val av grus till troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    val av grus till troffar

    tjena,

    tänkte kolla med er vad ni rekommenderar för grus?

    kör råda/faxe blandat i nuläget, (75kg) till mitt 720 kar

    ser att det verkar lite dåligt, men det värsta är att det är ruskigt ljust,det ser riktigt grumligt ut,

    så nu tänkte jag höra om det går med svart grus ovanpå? eller nåt annat mörkt? vet att fiskarna kan ta efter botten, men svart grus och mycke vita faxe stenar kanske går?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag föredrar ju ljust grus/sand ty jag inbillar mig att Troffarna färgar bättre med det, iaf Moorii, men det e ju en smaksak. Å så har jag minimalt med sand,bara så att det täcker botten. För tjockt lager samlar bara på sig en massa snusk å bös vilket innebär negativa bakterier vilket innebär sämre vtn-kvalitet vilket innebär mindre färgande troffar....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      ok,så nån ljus sand eller grus över?

      mitt lyser rätt rejält vitt, tack vare faxe blandningen o dom vita stenarna

      det är gruset jag måste få tonat ner en del, så kanske en 25kg av nån mörkare att strö över

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Måste hålla med dig ozric.
        Lämnade ner mina T. Ikola till håvmästarna för ett par dar sedan.
        Hemma i mitt kar gick dom med lite mörkare grus men i karet affären går dom i mycket ljusare sand. O dom färgar märkbart bättre i ljus sand.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • juli 2007
          • 189

          #5
          ok ,då var det bara sortvalet kvar?

          ni har övertygat mig , så jag kör på det ,

          men jag kan inte ha alla lysrör igång som det är nu ,får köra på två för det är jobbigt för ögona

          men ett lager av ljus sand på mitt råda/faxe blandning gör ingen negativ inverkan?

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Hmm är det grumligt så kan du prova med att knöfylla ett innerfilter med fitervadd och köra det ett par dar o kolla om det hjälper.
            Det finns vattenklarningsmedel som oxå funkar riktigt bra.
            Det finns även en filterpatron som jag tror heter Aquaclear som är kanon om vattnet är grumligt. Har du gott om stålar så finns även uv-ljus att köpa som gör vattnet kristallklart, jag tycker att det låter overkill i ditt fall.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #7
              det kan ju vara så att pga det är så ruskigt ljust så ser det grumligt ut

              men vilken sorts sand/grus skulle ni rekommendera att lägga ett lager med ovanpå?

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av Patric
                ok ,då var det bara sortvalet kvar?

                ni har övertygat mig , så jag kör på det ,

                men jag kan inte ha alla lysrör igång som det är nu ,får köra på två för det är jobbigt för ögona

                men ett lager av ljus sand på mitt råda/faxe blandning gör ingen negativ inverkan?
                Vilka ljusrörstyper har du?
                Blått ljus tenderar att lysa upp partiklarna i vattnet medans rött/violett ljus inte gör det.
                Prova att skifta lysrörens placering om du har mer än en typ hemma, så att det blåa ljuset kommer längst bak.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Patric
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 189

                  #9
                  jo jag kör med två olika sorter,

                  blåa därbak (det är dom jag kör på nu)

                  det ser som sagt bättre ut med endast dom igång,fast lite mörkt blir det ju
                  det andra är ett aquastar,sen det andra nåt liknande det,

                  jag har provat att flytta runt dom lite för att se skillnad, men så fort jag kör igång dom andra som inte är blå ,så blir det fel,så det är nog grus jag behöver ett lager av , så får jag bort faxen i gruset på det sättet

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patric
                    tjena,

                    tänkte kolla med er vad ni rekommenderar för grus?

                    kör råda/faxe blandat i nuläget, (75kg) till mitt 720 kar

                    ser att det verkar lite dåligt, men det värsta är att det är ruskigt ljust,det ser riktigt grumligt ut,

                    så nu tänkte jag höra om det går med svart grus ovanpå? eller nåt annat mörkt? vet att fiskarna kan ta efter botten, men svart grus och mycke vita faxe stenar kanske går?
                    Körde med svart sand till mina Kapampa men det var bara att ta ur den svarta sanden och i med ljus sand igen. För mig så blev det en klart negativ effekt på troffarnas färgsättning.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...