Saltning och Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Saltning och Golden

    Fixade ett gäng med Golden i söndags. Oroade mig lite för hur det skulle gå, med tanke på att 2 av dem var i storlek med alfahanen (har tidigare slängt ner en större Rödzebrahane, blev ihjälstressad).

    Verkade gå bra i början (inga värre jakter/fighter dvs), men igår kväll såg jag 3 större Golden som var alltför passiva. Beslöt då att plocka upp dessa och lägga dem i ett karantän/saltat kar. Det jag funderar på att göra ikväll är:

    *Plocka bort 90% av gömställena (10% sista är växtskydd så de måste vara kvar)
    *Plocka bort alfahanen
    *Tillsätta salt

    När det gäller bikarbonat måste man vara försiktig, och tillsätta lite i taget (kommer inte att göra detta nu). Är det likadant med salt? Karet ifråga är ett Juwel Rio 300.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av mek
    Fixade ett gäng med Golden i söndags. Oroade mig lite för hur det skulle gå, med tanke på att 2 av dem var i storlek med alfahanen (har tidigare slängt ner en större Rödzebrahane, blev ihjälstressad).

    Verkade gå bra i början (inga värre jakter/fighter dvs), men igår kväll såg jag 3 större Golden som var alltför passiva. Beslöt då att plocka upp dessa och lägga dem i ett karantän/saltat kar. Det jag funderar på att göra ikväll är:

    *Plocka bort 90% av gömställena (10% sista är växtskydd så de måste vara kvar)
    *Plocka bort alfahanen
    *Tillsätta salt

    När det gäller bikarbonat måste man vara försiktig, och tillsätta lite i taget (kommer inte att göra detta nu). Är det likadant med salt? Karet ifråga är ett Juwel Rio 300.
    Varfor salt? Ar fiskarna skadade? Jag hade nojt mig med att ta bort alfahanen alternativt tagit ur inredningen och fisken, bytt vatten, lagt tillbaka inredningen och fisken.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Att jag saltade i karantänkaret (och funderar på detsamma i stora) berodde på att de verkat fått lite spö och att en av dem dessutom fått grått på ena ögat (blivit biten på ögat?).

      Introduktionen av de nya skedde efter veckans vattenbyte, så detta borde väl inte behövas (gör det dock igen om nödvändigt)?
      Alfahanen skall iaf bort, liksom mycket av inredningen. Funderar på att låta det vara så till imorrn (beror lite på firrarna).

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av mek
        Att jag saltade i karantänkaret (och funderar på detsamma i stora) berodde på att de verkat fått lite spö och att en av dem dessutom fått grått på ena ögat (blivit biten på ögat?).

        Introduktionen av de nya skedde efter veckans vattenbyte, så detta borde väl inte behövas (gör det dock igen om nödvändigt)?
        Alfahanen skall iaf bort, liksom mycket av inredningen. Funderar på att låta det vara så till imorrn (beror lite på firrarna).
        Vattenbytet var mer for att disorientera dem an att battra pa vattenkvaliten.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Personligen har jag upplevt att Golden och Aulonocaras reagerar dåligt på saltning. När jag gjort det i kar med dessa arter så har Aulonocaras fått problem med fenor och tappat färgen medans Golden blivit mer skygga/hängiga.

          Har inte sett denna reaktion hos andra Malawiarter som jag haft, men just dessa två har jag sett reaktioner mer än en gång.

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Vattenbytet var mer for att disorientera dem an att battra pa vattenkvaliten.
            Ok, kör man då en kombination av vattenbyte, bort med alfahanen, släckt belysning och bort med mesta inredning. Då borde de bli desorienterade

            Ursprungligen postat av Malawe
            Personligen har jag upplevt att Golden och Aulonocaras reagerar dåligt på saltning. När jag gjort det i kar med dessa arter så har Aulonocaras fått problem med fenor och tappat färgen medans Golden blivit mer skygga/hängiga.
            Ja då kanske det inte bli saltning iaf, för min huvudgrupp är Golden och en av de mindre grupperna är Aulonocara (sp. Maleri 2+2).

            Kommentar

            Arbetssätt...