Katastrofen nära

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sub
    Användare
    • november 2003
    • 51

    Katastrofen nära

    Hej!
    Skriver inte ofta på forumet men måste få lite medkänsla angående vad som hände mitt 450l sydamerika igår.

    Jag lyfte på locken för att göra rent och upptäckte att alla sladdar bakom akvariet var fastklämda mot väggen. Det tog mig en stund att inse varför.
    Mittstaget var helt av och sladdarna satt fast eftersom akvariets bakruta buktade utåt. Längs med akvariet sitter på ovansidan två "stabiliseringsglas" vilka även de spruckigt på åtskilliga ställen.

    Jag har haft tur som upptäckte det i tid så nu simmar mitt sydamerika i badkaret. Ska bara tänka ut hur jag lagar burken på bästa sätt.

    Robin
    Sub
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Ryser när jag tänker tanken att det skulle hända här hemma. Jag har tre kar i vardagsrummet med parkettgolv på andra våningen. Skönt att du hann upptäcka det i tid...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det dar har hant mig flera ganger och orsaken ar att stagen ar fellimmade. Jag anser att det ska sitta en list langs hela fram och bakrutan och att staget ska limmas mot listen. Jag anvande trastag pa det akvariet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Ang. det där tvärstaget längs med fram och bakrutan, borde inte de vara ganska kraftiga, 12-15mm tjocka?
        Tvärstaget kanske inte behöver vara fullt lika grovt, 10mm ca. , eller är jag helt ute och cyklar?

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Karon
          Ang. det där tvärstaget längs med fram och bakrutan, borde inte de vara ganska kraftiga, 12-15mm tjocka?
          Tvärstaget kanske inte behöver vara fullt lika grovt, 10mm ca. , eller är jag helt ute och cyklar?
          Det beror ju på hur stor burken är, limmar man en 375 i 8mm glas så används nog samma tjocklek till ram och stag... så har nog alla "köpta" kar varit som jag haft.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Karon
            Ang. det där tvärstaget längs med fram och bakrutan, borde inte de vara ganska kraftiga, 12-15mm tjocka?
            Tvärstaget kanske inte behöver vara fullt lika grovt, 10mm ca. , eller är jag helt ute och cyklar?
            Nej, rent principiellt kan dessa vara fonsterglas (arean med lim paverkas inte av glasets tjocklek pa dessa), men de brukar alltid vara samma tjocklek som resten. Jag har ocksa sett tjockare iochforsig. Fordelen om de ar tjocka ar att de tal smallar. Fonsterglas skulle ju jag spracka nar jag tog ur forsta stenen...
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Sub
              Användare
              • november 2003
              • 51

              #7
              Enligt Ola:s RÄTT och FEL teckning så kan jag konstatera att mitt akvarium är gjort efter RÄTT variant.

              Listerna som går utmed hela bak och framrutan har spruckit utav smällen så jag måste byta dessa för att kunna sätta ett nytt stag.

              Mittstaget måste väl sluta strax innan sidorutorna? har jag rätt? ser ut så på detta. Märkligt egentligen att bara silikon kan hålla ett mittstag på plats!

              Akvariet är specialbeställt och limmat av någon lokalguru i Filipstad så det är gediget gjort.

              Robin
              Sub

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Sub
                Mittstaget måste väl sluta strax innan sidorutorna? har jag rätt? ser ut så på detta.
                Hest ska det nog limmas mot framrutan. Da far man tva typer av fogar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Sub
                  Användare
                  • november 2003
                  • 51

                  #9
                  Det är nog möjligt att det är limmat mot framrutan, allting har ruckats och sitter löst.
                  Ska undersöka det närmare när jag kommer hem (slösar just nu bort lite skattepengar på jobbet).

                  Jag har nu beslutat mig för att kasta ut den hemmagjorda bakgrunden och limma om övriga akvariet också, lika bra när det nu ändå kommer stå tomt.
                  Bakgrunden är i frigolit och börjar bli lite mjuk efter 11 år. Har i alla fall sysselsättning några kvällar i höst.

                  Robin
                  Sub

                  Kommentar

                  Arbetssätt...