Hur använder ni slavblixt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Hur använder ni slavblixt?

    Jo, som ni vet när man har en kompakt digitalkamera så är blixten skitkass, jag använder alltid slavblixt, om jag alls använder blixt.
    Jag har ju ett UV-hus och en UV-blixt som jag aktiverar via en fotooptisk kabel som sätt framför kamerablixten. Vilket är viktigt för UV-bilder. (Jag är betydligt mer bevandrad på fotot av Ciklider i sin naturliga miljö än i akvarium)

    Min Fråga:
    Ni som använder slavblixt till lten digitalkamers, hur använder ni den? via kabel eller blaandar ni bägge blixtarna? Vad använder ni för blixt?

    Tackar
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag kör trådlöst och använder den inbyggda blixten som upplättningsblixt, externt används SB600.
    Här finns en film som visar hur det fungerar med Nikon D80, det fungerar exakt likadant på min D200: http://one.revver.com/watch/106280
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag har köpt till en synkadapter till kameran och en till blixten som jag har en vanlig synkkabel mellan. Finns i alla möjliga längder. Tyvärr fungerar inte TTL (blixtautomatik) då utan du får som fotograf rätta dig efter blixtens styrka. Jag tror dock att jag ska inhandla en slavtändare till blixten som utlöses av kamerans interna blixt, kostar runt 200kr ny.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Tackar så länge.Micke, du använder alltså kamerans blixt litegrannd ihop med slvablixten, har jag afattat? Min blixt är så skitkass tycker jag (dock en helt OK lite kamera Fuji finepixF11). Robin, använder du kamerans blixt.

        Alltså, det gör ju jag med fast den är helt täckt och utlöser bara slavblixten, men min UV-blixt verkar inte optimal till kamera bruk.

        Kan nån rekomendera nån bra slavblixt som funkar fint till en liten digitlkamera?

        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ursprungligen postat av Carl
          Micke, du använder alltså kamerans blixt litegrannd ihop med slvablixten, har jag afattat?
          Man kan ställa styrkan på kamerans blixt eller stänga av den och bara använda den för att utlösa den externa. Jag brukar ställa ner den så att den bara lättar upp skuggor utan att ge för mycket blixt "rakt på"-effekt.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Ursprungligen postat av Carl
            Robin, använder du kamerans blixt.
            Jag använder mig inte av kamerans blixt just nu. Detta för att jag inte kan. Blixtskon hindrar att jag kan få upp blixten på kameran (poppar upp över blixtskon). Med en slavtändare slipper jag blixtskon och kabeln och måste använda kamerans blixt för att tända slavblixten.

            Calle (Cutekid) använder sig av en Nissin slavblixt som kostade 400kr tror jag då det gick att köpa den. www.photax.se säljer nissin. Själv köpte jag min gamla, riktigt gamla Nissinblixt på Tradera för 29kr. Vad du Carl ska ha för någon blixt varierar lite beroende på vad du har för kamera. Det tycker jag iaf. Har man en Canon DSLR (systemkamera) så kan det vara värt om man har råd att skaffa sig en Canonblixt med beteckning EX i slutet där E-TTLen funkar. Det blir bättre bilder då. Titta på Mickes som har motsvarigheten hos Nikon.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Cool....

              jag har ju en liten Fuji F11, blixten kan man inte ställa in alls.... Däremot kan jag ställa bländaren, vilket är en himla tur.
              Jag ska nog kolla på en Nissin av nåt slag, tror jag. Finns det alternativ?
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av Carl
                Cool....

                jag har ju en liten Fuji F11, blixten kan man inte ställa in alls.... Däremot kan jag ställa bländaren, vilket är en himla tur.
                Jag ska nog kolla på en Nissin av nåt slag, tror jag. Finns det alternativ?
                /Carl
                De flesta blixtar som finns kan triggas av en slavtändare så du behöver inte stirra dig blind på märkena. Lite billigare märken än Canon och Nikon är Metz och Sigma (tror jag iaf). Bra blixtar - har dock inte provat någon. Jag själv är väldigt nyfiken på Nissins "flaggblixt" Som ligger på 995kr tror jag. Full E-TTL för Canon eller Nikon under 1000-lappen är ovanligt.

                Som sagt, till dig Carl kvittar nog märket. Bara du köper till en slavtändare och modifierar kamerablixten så den går upp i taket och inte in i rutan.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  Cool, tack. Har just beställt en Nissin blixt, skitbilligt, kör den och min UV-blixt, kommer nog bli prima.

                  Förresten Robin; Fick du dina skalade artemisägg som jag lämnade på Lagret (kom via Magnus i Borås)?

                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Ursprungligen postat av Carl
                    Cool, tack. Har just beställt en Nissin blixt, skitbilligt, kör den och min UV-blixt, kommer nog bli prima.
                    Förresten Robin; Fick du dina skalade artemisägg som jag lämnade på Lagret (kom via Magnus i Borås)?

                    /Carl
                    Det blir nog skitbra med blixtarna!

                    Ang. artemiaäggen så ligger de kvar i min fotorygga från igår. Tack för hjälpen!
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...