Vilka osmosanläggningar använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JensJ
    NCS Medlem
    • juni 2002
    • 67

    Vilka osmosanläggningar använder ni?

    Jag funderar på att skaffa en RO-anläggning. Jag har botaniserat på diverse internetbutiker men då inträder en viss förvirring...
    Det finns givetvis div. olika fabrikat och beteckningar etc. och det är allt annat än tydligt vad som skiljer dem åt. Därför ställer jag frågan på forumet för att kolla vilka anläggningar som används runt om i landet och hur nöjda ni är med dem.
    Själv tänker jag skaffa en anläggning som ger ca 90 liter per dygn.
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    #2
    Tänkte precis starta en liknande tråd. Är också lite villrådig. Någon som har goda eller mindre goda erfarenheter från olika typer och fabrikat?

    Själv har jag sneglat lite på AquaticNature -Antarctica. Producerar 120 l. Extra filtersteg som absorberar kvarvarande fosfat, silikat och nitrat från osmosvattnet. Cirka 1700kr.

    > JensJ
    Vilka osmosfilter har du kollat upp?

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Jag kör med ett Dennerle 130 liters. Köpte det för det minst sagt facila priset 75 euro på Duisburgmässan förra året. Jag är nöjd med filtret även om jag inte utsatt det för särskilt hårda tester. Kapciteten motsvarar i alla fall bättre det angivna värdet än det USA-importerade gamla filter jag hade förut.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • JensJ
        NCS Medlem
        • juni 2002
        • 67

        #4
        Ursprungligen postat av Johan W
        > JensJ
        Vilka osmosfilter har du kollat upp?
        Jag har kollat på ab Aqua Medic Easy Line 90 på http://www.aquaristikshop.com/ och den ser ju bra ut men hur stor blir skillnaden mot t.ex ab Aqua Medic Standard 90 Reverse osmose unit? Skillnaden jag hittat verkar vara sediment och kolfilter men vad ger detta i praktiken?
        www.aquaristik.net hittade jag JBL Osmose 120 som kostar 120 euro.
        Det är främst de siterna plus www.guldfisken.se som har AN Aqua Standard Osmos 120S. Jag känner inte alls till det märket.
        Såå.. mystiken tätnar
        En fundering jag har är om de angivna volymerna per dag stämmer eller om de är överdrivna eler om anläggningarna verkligen ger det som utlovas. Synpunkter önskas.

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • april 2002
          • 467

          #5
          Ursprungligen postat av JensJ
          Jag har kollat på ab Aqua Medic Easy Line 90 på http://www.aquaristikshop.com/ och den ser ju bra ut men hur stor blir skillnaden mot t.ex ab Aqua Medic Standard 90 Reverse osmose unit? Skillnaden jag hittat verkar vara sediment och kolfilter men vad ger detta i praktiken?
          www.aquaristik.net hittade jag JBL Osmose 120 som kostar 120 euro.
          Det är främst de siterna plus www.guldfisken.se som har AN Aqua Standard Osmos 120S. Jag känner inte alls till det märket.
          Såå.. mystiken tätnar
          En fundering jag har är om de angivna volymerna per dag stämmer eller om de är överdrivna eler om anläggningarna verkligen ger det som utlovas. Synpunkter önskas.
          Skillnaden på Easy Line och Standard är inte sediment- eller kolfiltret, det finns båda delarna på båda osmoserna, jag har en Easy Line och tror att skillnaden ligger i att den har ett fast motstånd monterat medans standard har en kran som man bara kan vrida om man vill spola filtret, medans man på Easy line måste koppla förbi motståndet för att spola det. Jag hade Standard 150 tidigare och kan inte komma ihåg några andra skillnader...
          Jag tror inte det skiljer så värst mycket mellan de olika märkena, de flesta använder troligtvis samma membran, bara med lite olika kapacitet, det finns inte så många tillverkare av osmosmembran. Möjligtvis AN Antarctica som sticker ut lite med sitt silikatfilter. Men det blir en bra bit större och sitter monterat på en skiva.
          När det gäller volymerna så är det vattentryck och temperatur som avgör hur mycket filtret ger, här kan man nog inte säga att ett visst märke ger mer. Vill man ha högre flöde får man helt enkelt köpa ett filter som ger högre flöde, men vad det kommer att ge är inte möjligt att veta på förhand
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • JensJ
            NCS Medlem
            • juni 2002
            • 67

            #6
            Två i Sverige

            Är det enbart två ciklidister på forumet som har använt RO
            Kom igen med synpunkter på era anläggningar. De tas tacksamt emot.
            Tack för svaren så här långt iallafall.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Nja jag gör det med, men har kanske tagit till när det gäller maskin. Har en Electrolux RO 400 direkt flow. O det enda jag kan klaga på när det gäller den är väl priset. http://www.dometic.com/templates/Pro...1696,1284.aspx
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              Arbetssätt...