medicinerade med olika kombinationer i alla karen. Bäst gick det i akvariet där jag hade ovanstående kombination. Slutsatsen av detta blev att de behövde kureras mot både flagellater och bakterier, sedan kan man ju i detta fall alltid diskutera vad som kom först - ni vet hönan eller ägget.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Jag är säker på att det är bukvattensot vilket i sig är lite konstigt eftersom det väl inte drabbar sydamerikaner så ofta vad jag har förstått?
              Jag är säker p.g.a att jag var tvungen att avliva en fisk.Jag hade den mycket sjuka fisken i håven och daskade den mot toalettkanten.
              Toalettkanten blev alldeles svart av någon sotaktig sörja.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2002
                • 405

                #8
                Jag använder Octozin med gott resultat vid flagelatangrepp på Discus.
                En erfarenhet är att man måste sätta in det tidigt.
                Nifupirinol kan användas samtidigt för att stoppa sekundära bakterieangrepp, dock hjälper inte nifupirinol mot flagelater enligt vad som tidigare är sagt.
                Björn.

                Kommentar

                • Bo Stenback

                  #9
                  Flagyl är även humanmedicin, dvs används på oss människor. Känner du en förståndig läkare (gärna med eget akvarium) eller har en bra kontakt på din vårdcentral så kanske du kan lösa det den vägen.
                  Bosse/

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    Octozin finns det att köpa i en akvarieaffär?
                    Tacksam för snabbt svar(vill försöka rädda dem fiskar som finns kvar)
                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • Buckshot Jones

                      #11
                      Emtrylvet är väl inte så svårt att få tag på?
                      Jag köpte av en veterinär.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Ej heller Flagyl (Metronidazol ) Ringde en vetrinär hon i sin tur ringde in det till apoteket. Kunde hämta det inom en timme.


                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          Hej igen
                          Danne skriver "Octozin finns det att köpa i en akvarieaffär?"
                          Så här skrev jag ovan "Det finns idag en medicin i zooaffärerna som skall vara verksam mot flagellater, nämligen Waterlife Octozin."

                          Buckshhot skriver "Emtrylvet är väl inte så svårt att få tag på?
                          Jag köpte av en veterinär."
                          Jag har hört att det har utgått ur sortimentet sedan något år tillbaka, det stämmer tydligen inte enligt Buckshot.

                          Bosse skriver "Flagyl är även humanmedicin, dvs används på oss människor. Känner du en förståndig läkare (gärna med eget akvarium) eller har en bra kontakt på din vårdcentral så kanske du kan lösa det den vägen."
                          Om du är man kan nog förvänta dig långa blickar när du hämtar ut det på apoteket eftersom denna medicin främst används av kvinnor när de har underlivsbesvär.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Buckshot Jones

                            #14
                            citat:

                            Buckshot skriver "Emtrylvet är väl inte så svårt att få tag på?
                            Jag köpte av en veterinär."
                            Jag har hört att det har utgått ur sortimentet sedan något år tillbaka, det stämmer tydligen inte enligt Buckshot.


                            Det kan vara så. Det är nämligen några år sen jag behövde det.

                            Kommentar

                            • mrgreed
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 494

                              #15
                              2 fiskar kvar..dem ser friska ut är det nån ide..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...