omstart av "befintligt" akvarium....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    omstart av "befintligt" akvarium....

    Till att börja med vill jag säga att jag gillar tråden av omstart av nytt akvarium. mkt bra !

    MEN, hur gör man på bästa sätt när det gäller ett nytt akvarium och då man ska flytta över allt från det gamla till det nya!!?

    Har fn ett väl fungerande 160L med blandad besättning, skalarer, malar, räkor, molly, platy, siameser... Inom en månad blir jag med 300L :-)

    Det nya akvariet ska stå precis där det gamla står, vilket innebär tömning av allt, dessutom ska allt material och innehåll från det gamla akvariet ner i det nya...

    Problem;
    1. Hur göra med gruset, tvätttning, noga eller inte??
    2. Hur göra med det befintliga akvarievattnet, spara lite, mkt eller inget??
    3. Hur göra med pumpen/filtret, köra den dubbelt med den nya så att bacterierna i den gamla får jobba ??
    4. Köra endast den nya pumpen/filtret och tillsätta bacteriekultur??
    5. Tillsätta typ aquasafe??
    6. Hur göra med pmdd, köra som vanligt eller vänta??
    7. Hur länge kan fiskarna tåla att ligga i hinkar ??

    Ja, det var väl de funderingarna jag hade...något att bita i va!!

    Vore mkt tacksam för svar !! MVH Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej!

    1. Du behöver inte tvätta gruset alls, det mesta av skiten försvinner i flytten. Dessutom har du stor del av de goda bakterierna där.

    2. Spara typ hälften av vattnet om du kan. Då blir det som ett större vattenbyte. Du kan ju iofs koppa in firrarna i kranvatten om du inte har möjlighet att spara så mycket.

    3. Jag antar att du köpt nytt filter också. Det bästa är ju att köra det nya filtret en månad i det gamla akvariet så det hinner byggas upp lite fina bakterier. Men det kanske finns tid för nu. Kör med det gamla filtret i det nya akvariet paralellt med det nya.

    4. Nope

    5. Skadar inte men känns inte nödvändigt.

    6. Kan inget om växtgödning...

    7. Om de ska ligga flera dygn så bör du köra med syresten.


    Mvh Erik

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #3
      Håller med föregående...
      På punkt 7 rekomenderar jag att om tiden blir så lång att du anväder ditt filter och stryper flödet så det inte blir karusell. Då får du syret samt håller bakterierna vid liv i det gamla... (rekomenderas även om det är kortare tid för att hålla bakterierna vid liv. Har startad upp 2 kar i sommar med gamla inkörda filter och har inte ens kunnat mäta någon nitrithalt över huvud taget.
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Hej!
        Ett tips är att höra med din lokala zoobutik om de har hinkar typ "Eukanuba" ( såna det får hundfoder i mm, dessa är på 30-40 liter ) så slipper du hålla på med mindre hinkar. Brukar inte vara några svårigheter att få eller låna såna.

        Har precis flyttat några av karen från Tjörn till uddevalla och så här gjorde jag:

        1. Nä, jag tvättade inte gruset ( gör inte det! ), jag la över allt mitt grus i murarhinkar på 80 liter från Bauhaus ( kostade 79:- ), sen täckte jag allt med täckplast från Biltema eftersom det transporterades på öppen kärra. Från det att jag tappade ut sanden på Tjörn tills det att de låg i akvariet igen i Uddevalla tog drygt 2 timmar.

        2. Jag sparade allt vatten jag kunde ( varför jag ville ha så stora hinkar som möjligt ), totalt blev det ca 40-50 % i varje som jag sparade, dvs som ett vattenbyte för min del. Med 5 hinkar kan du spara allt vatten om du vill. Inredningen lägger du bara ner i hinkarna med vatten eller dyl. I bland när jag bytt upp mig i akvarie storlek har jag haft ända upp till 70-80% nytt vatten eftersom det varit omöjligt för min del att spara tillräckligt mycket. Då har jag dock tillsatt ordentligt med vattenberedning och koppat in fiskarna på nytt.

        3. Eftersom jag lät ytterfilterna jobba i hinkar medans jag tömde / fyllde på de nya så stod dessa torra endast på transporsträckan på 25 minuter. Har du innerfilter så låt dessa gå i en hink under tiden du håller på med akvariumena tills det att det flyttar över de i det nya. Har du redan skaffat det nya filtret kan du låta de gå bredvid det andra i det gamla karet tills du får det nya.

        4. Krama ur det gamla filtret i det nya eller lägg över filtermaterial från det gamla till det nya filtret eller / och kör med båda vilket jag nog ändå hade gjort i början. Att tillsätta Nitrivec skadar inte om du känner för det, själv gjorde jag det som säkerhetsåtgärd iom att jag flyttat allt grus osv men det lär ju inte behövas. Sen bör du ju mata sparsamt i början.

        5. Jag körde i Nutrafin Aqua plus ( betydligt billigare än aqua safe ) i och med att det blev 50-60% nytt vatten ( normalt byter jag 20-25% vid två tillfällen i veckan och tillsätter inget annat än bikarbonat ), sen blir ju fiskarna lite lugnare av det.

        6. Aldrig kört med pmdd så det får någon annan svara på

        7. Den längsta sträckan jag har transporterat fiskar i hinkar och frigolitlådor utan syrgas är från Södra Sandby till Tjörn vilket tog ca 5 timmar senast med alla vägarbeten, och då pratar vi stora fiskar på 30 cm. Se bara till att ha stora hinkar och inte fylla varje med för mycket fisk för syret, har du syrepumpar / syretabletter så kan du stoppa i detta ( om det ska vara i hinkar väldigt många timmar eller kanske nåt dygn ). En annan grej kan ju vara att fylla på med lite färskt vatten emellanåt om man är osäker ( med några timmars mellanrum eller nåt ).

        Lycka till!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Angående punk4

          Att krama ur gammla filter är faktiskt ganska riskabelt om man gör det i ett akvarium med ett nytt filter... jag har sett flera tråkiga resultat av det, det funkar ju om det inte ska gå någon fisk i första tiden men ska fisken ner samma dag är det i mitt tycket inte så smart eftersom det blir samma effekt som att låta 100tals fiskar tömma sin avföring redan på dag 1.

          Bakterikulturer som finns att köpa på flaska fungerar faktiskt även fast många inte "tror" det, jag har testat(gjorde en test med 21 burkar parallellt och det fugnerar verkligen, väldigt bra desutom.

          Helt rena burkar med helt rena(nya) filter och i med ca 30 mbunas i 21 st(i varje burk) 200Liters och mätte sedan vattenvärdena varje dag under 4 veckor, det blev onödigt höga halter av ammonium och nitrit endast i en burk men det va alldrig någon fara.
          Att använda sitt gammla filter/filtermaterial är nog det som är att rekommendera ist för att krama ur "skiten" i nya burken som ej har ett fungerande biologiskt filter.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Angående punk4

            Att krama ur gammla filter är faktiskt ganska riskabelt om man gör det i ett akvarium med ett nytt filter... jag har sett flera tråkiga resultat av det, det funkar ju om det inte ska gå någon fisk i första tiden men ska fisken ner samma dag är det i mitt tycket inte så smart eftersom det blir samma effekt som att låta 100tals fiskar tömma sin avföring redan på dag 1.

            Bakterikulturer som finns att köpa på flaska fungerar faktiskt även fast många inte "tror" det, jag har testat(gjorde en test med 21 burkar parallellt och det fugnerar verkligen, väldigt bra desutom.

            Helt rena burkar med helt rena(nya) filter och i med ca 30 mbunas i 21 st(i varje burk) 200Liters och mätte sedan vattenvärdena varje dag under 4 veckor, det blev onödigt höga halter av ammonium och nitrit endast i en burk men det va alldrig någon fara.
            Att använda sitt gammla filter/filtermaterial är nog det som är att rekommendera ist för att krama ur "skiten" i nya burken som ej har ett fungerande biologiskt filter.
            Nej nej menade inte att du ska krama ur filtret i akvariet!!!!!! Jag menar krama ut bakterier från det gamla filtret till det nya utanför så filtret kommer igång. Finns ju filterstarter också fungerar inte det på samma sätt? Nä att krama ur ett filter rakt ner i karet hade jag aldrig vågat.

            Kommentar

            • anna-karin
              Användare
              • augusti 2006
              • 51

              #7
              Mera funderingar angående punkt 1.

              funderingen gäller hurvida slammet från gruset kommer att påverka vattenkvalitén... Läste i någon annan tråd nånstans att om man stökar runt för mycket i gruset så kan det bli "för mycket" för de "goda" bacterierna att ta hand om, trots att man har ett inkört filter. Dessutom undrar jag hur vattnet kommer att se ut, eller rättare sagt inte (typ väldigt oklart och disigt). Kan filtret ta upp alla partiklarna.

              ???

              PS, tacksam för alla svaren!! MVH Anna-Karin
              En glad amatör vid namn Anna-Karin

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av anna-karin
                Mera funderingar angående punkt 1.

                funderingen gäller hurvida slammet från gruset kommer att påverka vattenkvalitén... Läste i någon annan tråd nånstans att om man stökar runt för mycket i gruset så kan det bli "för mycket" för de "goda" bacterierna att ta hand om, trots att man har ett inkört filter. Dessutom undrar jag hur vattnet kommer att se ut, eller rättare sagt inte (typ väldigt oklart och disigt). Kan filtret ta upp alla partiklarna.

                ???

                PS, tacksam för alla svaren!! MVH Anna-Karin
                Har aldrig tänkt på det där om att stöka runt i gruset. Sen beror det ju på balans och vad man har för filter ( kapacitet ) osv. Nu har jag iofs rejält överdimmesionerade filter eftersom jag har större CA som gräver enorma kratrar när dom känner för det och verkligen rör om i gruset.
                För att minimera att vattnet blir för disigt så häll i det nya vattnet på något ex en stor rot eller dyl så slipper du röra om så mycket i gruset, att hälla direkt i gruset rör ju om något fruktansvärt. Fast det är klart att det blir oklart i vattnet, dock blev jag förvånad över hur fort det blev klart igen på mitt 720. Bilden nedan är tagen dagen efter jag flyttade det ( inte ens ett dygn efter ).

                Kommentar

                Arbetssätt...