Extra "filterkapacitet" ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Extra "filterkapacitet" ???

    Hej!!

    Jag har en liten tanke som behövs ventileras...

    Jag har ju hört att exempelvis lavasten är gynsam för bacterietillväxt och där med för akvariets bästa vad gäller nedbrytning av olika ämnen...

    Låt oss säga att det finns något form av hålrum i akvariet, exempelvis i en dekoration, skulle man kunna lägga in biosubstrat(filtermaterial) där och då få typ samma resultat som med lavastenen??

    Vad tror ni ? Med vänliga hälsningar Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Tja, kanske det. Men jag skulle nog inte göra det själv eftersom det är risk för att det blir fult eller att den viktiga funktion detta hålrum kan ha för fiskar som vill gömma sig försvinner. Skaffa en pump som har filterkapacitet istället.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vad har du för filtrering idag? Inredning?

      Kommentar

      • anna-karin
        Användare
        • augusti 2006
        • 51

        #4
        Hej!!

        Tanken var kanske lite mer "just en tanke"....

        Jag tyckte att det kunde vara ett plus om teorin var möljig liksom...F ö har jag fungerande system i form av fluval 4+ i 160 Liter. I mitt nya kar, som är i antågandes, ingår filter system. Det är ett Rio 240 L...

        MVH Anna-Karin
        En glad amatör vid namn Anna-Karin

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Helt rätt tänkt anna-karin.
          Om du ser till att du får en vattenström som passerar botten och/eller grottan så får du en himla stor yta som aeroba (goda) bakterier kan växa till på.
          Porrösa stenar har en stor yta men det gäller som sagt att du kan få lite syrerikt vattneflöde över stenen för att det ska bli perfa. Sen om sten placeras i eller utanför ett filter eller grotta spelar ingen roll.

          Vilkar firrar ska du ha i ditt nya kar?
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • anna-karin
            Användare
            • augusti 2006
            • 51

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Helt rätt tänkt anna-karin.
            Om du ser till att du får en vattenström som passerar botten och/eller grottan så får du en himla stor yta som aeroba (goda) bakterier kan växa till på.
            Porrösa stenar har en stor yta men det gäller som sagt att du kan få lite syrerikt vattneflöde över stenen för att det ska bli perfa. Sen om sten placeras i eller utanför ett filter eller grotta spelar ingen roll.

            Vilkar firrar ska du ha i ditt nya kar?
            Hej!! Tack för svaret, kändes vettigt faktiskt!!

            Ang fiskbesättningen i nya akvariet; den blir ganska lik den nuvarande men något utökad. Jag har i dagens läge ett vinnande koncept som jag gärna vill behålla....
            De nya arterna som blir, efter mkt fnulande till höger o vänster är en grupp kakaduaciklider, ett par scalarer och någon ytlevande fisk som jag ej bestämt ännu (kanske bilbukar).

            "mitt nuvarande vinnande koncept" består av; ett par guldscalare, 2 siameser, 2 ancistrus, 3 amanoräkor, 6 platy, 2 molly, 4 pansarmalar.

            Kom Gärna med förslag om Du har nåt på lut!!! MVH Anna-Karin
            En glad amatör vid namn Anna-Karin

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Nu vet jag inte hur stort karet är men får det plats så är Boliviansk fjärillsciklid en riktigt trevlig krabat. Lugn fisk med roligt beteende och bra föräldrar.
              Köp 4st o låt dom para ut. Det är nämnligen mycket svårt att se vem som är hanne när dom är i butiksstorlek. Får dom lite käk med Astaxathin i så blir dom riktigt snygga dessutom.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...