fluval håller lägre standard

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojon80

    fluval håller lägre standard

    Jag köpte nyligen ett beg. 540L och fick då med ett fluval 403 ytterfilter. jag blev dock förvånad hur pass låg standard fluval verkar hålla om man jämför med mina tidigare eheimpumpar. Plastiga knäppen som håller fast locket, som ser ut att kunna gå sönder när som helst, surrar och låter (kan dock bero på att tidigare ägare misskött den), och alldeles för liten filtervolym till 1200L/h.

    Nä tacka vet jag eheim 2250 och 2260, om man nu får plats med det sistnämnda. GO FOR EHEIM!

  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    #2

    Hej !

    Detta kanske inte är något svar på ditt inlägg men skulle ändå vilja berätta om ett ytterfilter som jag själv tycker är toppen.
    Det heter Bravo 300 och kommer från Hydor. Ett påhängsfilter som filtrerar aktivt, mekaniskt samt biologiskt.
    Var lite misstänksam angående kvaliteten när jag köpte det men blev mycket positivt överaskad.
    Lätt att rengöra, tystgående, relativt billiga, ja, vad mer kan man begära. För mig fungerar dessa utmärkt. Har nu köpt fler av dessa filter till mina andra akvarium och är fortfarande lika nöjd.



    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      glädjen över det låga priset uppväger sällan förbannelsen över den låga kvaliten.
      kort och gott: du får oftast vad du betalar för.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag håller med om ovanstående kommentarer. Eheim är bäst och har varit det för mig. Jag har haft Eheim, Fluval och Hydor. Fluval har varit klart sämst och ofta pga ljudnivån.

        Hydor har också gett mig poitiva överraskningar, men jag har återgått till Eheim då den ger stabilare kvalitet. Kostar mer...men väl värt det!

        Stefan, Skövde

        375L Frigobakgrund
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #5
          Jag ska köpa nytt filter till mitt 310liters och har tänkt köpa ett Fluval 404. Ska jag tänka om?

          MSP
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            jag menade inte att klanka ner direkt på Fluval, jag har aldrig ägt ett så jag vet inget om dom.
            mitt tidigare inlägg var bara ett fyndigt ordspråk.
            det finns dom som inte för sitt liv skulle köpa Eheim för att dom inte är värda priset, och det finns dom som inte för sitt liv skulle snåla på ett antal hundralappar för att behöva köpa något annat än Eheim...
            det blev du väl klokare på va
            jag tror inte att det kommer att braka ihop och bli strömförande i vattnet eller förgifta din firrar.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Om du vill ha tyst och lugnt där akvariet står så kanske du borde tänka om. Jag införskaffade ett Fluval 404 och blev inte nöjd. Det berodde delvis på ljudnivån och delvis på att man får ta kapaciteten med en nypa salt.

              Därmed ej sagt att Fluval skulle vara dåligt alternativ...men det når INTE upp till Eheims standard.

              Stefan, Skövde

              375L Frigobakgrund
              2st 100L
              Malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...