Flagiater och bakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Flagiater och bakterier?

    Nån som vet vad det är för skilland mellan flagilater och bakterier? Behandlar man båda fallen med samma medicin? Köpte antibiotikan som akvarielagret säljer minns ej namnet på den nu men det är ett vitt pulver. (svindyr). Nån som vet om den finns billigare nånannanstanns?
    Senast redigerad av Mattias777; 12 september 2007, 12:04.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • Thomas R.

    #2
    Flagellater tillhör domänen eukaryoter. De är encelliga protister (protozoer) med gissel som innehåller organeller.
    Bakterier tillhör domänen prokaryoter. Det är mikroorganismer utan cellkärna och organeller.

    Kan det vara så att du köpte "Flagyl". En antibiotika m. verksamma substansen metronidazol. Verkar bakteriedödande (på anaeroba bakterier) men även verksam mot protozoer, dvs flagellater.

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #3
      I vilket syfte köpte du medicinen?
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Om det är Flagyl (verksamma ämnet är metronidazol) så kan du kontakta en veterinär i din närhet och göra en förfrågan om möjlighet att få recept utskrivet som du sedan hämtar ut på Apoteket. Flagyl är i pillerform som jag brukar köpa. Inte speciellt dyrt heller om man kan gå denna väg...

        Jag har aldrig haft problem med det utan de är mycket hjälpsamma och förstående i Skövde, vilket är tacksamt.
        Senast redigerad av StefanL; 12 september 2007, 14:05.

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Jag doserade en tablett(flagyl 400mg) till 30L vatten vilken dosering körde du på Malawe
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag doserade direkt i akvariet...minns inte exakt, men jag tror att jag körde tio tabletter á 400mg på 375L. Hade dock inte i alla tio på en gång utan delade upp behandlingen under tre dagar..dvs körde 4+3+3...men allt som allt så var det 10 tabletter på 375L.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              MIN erfarenhet är att Metronidazole från Seachem (gissar att det var den Mattias 77 fick från Lagret) är mkt effektivare än Flagyl, som är framtagen till däggdjur.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                flagyl fungerade mycket bra tillsammans med någon form av nifurprinol medicin upptill typ aquamore eller aquafuran tror jag det heter minns dåligt nu.Ett tag sen jag hade Malawi nu..
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • johanh
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 49

                  #9
                  Rimligen borde effekten bli samma av Flagyl och Metronidazole, om det inte på något sätt skiljer i beredningsformen (tablett/pulver) som gör lösligheten olika. Substansen är exakt samma och den är utprovad på att döda bakterier, oavsett vilken värd bakterien har. Brukar ni krossa tabletten och lösa i vatten innan eller löser den upp sig själv i akvariet? Har ännu inte behövt använda antibiotika i akvariet turligt nog, men läst i SA eartheaters (Weidner)att man ev bör förebyggande behandla friska fiskar var 3e månad med metronidazol (+maskmedel) för att undvika infektion i magtarmkanalen, tycker själv det låter onödigt. Känns ju som att man blir lite infektionsorolig efter sån läsning. Åsikten verkar mest gälla vildfångade jordätare.
                  www.hansson.md/
                  Umeå Akvarieförening

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag brukar lägga i tabletterna i en nylonstrumpa och sätta fast den mellan täckglasen så att strumpan hänger i närhet av ett utblås...successivt så löses tabletterna upp och blandas i akvariet. Jag kan ibland även krama lite ur strumpan för att få ut det, men det behövs oftast inte.

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Tack för tippsen och infot.. Skall ringa en vetrinär och höra om jag om jag kan få flagyl utskrivet. Sitter inte hemma nu så jag kan ej se vad medicinen heter som jag köpte ....


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        #12
                        Ett tips om flagyl inte går att fixa e octozin av tillverkaren Waterlife.. har samma verksamma ingrediens som flagyl MEN dyrt.. Men om man har fisk för ett x anntal kronor i karet så e det orelevant,.. Har provat det på både troffar och malawi mwd MKT. bra resultat.. En fördel med Waterlifes prudukter e att dom INTE tar död på BRA bakterier utan bara det som man annvänder den til!!!
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...