Vilande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Vilande akvarium

    Vilande akvarium, med det menar jag ett akvarium som blir tomt på fisk efter t.ex. efter en försäljning av ungfiskar.
    Hur håller ni igång ett sådant kar, så att det kan vara förbrett för att ta emot en fisklast igen?
    Ponera t.ex. att det blir "tomt" i 3-4 veckor.

    Har ni några knep?

    Ytterligheten åt ena hållet är väl att man stänger av pumpen, drar ut doppvärmarkontakten och släcker lyset.
    Men det kan ju inte vara det optimala, så hur gör ni?

    (Jag har förståss ideér själv, men lämnar det skrivna ordet fritt.)
    Min zoon
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Jag hade nog låtit det vara som det är men för sjutton låt pumpen gå som vanligt!! Annars får du börja om på nytt igen att bygga upp bakterierna i filtret. Lampan hade jag nog släckt eftersom jag inte längre har några växter i. Vattenbyte kan ju inte vara så viktigt under tiden i och med att man saknar belastning i form av mat och avföring. Sen hade jag gjort ett vattenbyte och mätt Ph och No2 innan det nya fiskarna skulle i. Nu använder aldrig jag värmare men om hade dessa fått gå som vanligt. Det är vad jag hade gjort.

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #3
      Man borde väl kunna "mata" bakterierna med fiskfoder så att dom får en viss belastning ? Fiskfoder blir ju avfall om det inte äts upp, precis som fiskarnas avföring väl... ?

      Eller tänker jag helt fel ?

      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av patriks155
        Jag hade nog låtit det vara som det är men för sjutton låt pumpen gå som vanligt!! Annars får du börja om på nytt igen att bygga upp bakterierna i filtret. Lampan hade jag nog släckt eftersom jag inte längre har några växter i. Vattenbyte kan ju inte vara så viktigt under tiden i och med att man saknar belastning i form av mat och avföring. Sen hade jag gjort ett vattenbyte och mätt Ph och No2 innan det nya fiskarna skulle i. Nu använder aldrig jag värmare men om hade dessa fått gå som vanligt. Det är vad jag hade gjort.
        Kul med lite snabba svar.
        Vad sägs om att lyfta över pumpen till ett annat kar som är igång och med fisklast? Kan det vara allra bäst för filtret?

        Men hur går det då, med det "tomma" karet, ett taskigt läge efter 3 veckor, eller?
        Min zoon

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av jannemannen
          Man borde väl kunna "mata" bakterierna med fiskfoder så att dom får en viss belastning ? Fiskfoder blir ju avfall om det inte äts upp, precis som fiskarnas avföring väl... ?

          Eller tänker jag helt fel ?

          Mvh/Janne
          Jag vet inte om det fungerar, men man kan alltid flytta lite annan fisk till det "tomma" karet och mata, men då blir det ju inte mycket till "vilande" akvarium.
          Det är så, jag gör de allra flesta gångerna, då jag får ett tomt kar, fyller upp med lite Guppy och/eller Corydoras. Ska det verkligen vara nödvändigt att göra så?
          Fler tips och knep kanske finns? (Det gäller ju att undvika en helt och hållet nystart av akvariet.)
          Senast redigerad av Havs; 09 september 2007, 19:36.
          Min zoon

          Kommentar

          • Daniel_N
            Användare
            • april 2007
            • 74

            #6
            Bara låta karet gå, med släckt lampa om du vill spara lite ström, och fortsätta mata om än i lite mindre mängd. Tror det blir svårt att få karet att gå i dvala

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Bara låta karet gå, med släckt lampa om du vill spara lite ström, och fortsätta mata om än i lite mindre mängd. Tror det blir svårt att få karet att gå i dvala
              Borde det inte finns några knep att ta till. Det måste väl finnas odlare som får tomt i en hel odlingsställning ibland. I ett sådant fall, finns det ju mer skäl att spara på ström och uppvärmning t.ex.
              Min zoon

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Kul med lite snabba svar.
                Vad sägs om att lyfta över pumpen till ett annat kar som är igång och med fisklast? Kan det vara allra bäst för filtret?

                Men hur går det då, med det "tomma" karet, ett taskigt läge efter 3 veckor, eller?
                Förstår vad du tänker, men jag hade aldrig vågat låta vattnet stå stilla i 3-4 veckor. Det där med att flytta över annan fisk eller malar låter ju som en bra idé bara för att hålla igång det under tiden.

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  jag skulle kört på o ha i bara en ancistrus i karet o lägga i liiite mat någon gång varannan dag om nu karet är släckt o det inte finns alger o äta för den. Då håller du karet igång och vattnet håller sig även vid liv.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    jag skulle kört på o ha i bara en ancistrus i karet o lägga i liiite mat någon gång varannan dag om nu karet är släckt o det inte finns alger o äta för den. Då håller du karet igång och vattnet håller sig även vid liv.
                    En mycket bra lösning...håller med dig helt. Räcker att slänga ned en wafers emellanåt...eller en bit räkmix.

                    Kommentar

                    • William
                      Användare
                      • december 2006
                      • 93

                      #11
                      Borde man inte spara lite på bakterierna om man rycker ur värmaren och låter temperaturen ligga på runt 20 grader? Det blir ju mindre celldelning vid en lägre temperatur. Så fungerar det ju iaf i utomhusdammar om vintrarna. Dessutom borde det alltid finnas lite material att bryta ner kvar om man har grus i akvariet. Om det är kliniskt rent blir det såklart svårt.

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        jag skulle kört på o ha i bara en ancistrus i karet o lägga i liiite mat någon gång varannan dag om nu karet är släckt o det inte finns alger o äta för den. Då håller du karet igång och vattnet håller sig även vid liv.
                        Just så kör jag när jag tömmer kar på fisk, men jag har ingen belysning på..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...