Skadade Ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Skadade Ögon

    Har tre ögon problem..

    1.
    Det första uppkom idag på T.Nigriventer som jag håvade upp o sen spratla ner på golvet.. När jag släppte i den igen syntes inget men nu är ögat svullet i uppkant och ser lite blodsprängt ut i nerkanten... Bara en svullnad? Hanen är kung i karet så han får vara ifred för de andra och äter och mår bra.. kommer ögats svullnad gå ner eller har han blivit deformerad för gott.

    2.
    Andra frågan är om C.Moorii Hade en hona som ögonen svällde upp på såg nästan ut som en teleskåpslöjstjärt sen så försvann det efter nån månad och ögonen sjönk in igen ingen annan moorii drabbades i gruppen

    3.
    Rostratus hane som har problem med ena ögat ser ut som ögat frusit till is inni i pupilen en vit fläck som spridit sig som en explosion typ.


    Har testat vattnet med "Aquavital multistick" vet ej hur pålitliga de är men de visar att allt är okay men det jag reagera på var PH som ligger mellan 6,4 - 6,8 och det ska det ju inte vara. Kan jag lita på dessa?
    Har rostratusen fått en PH chock? Hämtade dem i onsdags och de mådde inte alls bra när de hamna i burken.. Övriga fiskar mår därimot kanon.
    Ska jag köra i bikarbonat? Vilken sort och vart innhandlar jag det? Eftersom jag alltid haft hårt vatten och inga problem så har jag inte brytt mig om detta.
    Om jag nu har i och stickorna visar fel vad händer då?
    Bytte vatten i torsdags 2/3 och saltade efter det mådde de bättre men det vita i ögat sitter kvar. Nu går även T.Nigriventer med ögonskada i burken som jag skrev ovan.
    Senast redigerad av Cichlidaholic; 16 september 2007, 21:31.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Ingen som vet nått här? Kanske själv har skrivit svaren i mina frågor utan att jag ser det =/
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      1) Mindre mekaniska skador läker oftast, förutsatt att vattenkvaliteten är god - fisk har mycket gott läkkött. Håll noga koll så det inte blir infektion, bara.

      2) Det var "glosöga", "pop-eye" på engelska. Det orsakas av en vätskeansamling i eller bakom ögat, oftast i sin tur orsakad av en infektion.

      3) Grumlad lins, "cloudy eye", har flera möjliga orsaker, men återigen är det troligaste en infektion.

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        1) Mindre mekaniska skador läker oftast, förutsatt att vattenkvaliteten är god - fisk har mycket gott läkkött. Håll noga koll så det inte blir infektion, bara.

        2) Det var "glosöga", "pop-eye" på engelska. Det orsakas av en vätskeansamling i eller bakom ögat, oftast i sin tur orsakad av en infektion.

        3) Grumlad lins, "cloudy eye", har flera möjliga orsaker, men återigen är det troligaste en infektion.
        Vad är bästa sätet att få väck dessa infektioner? Har kört med vattenbyten och salt.. Detta fungerade bra då jag hade nån svamp i karet men jag läste att kör man med salt hela tiden så ger det ingen nytta sen när fiskarna blir sjuka.. utan skulle bara användas när det var nått speciellt.. men jag tycker fiskarna mår bättre och läker små skador fortare då man kör med salt
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        Arbetssätt...