Färdig behandlat trä?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Färdig behandlat trä?

    Hej!

    Vet någon om man kan köpa grenar/trä till akvariet som är färdigbehandlade, dvs, som inte avger humus eller annat...

    ???

    MVH Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Njae, hur menar du med färdigbehandlade? I akvarieaffärerna kan du ju köpa rötter som inte kommer brytas ner snabbt, bara ytterst lite färga vattnet lätt gult. Om jag förstått det rätt så har de redan legat i vatten länge, dessutom i varmare klimat.

    Någon annan kanske kan ge ett bättre svar.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Är osäker på om någon av de rötter man köper i butik inte skulle påverka vattnet på något sätt. Jag hade testat Mupani-rötter (har för mig de heter så). De ser lite annorlunda ut, är normalfärgade på en sida och ljusbegie på andra sidan. Tänker mig att dessa hör till dem som påverkar vattnet minst, fast jag hade inte skrivit under något papper på det. I en del butiker kan man även köpa rötter av plast, och de påverkar ju inte vattnet. Tropica säljer annars rötter med växter på (anubias, javaormbunkar, javamossa, pellia unt so weiter), dessa torde redan ha lakats ur en hel del. Brukar dock inte finnas i större sizer, och de är rätt dyra.

      Annars får du hitta en schysst rot och behandla den själv i en hink modell större. Skålla den många gånger och kör ner bikarbonat i vattnet. En del normala rötter ger förmodligen inget större bidrag av ämnen till vattnet, men det är svårt att veta på förhand. Kolla pH efter någon vecka - sjunker det inte alls och om vattnet inte färgas så ska det vara ok.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...