Skalarer och.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Skalarer och.....

    Hej!

    Jag har ett etablerat skalarepar som går i mitt 160L akvarium. Snart får jag mitt nya 300L och funderar lite på uppsättningen....

    Jag tycker mycket om guramis, särsklilt mosaiken, och tänkte ev skaffa ett par i den nya uppsättningen. Vad tros om den mixen, jag vet att de kommer från olika delar av världen...

    Sen skulle jag vilja ha tips om en liten snäll ciklid som passar in i ett sällskapsakvarium, gärna en "haremciklid".... Biotopen kommer närmast syd/centralamerikanskt akvarium.
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av anna-karin
    Hej!

    Jag har ett etablerat skalarepar som går i mitt 160L akvarium. Snart får jag mitt nya 300L och funderar lite på uppsättningen....

    Jag tycker mycket om guramis, särsklilt mosaiken, och tänkte ev skaffa ett par i den nya uppsättningen. Vad tros om den mixen, jag vet att de kommer från olika delar av världen...

    Sen skulle jag vilja ha tips om en liten snäll ciklid som passar in i ett sällskapsakvarium, gärna en "haremciklid".... Biotopen kommer närmast syd/centralamerikanskt akvarium.
    Hej

    Eftersom att akvariet ar ratt stort sa kommer det nog att ga utmarkt med scalare och mosaikgurami. Apistogramma cacatuoides ar nog den haremslekande sydamerikanska dvargcikliden du letar efter. Den saljs ofta i par...
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • alcar
      Användare
      • september 2006
      • 10

      #3
      jag tycker att du ska ha bolivianska fjärilciklider eller nycklhålciklider jag har dessa två sorter och dom är fredliga och trevliga

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Snällare ciklid än Nyckelhålscikliden får man söka efter,den rekommenderar jag,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det finns massor med trevliga firrar i fd Aequidens och bolivianerna ar trevliga men de ar inte haremshallande. Bagfensciklid ar en haremshallare och de ar mycket roligare om man har en hane och flera honor (honan kan vara extremt elak om de halls i "par"). I ditt akvarium skulle du latt kunna ha cacatuoides eller bagfen + bolivian, nyckelhal eller Laetacara.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...