Ett 1200 L på krypgrunds hus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Ett 1200 L på krypgrunds hus

    Som frågan lyder. Vågar man sätta ett 1200 liters kar på golvet, på ett hus är byggt på krypgrund?
  • T_K
    Användare
    • september 2005
    • 147

    #2
    Nej. Du kan däremot stötta underifrån.

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • juni 2004
      • 851

      #3
      Är det ett svårt projekt och stötta under ifrån?
      Blir ventilationen inte lidande av det där under?

      Vi har små tankar om ett större hus, och många hus är gjorda med krypgrund. Lite svårt och tänka mig att inte ha mitt 1200 kar i vardagsrummet.

      Kommentar

      • T_K
        Användare
        • september 2005
        • 147

        #4
        Nej, kan du bara krypa in och komma under så är det lätt. Två avsågade stämp och en regel upptill och cementplattor under så löser det sig. Med stämpen kan du justera och spänna efterhand om plattorna skulle sjunka något.

        Stämp kan du hitta på t ex Kramo eller någon annan maskinuthyrningsfirma. de brukar ha kasserade liggandes. Du ska ju bara ha en kort bit så bara gängorna är ok kan du använda sådana. Påverkar inte ventilationen.

        En baggis.

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Det låter inte svårt!
          Tack för svaren!

          Kommentar

          • T_K
            Användare
            • september 2005
            • 147

            #6
            Är du osäker så be en kunnig beräkna hur många stämp/reglar du behöver. Fyll karet sakta över lång tid så du kan justera om något sjunker eller rör sig.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Har en fråga till om krypgrund.
              Hur stort kar hade man vågat på en krypgrund?

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Ursprungligen postat av discusred
                Har en fråga till om krypgrund.
                Hur stort kar hade man vågat på en krypgrund?
                Hur mycket ni kan lasta har ju inte bara med att ni har en krypgrund utan hur kraftigt är bjälklagret och vad är just ert golv anpassat och konstruerat till att bära för vikt per kvm. Det som påverkar hållfastighetn är ju hur långa är bjälkarna, dimesion, avstånd emellan etc.
                Kolla med någon yrkeskunnig men som sagt var och göra några plintar eller något liknande är ju enkelt.
                Senast redigerad av Johan F; 14 september 2007, 14:12.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  För att man har krypgrund vad skulle det ha för betydelse det har väl med storleken på balkar att göra
                  sen om du har ett kar på 500l eller 2000l har ingen betydelse så länge dom är lika höga det handlar om tryck per cm2

                  Kommentar

                  • Janne Josefsson
                    Användare
                    • juli 2007
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av tezz
                    För att man har krypgrund vad skulle det ha för betydelse det har väl med storleken på balkar att göra
                    sen om du har ett kar på 500l eller 2000l har ingen betydelse så länge dom är lika höga det handlar om tryck per cm2
                    Vad gäller betong golv så blir det mer tryck av en lastad pallyftare en en lasbil, Tänkvärt då vi ofta överdimensionerar byggen av bjälklag. Lägger man ut avbärare som korsar bjälklaget med en skiva över (skulle kunna konstrueras som en sockel) så hade jag varit mer trygg, en att ställa ställningen på betongplatta, där vi inte vet tjocklek på betong, Armering eller betongkvalitet.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      För att man har krypgrund vad skulle det ha för betydelse det har väl med storleken på balkar att göra
                      sen om du har ett kar på 500l eller 2000l har ingen betydelse så länge dom är lika höga det handlar om tryck per cm2
                      ja det är väl inte bara höjden man ska tänka på, ju längre ett akvarium är ju känsligare är det att ställa ivåg. janne

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #12
                        Många bra svar!

                        Nu har jag mer kött på bena, så skall vi byta hus och det blir med krypgrund så vågar jag nu. Troligtvis med fackman till hjälp.

                        Kommentar

                        • lollo
                          Användare
                          • november 2002
                          • 51

                          #13
                          Hej jag har ett akvarium på 1800 liter och jag stöttade med reglar på tvären mot golvreglarna och satte stolpar under som står på cementplattor.Jag pratade med en byggmästare innan och han sa att golvet troligtvis skulle hålla utan stöd om man sätter tyngden utmed en vägg eller liknande och inte ställer karet mitt på golvet.Men man chansar ju inte när det gäller så stora vikter.

                          mvh magnus h
                          _____________________________________


                          Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!


                          Mvh Magnus Hässelborg

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 851

                            #14
                            Oj, det lät bra när du sa att du hade gigantiskt kar och golvet klarade sig.
                            Men som sagt var, man vågar inte chansa, så här blir det att stötta upp golvet

                            Modet steg i topp nivå nu

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #15
                              Är det ett relativt nybyggt hus kan du ju alltid ringa hustillverkaren/byggmästaren och fråga vad de anser om max belastning. Jag jobbar själv på husfabrik som tillverkar hus som ställs på krypgrund och jag hade inte ställt in ett 1200 utan att förstärka under. Husen vi tillverkar har "Kerto-balk" 45x220 mm i golvbjälklaget. cc mellan bjälkarna har jag inte koll på. men kommer du in i krypgrunden kan du ju alltid stötta golvbjälkarna där de belastas med vanliga 45x220 för att slippa att golvet sviktar.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...