Ett par frågor om Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Ett par frågor om Bikarbonat

    Var på valvet i Norrköping idag och köpte 1kg bikarbonat, eftersom jag inte behövt detta i den tidigare bostaden har jag inte brytt mig något alls om att läsa eller ta del utav det. Men när jag här i veckan mätte med Aquarium Münster "Aquavital multistick" Låg PH på 6,4-6,8

    Nu sade robban på valvet att det var viktigt att veta KH när man doserade och även vad vattnet i kranen hade för värden.

    Fiskarna verkar inte må dåligt utan leker och ger yngel och mår bättre än någonsin.


    Detta är värdena på ett utav de stora 720L karen, nu är det 1 vecka sedan vattenbytet.

    Nitrat mellan 10-25 mg/l
    Nitrit 0
    PH mellan 6,4 - 6,8
    KH Mäts i grader?? mellan 3-6 grader

    GH finns det 3 rader för?

    1grad DGH = 1,78 grader TH mellan 6-7grader
    1grad DGH = 1,253 grader e visar samma mellan 6grader och 7grader
    1grad DGH = 17,8 ppm visar samma mellan 6grader och14grader



    Detta är vattnet direkt ur kranen

    Nitrat mellan 0 mg/l
    Nitrit 0
    PH mellan 6,8
    KH mellan 3-6 grader

    GH finns det 3 rader för?

    1grad DGH = 1,78 grader TH 7grader
    1grad DGH = 1,253 grader e visar samma mellan 6grader och 7grader
    1grad DGH = 17,8 ppm visar samma mellan 6grader och14grader



    Frågan är hur mycket skall jag ha i med tanke på värdena? 1msk/100L Kan tro att denna bikarbonat är ganska stark.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Du verkar ha lågt ph i kranen. Har du egen brunn eller är det kommunalt vatten?

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Du verkar ha lågt ph i kranen. Har du egen brunn eller är det kommunalt vatten?
      Det är kommunalt vatten.. testade i ett glas vatten att tillsätta en nypa bikarbonat, pang sa det så hade det optimala värden så stickorna ljuger nog inte.

      ska se om jag hittar nån info om vattenkvalliten på www.finspang.se
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Detta var den info jag kunde hitta..

        Vattnets hårdhet i Finspångs kommun

        Vattenverk Hårdhet
        Finspång* 4,2 °dH mjukt
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Peckers
          Detta var den info jag kunde hitta..

          Vattnets hårdhet i Finspångs kommun

          Vattenverk Hårdhet
          Finspång* 4,2 °dH mjukt
          ja jag tror att ph är över 8 i kommunalt vatten, och är det inte det hemma hos dig i kranen då tror jag att det är fel på ditt vatten som du får i kranen.
          Kontakta ditt vattenverk, så kommer dom säkert att säga samma sak att det ska vara över 8 i vattnet hemma hos dig.janne

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Jag tror inte de kommer ändra på det för att jag ifrågasätter det... ?? Om det nu är så har aldrig hört nån här som har 8,0 i kranen. Ska jag ha i nån bikarbonat? Eller ska jag skita i det? isåfall hur mycket?
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Korallgrus/sten alt. faxe buffrar lite. Jag hade även kört med bikarbonat i ditt fall. För bästa nivå kan du testa dig fram. Börja med 1 dl och mätt då och då ,särskilt viktigt innan nästa vtn-byte.Sen kanske det räcker med en 1/2 dl el kanske tom ännu mindre. Du skall inte få en snabb sänkning, det e det viktigaste.

              Vad tog Valvet för 1 kg?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Korallgrus/sten alt. faxe buffrar lite. Jag hade även kört med bikarbonat i ditt fall. För bästa nivå kan du testa dig fram. Börja med 1 dl och mätt då och då ,särskilt viktigt innan nästa vtn-byte.Sen kanske det räcker med en 1/2 dl el kanske tom ännu mindre. Du skall inte få en snabb sänkning, det e det viktigaste.

                Vad tog Valvet för 1 kg?

                Får testa kranvattnet först innan varje vattenbyte med... ska jag räkna ungefär en matsked/100L säg 7 matskedar i 720 karet denna gång... Sen till nästa byte mäta i karet efter påfyllning och se? Eller tar det tid när man gör byte nästa gång för att se värdet..

                Säg att jag buffrar upp värdena nu med 7 matskedar och får 7,8 i PH eller nått vad ska då KH ligga på? DH?

                Sedan efter nästa vattenbyte kanske det ligger på 7 i PH... Ska man då ha i lika mycket eller mindre... Mycket med detta tycker jag =/


                Robban tog 50:- för 1kg har sett billigare men orkar inte springa runt för en 20lapp hit eller dit.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Skövde har ett pH mellan 7,8-8,0. Kh 3. Detta medför att jag måste antingen ha bikarbonat eller det som jag nu ska satsa på...brunnskalk från Nordkalk. Detta brunnskalk är till för att göra brunnsvatten drickbart och förhöjer pH samt Kh till jämna och bra nivåer enligt det jag kunnat läsa mig till. Jag har själv inte testat detta utan ska göra det när jag sätter igång karet. Lite skillnad på prisnivåer...

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peckers
                    Jag tror inte de kommer ändra på det för att jag ifrågasätter det... ?? Om det nu är så har aldrig hört nån här som har 8,0 i kranen. Ska jag ha i nån bikarbonat? Eller ska jag skita i det? isåfall hur mycket?
                    jo alla kommunala vattenverk som har ph under 8 i vattnet buffrar upp sitt vatten, för annars så tar ledningarna stryk.
                    mitt vatten här i härryda har vattenverket buffrat upp till 8,3 och 3 i hårdhet.
                    Jag använder inte något bikarbonat för att jag har malawi, men hade jag haft känsliga sandlekare så hade jag lagt i bikarbonat, jag har även kört tropheus jullar och snäcklekare utan bikarbonat, men då har jag haft kalksand i dom baljorna, och det har fungerat.
                    Men jag körde med bikarbonat för några år sen, då brukade jag köpa en 12st 25 kilos säckar i stöten. säckarna gav jag 150 kr st på nordfalks.
                    Men som sagt var att jag la av med bikarbonaten för ett par år sen, det var för mycket bök med det och det var onödigt.janne

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      #11
                      Jag har för mig att om ph värdet är för lågt så kan det utvecklas amoniak i karet vid tillsättning av bikarbonat. de uppgifter jag fick var att ph värdet bör ligga över 7,5 innan bikarbonaten tillsätts.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Jag har för mig att om ph värdet är för lågt så kan det utvecklas amoniak i karet vid tillsättning av bikarbonat. de uppgifter jag fick var att ph värdet bör ligga över 7,5 innan bikarbonaten tillsätts.
                        Bikarbonat skall alltid tillsättas i samband med vattenbyte. Det är om man tillsätter bikarbonat utan att ha gjort vattenbyte som ammoniak risken uppkommer.

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Okey men du hade 8,3 i ledningen ? Jag har 6,3 lite drygt så det kan nog gå åt o köra i lite som vi sa på msn.. sen hålla koll på vattnet i kran om det ändrar sig.. ska höra med kommunen också
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Du mäter säkert rätt men 6,3 låter väldigt knepigt.
                            Alla kopparrör tar ordentligt med stryk i det ph:t. Fastighetsägare borde klaga högljutt. Även det kommunala va-nätet tar mycket stryck med syra i rören.
                            Ring ditt vattenverk o fråga om det är tillfälligt.
                            Ph värdet i sig själv har egentligen inte stor betydelse om du inte ska odla fisk. Däremot så det viktigt att phvärdet inte pendlar över dygnet.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Lättast att komma till start med bikarbonat är att låta bli att mata 4-5 dagar sen gör ett 50% igt vattenbyte tillsätt en tesked/100 liter vatten. Mät ph dagen efter om du hamnar på 8 så är det bara att tillsätta en tesked/100 liter till. Ph värdet sjunker sakta i nästan alla akvarium därför kan det vara värt att köra en koll precis innan nästa vatten byte så att inget mystiskt har inträffat.
                              Mina växter gillar dessutom om jag pytsar i en tesked kol (bikarbonat) då och då mellan vattenbytena.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...