Nu är bakgrunden klar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #46
    Ursprungligen postat av ozric
    Lägg av! Har ni skaffat en Red Tail eller vad!?
    Skämt åsido; Grattis ! Hälsa!
    hehe, Elin tycker nog att hon är som en red tail på henne, jag har det ju lite lugnare. Jag har ju inget käk hon vill ha.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #47
      Nu har det gått tre veckor sen karet vattenfylldes, vi har hunnit att få barn och bakgrunden börjar se bra ut (full med alger) i våra ögon. På tredje bilden så betar de på bakgrunden. Nitriten tog ett gäng medans vi var på BB, men den största honan tuggar fortfarande, vi har drygt 40 djur kvar. Är ju pappaledig till den 25e eller nått så vattenbytena kan skötas varje dag (1/5 del). Funderar på att ha ngt mer än troffarna och Neolamprologus helianthus? Något förslag?
      Senast redigerad av maltandis; 09 oktober 2007, 00:12.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • Slajf
        Användare
        • september 2008
        • 26

        #48
        Jag har en fråga som JAG VILL ATT trådskaparen svarar.

        Vad jag har sett så har du använt 7cm frigolit till din bakgrund. Du har använt husfix (2lager). Och detta var i stort sett allt för att få en fin bakgrund som du har ?

        Inga färger? inget dyrt epox eller vad den heter limm?

        Du har bara låtit algerna växa..... stämmer detta ?

        Har ett stort problem med färgerna och det dyra epoxlimmet som jag vill undvika

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #49
          Ursprungligen postat av maltandis
          Nu har karet varit igång i snart en vecka, fortfarande lite grumligt av all korallsand och husfix. Vi ska ut och plocka stora runda stenar och slänga i så småningom, vi har nåra på G i nåra andra kar, men de är inte gröna ännu så de får vara kvar tills de bruna algerna har blivit gröna. Alfahannen satte på (fick till det med) en av de VF honorna i morse och hon har mun full av ägg nu :-)
          kanonsnyggt din karet där och fint gjort där projekt och nu är den fina där med fiskar där klart bra gjort det den... skönt se mysigt med karet där..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #50
            Till Slajf.....
            Japp, det behövs inte mer än så, sen fick ju de fyra lysrören vara tända 17 -20 timmar om dygnet första veckorna (men det gjorde ju inte så mycket eftersom vi var vakna dygnet runt i början) Den är mycket snyggare nu.
            Epotex gör ju att det blir så blankt, svårare för algerna att fästa då.

            Har ett gäng Malawi i nu:

            2 + 4 Labeotropheus trewavasae ob/mc
            1 + 10 Metriaclima estherae (Red)
            19 st Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano)
            1 + 3 Metriaclima sp. "Msobo" (Magunga) VF&F1
            1 + 1 Pseudotropheus sp. "Elongatus Chewere"
            2 + 2 Petrotilapia sp. Nkhata bay yellow f1
            2 + 3 Aulonocara "Fire fish"
            4 + 4 Pseudothropheus elongatus ornatus
            1 + 1 Melanochromis sp. "Northern Blue".

            Theodora som ynglet heter vi gjorde själva är snart ett år.
            mvh arbetsledaren

            QUOTE=Slajf;744420]Jag har en fråga som JAG VILL ATT trådskaparen svarar.

            Vad jag har sett så har du använt 7cm frigolit till din bakgrund. Du har använt husfix (2lager). Och detta var i stort sett allt för att få en fin bakgrund som du har ?

            Inga färger? inget dyrt epox eller vad den heter limm?

            Du har bara låtit algerna växa..... stämmer detta ?

            Har ett stort problem med färgerna och det dyra epoxlimmet som jag vill undvika[/QUOTE]
            Senast redigerad av maltandis; 07 september 2008, 21:35.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #51
              Kanonsnyggt och kul att läsa och se projektet. Har du några bilder på hur det ser ut nu... efter nästan ett år?

              Blev det någon artikel till CB, annars är det perfekt nu när man också kan få med bilder från ett år senare. Gissar att Theodora har tagit en del tid... (har själv fyra tjejer (2-7år) och en odefinierad på gång...)

              Har funderat på att göra bakgrund själv, men det har jsut stupat på att det verkar krångligt med just lackningen...
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #52
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Kanonsnyggt och kul att läsa och se projektet. Har du några bilder på hur det ser ut nu... efter nästan ett år?

                Blev det någon artikel till CB, annars är det perfekt nu när man också kan få med bilder från ett år senare. Gissar att Theodora har tagit en del tid... (har själv fyra tjejer (2-7år) och en odefinierad på gång...)

                Har funderat på att göra bakgrund själv, men det har jsut stupat på att det verkar krångligt med just lackningen...
                Ska försöka hinna med det i veckan, artikeln kommer nog inte bli av på ett tag, Thea tar rätt mycket tid, Just nu håller Elin på med ett saltprojekt medans jag jobbar och sliter.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • fishermansfriend

                  #53
                  Väldigt snyggt jobb!
                  Har själv funderat länge på ett sånt projekt, men denna gången kör jag fegisvarianten... BTN... kanske nästa gång...
                  Vore kul att se hur akvariumet ser ut nu efter ett tags användande...
                  Ha det gott.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #54
                    Hur ser karet ut idag?

                    Jag har rivit ur mitt gamla och ska köra en "Maltandis-variant". Tänkte göra det förra gången men fick nån hednisk knäpp och gjorde hm..annorlunda...och inte blev det bättre.
                    Imorgon startas det..fram med frigolit, kniv, värmepistol, silikon och husfix!

                    Motivera mig ytterliggare med fina bilder nu.

                    Hittade denna på youtube:



                    Snygga moshis. ;-) Och så ser man ju akvariet lite...
                    Senast redigerad av StefanL; 10 augusti 2011, 14:19.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...