Kan det fungera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikeW
    Användare
    • september 2005
    • 155

    Kan det fungera?

    Hej,

    Äntligen är det snart dax för mig att starta ett amerikanskt kar igen, efter ett års "pappauppehåll". Har skaffat ett 720kar som jag håller på att silikona fast moduler på för tillfället. Min tanke har varit att karet ska innehålla följande ciklider: v. synspilla, a. ocellatus, p. splendida, t. meeki och c. nigrofasciatus.

    Vad tror ni om denna mix? Jag vet att oskarna inte är centralare, men de är en av anledningarna till att frugan godkände köpet av karet...
    Kommer Oskarna vara för mesiga för Synspillorna? Hur aggressiva är Splendida?

    Tack på förhand.

    Gooood to be back!
    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av MikeW
    Hej,

    Äntligen är det snart dax för mig att starta ett amerikanskt kar igen, efter ett års "pappauppehåll". Har skaffat ett 720kar som jag håller på att silikona fast moduler på för tillfället. Min tanke har varit att karet ska innehålla följande ciklider: v. synspilla, a. ocellatus, p. splendida, t. meeki och c. nigrofasciatus.

    Vad tror ni om denna mix? Jag vet att oskarna inte är centralare, men de är en av anledningarna till att frugan godkände köpet av karet...
    Kommer Oskarna vara för mesiga för Synspillorna? Hur aggressiva är Splendida?

    Tack på förhand.

    Gooood to be back!
    Splendida är mycket fredlig, så skall du ha den så är det nog bara synspila som gäller som sällskap. Även om den kommer att ha svårt att hävda sig mot dessa också, men det är synspilan som är lugnast i sällskapet.

    Förmodligen så kommer sebracikliderna att köra över de andra till att börja med om de får chans att leka. Har de sedan etablerat sig som ett par i karet så kommer de andra att ha svårt att freda sig mot dessa även när de blir större.

    Vet ej hur oskarna kommer att klara av sällskapet men förmodar att det går rätt bra.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • MikeW
      Användare
      • september 2005
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      Splendida är mycket fredlig, så skall du ha den så är det nog bara synspila som gäller som sällskap. Även om den kommer att ha svårt att hävda sig mot dessa också, men det är synspilan som är lugnast i sällskapet.

      Förmodligen så kommer sebracikliderna att köra över de andra till att börja med om de får chans att leka. Har de sedan etablerat sig som ett par i karet så kommer de andra att ha svårt att freda sig mot dessa även när de blir större.

      Vet ej hur oskarna kommer att klara av sällskapet men förmodar att det går rätt bra.
      Så om jag skippar sebrorna så borde det gå bra? Eller måste eldbukarna oxå bort? Vilken sort skulle jag kunna ha istället? Nicuraguensis? Andra förslag på någon "icke bjässe" som skulle kunna passa?
      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Du kunde väl testa Hondurian redpoint istället för de vanliga zebrorna, de ska ju vara lugnare.

        Kommentar

        • MikeW
          Användare
          • september 2005
          • 155

          #5
          Det är egentligen bara oskarna och synspillorna som jag verkligen vill ha, så ni kan kanske komma med förslag utifrån det istället? Är det stor skillnad i aggressivitet mellan de olika veija-sorterna?
          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            Jag har haft synspila och Oscars tillsammans utan problem, skulle tro att så länge Oscar är lika stor eller större än synspilan så är det inga problem.
            Har även provat att ha Oscar med citrinellus och labiatus, inget jag rekommenderar de är alldeles för veka för det sällskapet.

            Tror att det skulle passa bra med Hrp och nicaraguensis tillsammans med Oscar´s och synspila, eller byt Hrp mot Eldbuk.

            Vilken Vieja som är aggressivast är svårt att svara på jag har argentea, fenestrata, maculicauda, synspila och regani, möjligt att argentean är något aggressivare än de andra. Viejor är dock mest aggressiva mot artfränder, andra firrar visar de bara aggressivitet mot om de inkräktar på deras revir, och revir har de bara när det är lekdags.

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Du kunde väl testa Hondurian redpoint istället för de vanliga zebrorna, de ska ju vara lugnare.
              Honduran redpoint kommer med stor sannolikhet sluta som mat till några +25 cm oskar.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Styrsö
                Användare
                • november 2004
                • 343

                #8
                alla vejorna är ju hyfsat fredliga (för att vara CA) och stora. Så länge du får upp storleken på de andra så skulle jag inte oroa mig för zebrorna, vänta med dem...

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av MikeW
                  Så om jag skippar sebrorna så borde det gå bra? Eller måste eldbukarna oxå bort? Vilken sort skulle jag kunna ha istället? Nicuraguensis? Andra förslag på någon "icke bjässe" som skulle kunna passa?
                  Testade att mixa en del av de cikliderna du nämner för en hel del år sedan.
                  Du vill utgå ifrån påfåglarna fattar jag det som... Har haft vuxna påfåglar tillsammans med "fullvuxna" sebraciklider och det var ingen hit. Påfåglarna hade inte en chans att freda sig mot sebrorna när de lekte (vilket de "alltid" gjorde...) sebrorna var helt enkelt för snabba. Resultatet blev att påfåglarna stressades och blev "deprimerade" med matvägran och avmagring som följd. Enda lösningen var att flytta sebrorna till ett separat akvarium.
                  Däremot så funkade det alldeles utmärkt att ha påfåglarna tillsammans med 1 par nicaraguensis som oftast höll sig inom sitt eget revir och dessutom inte var lika bitglada som sebrorna. Dessutom är nicaraguensis enligt mig en mkt vacker fisk. Vet dock inte vad du menar med "icke bjässe"!?! Min nicaraguensishane(23-24 cm) var avsevärt större än honan(13-14 cm). Det var aldrig bråk mellan dem och påfåglarna!
                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Jag har haft lekpar Nicaraguensis ( allt från 10-12 cm till fullvuxna ) tillsammans med både mindre Synspilum och nästan fullvuxa med gott resultat. Däremot skulle jag inte vilja påstå att dom är så snälla och fredliga som man normalt kan läsa om. Nicaraguensis rekommenderar jag starkt.

                    Som Jinnarparen säger: Splendida är överlag fruktansvärt lugna och snälla. Har tre nu ( 20 cm ) för tillfället och dom gör inte mycket väsen ifrån sig om knappt något alls. Däremot har jag faktiskt haft dom med mina stora Synspilum i mitt 1200 med gott resultat.

                    Sen är det väl som alltid att man får prova sig fram, antingen funkar det eller så funkar det inte.

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Vad det gäller aggresivitet så dämpas den ju större kar dom går i är min erfarenhet hos CA, detta har jag provat vid ett flertal tillfällen..

                      Sen skulle jag vilja säga att man kan inte generelt säga vilka arter som funkar ihop och inte, då framförallt när det gäller CA så är dom väldigt individuella även inom arterna med..
                      Jag har framgångsrikt hållt 2 arter ihop för att nästa gång jag provat samma kombo så har det gått åt pipan fullständigt, så mitt bästa råd är att köp dom arter du vill testa som små och låt dom växa upp ihop, det ger oftast bästa resultatet..
                      Låt då dom arterna som kanske anses som "snällare" vara några cm större än dom övriga från början så ska det nog gå bra..

                      Men när det gäller Zebracikliden så håller jag med övriga om att dom är alldeles för kvicka för dom större arterna, och det brukar inte sluta bra om inte karet är riktigt stort så att dom stora har plats att vara på när Zebran leker..
                      Lycka till.
                      //Jocke
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • MikeW
                        Användare
                        • september 2005
                        • 155

                        #12
                        Tack för alla svar! Jag skulle vilja ha några lite mindre centralare tillsammans med bjässarna (när de väl vuxit upp). Finns det några som ni kan rekommendera? Jag ska har Oskar och synspilla i karet. Detta är utgångspunkten. Tänkte köpa 5 av varje och låta dem para ut. Eldbuken får nog oxå vara med på ett hörn, har haft den tidigare och tycker att den är mycket trevlig. Vill heller inte ha för mycket eftersom karet bara är på 720liter. Hur vill CA ha det, trångt eller "luftigt"? Kan väl minska bråken ifall det är väl befolkat eller?
                        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av MikeW
                          Tack för alla svar! Jag skulle vilja ha några lite mindre centralare tillsammans med bjässarna (när de väl vuxit upp). Finns det några som ni kan rekommendera? Jag ska har Oskar och synspilla i karet. Detta är utgångspunkten. Tänkte köpa 5 av varje och låta dem para ut. Eldbuken får nog oxå vara med på ett hörn, har haft den tidigare och tycker att den är mycket trevlig. Vill heller inte ha för mycket eftersom karet bara är på 720liter. Hur vill CA ha det, trångt eller "luftigt"? Kan väl minska bråken ifall det är väl befolkat eller?
                          Jag skulle nog ha nöjt mig med Synspila, Oscar och Eldbuk i ett 720, om båda dom stora arterna parar ut så är det ändå fiskar som blir 30 cm..
                          Synspilan bildar dessutom väldigt sällan stabila par så där skulle nog jag spara 2 honor till hanen, det har jag och det verkar funka bra, hanen leker med båda, sen skulle nog jag köpa 6 st Eldbukar och behålla alla även i vuxen ålder.
                          Du kanske kan satsa på någon icke ciklid med, som 5-6 Skivtetror tex? Det tror jag mera på än att det ska vara ytterligare en ciklidart..
                          Mvh Jocke
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Styrsö
                            Användare
                            • november 2004
                            • 343

                            #14
                            Det är hel rätt att lite trångt kan vara bra för freden. Annars blir det lätt att den starakste kan ge sig på de få andra invånarna, inte bara vid lek.

                            Jag tror lugnt att du kan ha ett gäng Zebror om du vill, bara påffarna är stora nog.

                            Kommentar

                            • MikeW
                              Användare
                              • september 2005
                              • 155

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Jag skulle nog ha nöjt mig med Synspila, Oscar och Eldbuk i ett 720, om båda dom stora arterna parar ut så är det ändå fiskar som blir 30 cm..
                              Synspilan bildar dessutom väldigt sällan stabila par så där skulle nog jag spara 2 honor till hanen, det har jag och det verkar funka bra, hanen leker med båda, sen skulle nog jag köpa 6 st Eldbukar och behålla alla även i vuxen ålder.
                              Du kanske kan satsa på någon icke ciklid med, som 5-6 Skivtetror tex? Det tror jag mera på än att det ska vara ytterligare en ciklidart..
                              Mvh Jocke
                              Blir nog som du föreslår Beast. Oskar, synspilla och eldbuk. Kanske några gästspel medan de är små. Några av jinnarparens ob nicarauensis hade ju inte varit helt fel....
                              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                              Kommentar

                              Arbetssätt...