Sturisoma aureum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • januari 2007
    • 104

    Sturisoma aureum

    Bild på min favvomal. Någon som vet om man kan se skillnad på könen?
    /Helena

    Min Zoon
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #2
    Jag surfade runt och läste lite på bl.a. Planet catfish och hittade att det ska vara svårt att se skillnad på könen, men att hanen ska utvveckla odonter, iaf lite skägg på sidan av huvudet, åtminstone då det ska vara lek på gång.



    Där finns det lite bilder att titta på.
    Min zoon

    Kommentar

    • Flykt
      Användare
      • januari 2007
      • 104

      #3
      Ursprungligen postat av HazelCR
      Jag surfade runt och läste lite på bl.a. Planet catfish och hittade att det ska vara svårt att se skillnad på könen, men att hanen ska utvveckla odonter, iaf lite skägg på sidan av huvudet, åtminstone då det ska vara lek på gång.



      Där finns det lite bilder att titta på.
      Tackar så mycket! Den är ju fortfarande ganska liten, så man får väl se senare om det är en han eller en hon. Vill ju skaffa en till, helst en av motsatt kön.

      Mvh/Helena
      /Helena

      Min Zoon

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Oxå varit lite av min favorit mal, tills den fick jag upptäckte att dom var väldigt glada och åka taxi på discus (sug sig fast alltså pch åkte en runda)

        Men dom jag har haft har hanarna varit tydliga och fått skägg, så köns skillnaden har inte varit svår för mig.
        andra erfarenheter av den, är att när jag väl har fått ett par så leker den lätt. Har varit öppna med leken, lekt på glasruterna. så det är roligt och följa utvekligen.

        Tycker om malen för att den gömmer sig inte så mycket som andra malar, och den är så himla snygg när den ligger och vilar på en sten eller rot.

        Lite erfarenhetter från dom gåmgerna jag har haft den, andra kanske har andra erfarenheter.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Hade två såna malar förut dom är otroligt fina mina liknade Kronblom i ansiktet,Mvh Ann-Mari PS Skulle verkligen vara roligt och odla dom

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Använder denna art sin långa nos till födosöksinstrument eller är det enbart ett utseende?

            Rolig och intressant art...

            Sturisoma aureum

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Ingen aning Malawe,kanske bägge två,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • drd
                Användare
                • december 2004
                • 1112

                #8
                Jag har ett gäng såna här hemma som leker regelbundet och dom använder inte nosen till att böka i sanden efter mat om ni undrade det.
                // drd

                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Jag har alltid utgått från att det är kamoflage.... När en sån här ligger still på en botten full med löv och kvistar, då är den osynlig.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Bra drd då kan du sälja lite yngel till mig jag gillar dom,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Jag har alltid utgått från att det är kamoflage.... När en sån här ligger still på en botten full med löv och kvistar, då är den osynlig.
                      Ok.

                      Jo jag syftade på att den använde nosen att böka med också då den inte enbart livnär sig på alger.

                      Kommentar

                      • drd
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1112

                        #12
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Bra drd då kan du sälja lite yngel till mig jag gillar dom,Mvh Ann-Mari
                        Nä dom e satans bökiga att dra upp yngel från
                        Dock så kanske jag ska ta en kull på dom igen nu för hanen sitter och vaktar ägg sedan 3 dar nu igen !
                        // drd

                        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                        Kommentar

                        Arbetssätt...