Höja hårdheten på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    @Micke: Helt medhåll, det är därför jag rekommenderar kalksten.

    @Malawe: Det låter som standard kommunalt kranvatten. På egen hand börjar pH dala pga den låga hårdheten, och då kan man antingen kontra med bikarbonat (som kan höja till 8.3) eller lägga i kalksten (som kommer att hindra pH att ramla under 7.5).

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      @Micke: Helt medhåll, det är därför jag rekommenderar kalksten.

      @Malawe: Det låter som standard kommunalt kranvatten. På egen hand börjar pH dala pga den låga hårdheten, och då kan man antingen kontra med bikarbonat (som kan höja till 8.3) eller lägga i kalksten (som kommer att hindra pH att ramla under 7.5).
      7.5 är allt man behöver till malawi så kalksten räcker gott då =)
      jag förstår inte riktigt hysterin att komma över 8 hela tiden när man kär malawi.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #18
        Jag vill bara säga att häng inte upp er på pH. Det är mycket mer man skall tänka på för att få ciklider att leka.

        Lokala vattenverk ligger väl mellan 7,5 (inte under) och 8,3 i pH

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          I Skövde har vi ett pH på närmare 8 och KH på 3. Det kan väl inte anses som fullgott för Malawi- och Tanganyikaciklider? KH borde ligga högre...
          tillsätt magnesiumsulfat om du enbart vill höja hårdheten

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av tezz
            tillsätt magnesiumsulfat om du enbart vill höja hårdheten
            Nja...jag gillar inte att laborera så mycket utan kommer att köra brunnskalk i mina ytterfilter. Jag vill helst ha det så stabilt som möjligt på en bra nivå utan att behöva tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte osv...

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Nja...jag gillar inte att laborera så mycket utan kommer att köra brunnskalk i mina ytterfilter. Jag vill helst ha det så stabilt som möjligt på en bra nivå utan att behöva tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte osv...
              magnesiumsulfat är ett mineralsalt alltså skulle det vara att laborera att dricka ramlösa

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av tezz
                magnesiumsulfat är ett mineralsalt alltså skulle det vara att laborera att dricka ramlösa
                Hehe...ok.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Första tipset är väl att kolla om firrarna är ok. Trivs de, äter bra, växer och leker så hade jag inte trixat med vattnet. Ju mer man håller på med vattnet desto mer tid tar det, och då kan man dra sig för att byta vatten. Ju enklare desto bättre.

                  Om nu inte firrarna funkar som de ska i något avseende så hade jag använt bikarbonat. Hittills är det det enklaste jag stött på. Svårt att överdosera dessutom. Saltet hade jag skippat tills/om firrarna blir sjuka.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #24
                    Enig med Patrik på alla punkter .
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #25
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Nja...jag gillar inte att laborera så mycket
                      Bra inställning. Det finns alltså verkligen ingen anledning att höja GH; det är inte så att fisken kommer att må dåligt av att du inte tillsätter magnesium. Egentligen är det enda du gör att du lurar ditt GH test (som "tror" att det mäter kalciumjoner).

                      GH är alltså egentligen ett mått framtaget för att beräkna hur mycket pannsten ett visst vatten ger i ångpannor, det har nästan noll intresse inom akvaristiken.
                      Det där "nästan" är alltså om du vill odla vissa extrema svartvattenfiskar, som har membran på sina ägg som blir ogenomträngliga för spermier om det finns för mycket kalcium-joner i vattnet.

                      För dig, med malawis, är det ett totalt ointressant mått. Kalksten = allt du behöver.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren

                        2) Brunnskalk är helt enkelt kalksten. Det går inte att överdosera kalksten, så man behöver inte vara försiktig.

                        3) När kalksten löser upp sig (dvs buffrar pH) så får man både höjd KH och GH. Det är ett balanserat tillskott, så att säga.
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        För dig, med malawis, är det ett totalt ointressant mått. Kalksten = allt du behöver.
                        Tack för svaren...

                        Det här är produkten jag nämner här...tillverkas av Uddagården, Falköping och marknadsförs av Nordkalk AB.

                        Brunnskalk
                        Senast redigerad av StefanL; 08 september 2007, 12:32.

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 527

                          #27
                          Har Tanyanikaciklider och vill ha upp ph kan man då använda sig av natriumvätefosfat ??

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Ursprungligen postat av Robbe
                            Har Tanyanikaciklider och vill ha upp ph kan man då använda sig av natriumvätefosfat ??
                            Tror inte det ger någon större effekt på pH och dessutom får du ner fosfat i karet. Ett överskott av fosfat i relation till kväve kan ge finfina odlingar av blågrönalger. Det finns väl beprövande andra sätt att höja pH, se ovan i tråden. Använd dem i stället.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...