Vad skulle du göra med det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Äntligen lite bilder på mina firrar...kvalitet på foto får komma en annan gång.

    Aulonocara sp. Fire fish (ungdjur)
    Copadichromis trewavasae, Mloto Fireline (vuxen)
    Senast redigerad av StefanL; 14 juli 2008, 00:13.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      Ursprungligen postat av Malawe
      Äntligen lite bilder på mina firrar...kvalitet på foto får komma en annan gång.

      Aulonocara sp. Fire fish (ungdjur)
      Copadichromis trewavasae, Mloto Fireline (vuxen)
      Härligt Stefan med lite bilder, vad blev det för kamera?

      Hälsningar

      Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Har inte köpt någon DSLR än...det här är en lånad kamera. Canon Powershot A710.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Ursprungligen postat av Malawe
          Har inte köpt någon DSLR än...det här är en lånad kamera. Canon Powershot A710.
          Trodde verkligen det då det var så länge sedan jag såg en bild tagen av dig, jag kanske har missat några, vem vet.

          PS! Angående kamera köp, du har väl inte beslutångest.

          Hälsningar

          Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av Johan F
            Trodde verkligen det då det var så länge sedan jag såg en bild tagen av dig, jag kanske har missat några, vem vet.

            PS! Angående kamera köp, du har väl inte beslutångest.

            Hälsningar

            Johan
            Beslutsångest så det skriker om det..haha. Saken är den att pengarna inte landat på mitt konto än så om det dyker upp något erbjudande som är kanon så kan jag inte köpa det och det är väl det mest irriterande.

            Sedan är man ju där och funderar på om man verkligen behöver lägga ut si och så mycket pengar för "vanligt" kamerabruk och där är jag väl nu. Tittar lite på kamerahus för att kanske hålla nere den biten och så köpa bättre objektiv. Känner att jag ska vara lite kylig och inte stressa fram beslutet för det finns ju tusenlappar att spara in om man är smart och har lite tur.

            Det är så många här som vet oerhört mycket mer om kamera och om objektiv..fotografering..än jag..så det är alldeles perfekt att få lite tips och råd innan man beger sig in på områden man själv inte behärskar.

            Jag vill ha en kamera som jag kan växa i som fotograf och där man inte känner sig begränsad som "normal" användare. Det finns ju en del kameror som man är mycket sugen på att köpa, men så kommer ju prisbilden in.

            Canon 450D och Nikon D80 ligger ju bra till...men D80 är aningen för dyr tyvärr och där känner jag nog att den är den bättre av de två jag funderar på i dagsläget.

            Jag hade ju en Nikon D50 med kitobjektiv förut men det sålde jag av när jag separerade för det finns ju andra saker i livet som man måste lägga pengar på i ett sådant läge.
            Trivdes bra med den kameran men den hade en del problem..som t ex att den lade av helt plötsligt och stängde ned sig. Fick även problem med objektivet som kärvade så det var ett minus för Nikon.

            Angående fotona som jag tagit med Powershot så har jag inte ställt in kameran utan kört på "auto" och sedan fixat till en del på photoshop för att de ska se ok ut. Bilderna blir ganska brusiga och det gillar jag inte.

            För att inte helt snöa in på kamera i denna tråd så kan jag berätta att fiskarna nu i karet växer riktigt bra och de börjar så smått att färga ut ordentligt. Fick mycket fina exemplar från deelay som jag är riktigt nöjd med...speciellt Aulonocara sp. Fire Fish och Lethrinops albus, Kande Island.

            De matas med räkmix som huvudföda samt ges NLS granulat och Tropical Malawiflingor i varierande mängd. Räkmixen fungerar alldeles förträffligt. Fina resultat i tillväxt och i färg. En rolig liten notis är att albusarna är riktigt duktiga på att plocka matrester som är fritt flytande efter fajten om godbitarna. De simmar runt i den mellersta regionen och snappar åt sig alla småbitar för att sedan gå ned till botten och formligen städa igenom i sanden. Det ser riktigt roligt ut och är också fruktansvärt effektivt för att hålla karet rent samt att alla fiskarna får i sig en bit. Räkmixen har god hållfasthet utan att släppa för mycket men det ger ändå en del småbitar som virvlar runt och det snappas upp inom ett par tre minuter av albusarna. Övriga fiskar är inte alls lika intresserade att plocka smått som är fritt flytande...

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av Malawe
              Beslutsångest så det skriker om det..haha. Saken är den att pengarna inte landat på mitt konto än så om det dyker upp något erbjudande som är kanon så kan jag inte köpa det och det är väl det mest irriterande.

              Sedan är man ju där och funderar på om man verkligen behöver lägga ut si och så mycket pengar för "vanligt" kamerabruk och där är jag väl nu. Tittar lite på kamerahus för att kanske hålla nere den biten och så köpa bättre objektiv. Känner att jag ska vara lite kylig och inte stressa fram beslutet för det finns ju tusenlappar att spara in om man är smart och har lite tur.

              Det är så många här som vet oerhört mycket mer om kamera och om objektiv..fotografering..än jag..så det är alldeles perfekt att få lite tips och råd innan man beger sig in på områden man själv inte behärskar.

              Jag vill ha en kamera som jag kan växa i som fotograf och där man inte känner sig begränsad som "normal" användare. Det finns ju en del kameror som man är mycket sugen på att köpa, men så kommer ju prisbilden in.

              Canon 450D och Nikon D80 ligger ju bra till...men D80 är aningen för dyr tyvärr och där känner jag nog att den är den bättre av de två jag funderar på i dagsläget.

              Jag hade ju en Nikon D50 med kitobjektiv förut men det sålde jag av när jag separerade för det finns ju andra saker i livet som man måste lägga pengar på i ett sådant läge.
              Trivdes bra med den kameran men den hade en del problem..som t ex att den lade av helt plötsligt och stängde ned sig. Fick även problem med objektivet som kärvade så det var ett minus för Nikon.

              Angående fotona som jag tagit med Powershot så har jag inte ställt in kameran utan kört på "auto" och sedan fixat till en del på photoshop för att de ska se ok ut. Bilderna blir ganska brusiga och det gillar jag inte.

              För att inte helt snöa in på kamera i denna tråd så kan jag berätta att fiskarna nu i karet växer riktigt bra och de börjar så smått att färga ut ordentligt. Fick mycket fina exemplar från deelay som jag är riktigt nöjd med...speciellt Aulonocara sp. Fire Fish och Lethrinops albus, Kande Island.

              De matas med räkmix som huvudföda samt ges NLS granulat och Tropical Malawiflingor i varierande mängd. Räkmixen fungerar alldeles förträffligt. Fina resultat i tillväxt och i färg. En rolig liten notis är att albusarna är riktigt duktiga på att plocka matrester som är fritt flytande efter fajten om godbitarna. De simmar runt i den mellersta regionen och snappar åt sig alla småbitar för att sedan gå ned till botten och formligen städa igenom i sanden. Det ser riktigt roligt ut och är också fruktansvärt effektivt för att hålla karet rent samt att alla fiskarna får i sig en bit. Räkmixen har god hållfasthet utan att släppa för mycket men det ger ändå en del småbitar som virvlar runt och det snappas upp inom ett par tre minuter av albusarna. Övriga fiskar är inte alls lika intresserade att plocka smått som är fritt flytande...
              Du har ju haft en Nikon så Nikon är du van med att använda. Mitt förslag är att du tar och "lånar" en Canon 400d eller 450d för att känna på den, då kanske det blir lättare med valet mellan Nikon och Canon.

              Firefish och Albus från Deelay, bättre fisk av dessa arter är svårt och få tag i. Albusen är väl runt 6-8 cm nu, har den börjat och färga ut?

              Hälsningar

              Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Ursprungligen postat av Johan F
                Du har ju haft en Nikon så Nikon är du van med att använda. Mitt förslag är att du tar och "lånar" en Canon 400d eller 450d för att känna på den, då kanske det blir lättare med valet mellan Nikon och Canon.

                Firefish och Albus från Deelay, bättre fisk av dessa arter är svårt och få tag i. Albusen är väl runt 6-8 cm nu, har den börjat och färga ut?

                Hälsningar

                Johan
                Canon sitter väldigt bra i handen. Likaså gör Sony A300. Nikon kändes som den som var minst skön att hålla men det är marginella saker vi talar om nu. Canon dock skönast utan tvivel.

                Albusen börjar så smått att färga ut nu och de närmar sig 8cm på de största. En hane är mer utfärgad än andra, men man ser antydan på fler.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Canon sitter väldigt bra i handen. Likaså gör Sony A300. Nikon kändes som den som var minst skön att hålla men det är marginella saker vi talar om nu. Canon dock skönast utan tvivel.
                  Då varnar jag starkt för att hålla i en 40d eller en Nikon D3 för de är otäckt sköna att hålla i. Svårt att släppa taget sen
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Canon sitter väldigt bra i handen. Likaså gör Sony A300. Nikon kändes som den som var minst skön att hålla men det är marginella saker vi talar om nu. Canon dock skönast utan tvivel.

                    Albusen börjar så smått att färga ut nu och de närmar sig 8cm på de största. En hane är mer utfärgad än andra, men man ser antydan på fler.
                    Då får du skynda på med valet av kamera för nu vill jag se lite bilder på Albusen

                    Stefan, 9000 inlägg det måste vi fira

                    Hälsningar

                    Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Då varnar jag starkt för att hålla i en 40d eller en Nikon D3 för de är otäckt sköna att hålla i. Svårt att släppa taget sen
                      Mmm..det kan jag ju drömma om.


                      Tack Johan för din uppmärksamhet.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Äntligen lite bilder på mina firrar...kvalitet på foto får komma en annan gång.

                        Aulonocara sp. Fire fish (ungdjur)
                        Copadichromis trewavasae, Mloto Fireline (vuxen)
                        Snygga firrar Malawe
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          Firefishen var inte så pjåkig!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Tackar!

                            Aulonocara sp. Fire fish hanen är bara ca 7cm och ser riktigt lovande ut. Bara på ett par veckor har den verkligen börjat få färg och är kanonfin. Mycket nöjd med honom så långt. Har två mindre hanar som också ser lovande ut. Ska bli riktigt intressant att följa utvecklingen.
                            Senast redigerad av StefanL; 16 juli 2008, 10:29.

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Äntligen lite bilder på mina firrar...kvalitet på foto får komma en annan gång.

                              Aulonocara sp. Fire fish (ungdjur)
                              Copadichromis trewavasae, Mloto Fireline (vuxen)
                              snyggt din fiskar där bild den ser jag den.. supersnyggt..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Avrundar denna tråd med en bild på karet i full gång..med ett gäng ungdjur av olika Malawis...kul att kunna göra ett avslut på historiens längsta velande på ciklid.se...haha!
                                Senast redigerad av StefanL; 10 augusti 2008, 02:10.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...