Crenicichla Saxatilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av jegt
    Hmm.. det har du rätt i. Jag skulle gissa att gäddcikliderna vill ha grottor som i sitt revir så jag tror att min plan får bli att ha grottor i båda ändarna av karet och växtlighet i mitten. Sen får jag väl helt enkelt se hur det går. Funderar på att köpa ett större akvarium inom ett år, får väl se om jag kan hålla två par vid liv tills dess.
    Mina tog en hel stor flat sten och upp till ytan som revir (hoger sida pa http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56311 ). De lekte alltid i ett hal i bakgrunden men var aldrig dar annars (bakom paret i samma trad). De rorde sig ovanfor sin sten halvvags upp till ytan.

    Jag skulle nog vilja pasta att det ar helt omojligt att ha mer an tva individer men jag bygger detta pa 540 litersakvarium.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jegt
      Användare
      • mars 2006
      • 50

      #17
      Nu har de gått i 540liters-karet i en vecka, börjat äta ordentligt och fått lite färg.

      Nya bilder:


      Tror det är en hanne och gem honor. Hannen och den största honan verkar ha bildat ett par och de jagar alla de andra honorna.

      Blåcikliden de går med verkar dock ha tagit på sig nån sorts storebrorsroll och går i mellan när de bråkar, får se hur länge det funkar dock.

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #18
        Bumpar denna gamla tråd då den passar som en handske...

        Hur gick det sen? Blev det parbildning med famntag eller nackbett?

        Såg ett tiotal saxatilis på Arken Zoo Kristianstad i veckan (och f ö en otroligt vacker marmorata (ensam) på Åleds).

        Alla Crenicichla är inte fiskätare vad jag förstått - är saxatilisen det?

        Kommentar

        • jegt
          Användare
          • mars 2006
          • 50

          #19
          Jag fick ett lekpar som gav flera kullar yngel innan jag sålde dem. De äter helt klart all fisk som får plats i munnen på dem. Vet inte hur utpräglade fiskätare de är i naturen dock.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            Ursprungligen postat av jegt
            Vet inte hur utpräglade fiskätare de är i naturen dock.
            Jodå, ynglen äter mycket insekter, men vuxna individer livnär sig på fisk.

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #21
              Njae... C. lepidota, som är en närstående art, har i studier visat sig leva främst på ryggradslösa djur, ex kräftor, insektslarver o dyl. De lepidota/saxatilis vi såg i Uruguay delade ofta habitat med andra gäddor som var betydligt bättre anpassade fiskätare, ex C.vittata, C.missionera eller C. celidochilus.

              I akvarier är det dock en helt annan sak. Där kommer de säkert att fungera som fiskätare så fort en firre som är runt en tredjedel så stor finns tillgänglig... Jag matade mina C. "lepidota" Salto med fisk och de var ganska klumpiga jägare. När jag bytte till mask, musslor, räkor och liknande så blev det lek efter bara två veckor...

              Kommentar

              Arbetssätt...