uttag för vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krille krok
    Användare
    • augusti 2007
    • 18

    uttag för vattenbyte?

    Hejsan
    Vi håller på att renovera badrummen. Jag har även planer på att skaffa ett ciklidakvarium.
    Hoppas man kan få börja med det projektet sedan =).
    Jag har sett några artiklar där man använder slang istället för att springa med hinkar när man bytr vatten.
    Slangen ansluter man till kranen. Själva anslutningen gör man genom att skruva loss det yttersta filtret på
    kranen och sedan gänga på en skarvmuff.

    Nu till frågan:
    Jag funderar på om att det är värt att skaffa en duschblandare med ett extra uttag som man enbart använder till
    att fylla på karet med. Det är ju inte så jobbigt att skruva loss filtret iofs..men kanske uppstår
    läckage o repor på den nya/dyra/fina blandaren om man gör detta 2-3ggr i månaden.
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av krille krok
    Hejsan
    Vi håller på att renovera badrummen. Jag har även planer på att skaffa ett ciklidakvarium.
    Hoppas man kan få börja med det projektet sedan =).
    Jag har sett några artiklar där man använder slang istället för att springa med hinkar när man bytr vatten.
    Slangen ansluter man till kranen. Själva anslutningen gör man genom att skruva loss det yttersta filtret på
    kranen och sedan gänga på en skarvmuff.

    Nu till frågan:
    Jag funderar på om att det är värt att skaffa en duschblandare med ett extra uttag som man enbart använder till
    att fylla på karet med. Det är ju inte så jobbigt att skruva loss filtret iofs..men kanske uppstår
    läckage o repor på den nya/dyra/fina blandaren om man gör detta 2-3ggr i månaden.
    ett billigare och enklare sett är att sätta en nito snabbkoppling på blandaren, då slipper man att slita på gängorna på blandaren. janne

    Kommentar

    • krille krok
      Användare
      • augusti 2007
      • 18

      #3
      absolut..

      det har du rätt i...men man vill nog inte ha den kopplingen sittande på kranen vid handfatet..

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Gardena har en bra anslutning som man skruvar på blandaren. Alltså med både det vanliga vattenfiltret som sitter på vanliga kranar och utvändig gänga. Sådan har jag i lokalen.

        Kommentar

        • krille krok
          Användare
          • augusti 2007
          • 18

          #5
          slutsats...

          Att ha en dedikerad kran för att koppla in slangen till är att föredra.
          Annars så får man modifiera den befintliga kranen och sätta på en adapter/eller skaffa en med utvändig gäng..
          En sil längst ut med utvändig gäng som man byter ut mot den som sitter borde ju vara det enklaste?
          eller hur har ni det hemma?

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av krille krok
            det har du rätt i...men man vill nog inte ha den kopplingen sittande på kranen vid handfatet..
            ja nu trodde jag att du hade dusch i ditt nya badrum.
            och om man har en duschslang så kan man sätta en nito snabbkoppling i rostfritt på slangen och sedan hanen på blandaren.
            sedan sätter du en nito snabbkoppling på den slangen som går till akvariet det fungerar.janne

            Kommentar

            • krille krok
              Användare
              • augusti 2007
              • 18

              #7
              tack..

              så är det ju enklast att göra..
              vet inte varför jag snöa in på att fästa den på blandaren..
              det kommer att finnas dusch, och med en snabbkoppling kan man variera mellan att tvätta håret eller att byta vatten, blir ju perfa!

              Kommentar

              • ubbepubbe
                Användare
                • december 2006
                • 3

                #8
                kolla kolla

                Ursprungligen postat av krille krok
                så är det ju enklast att göra..
                vet inte varför jag snöa in på att fästa den på blandaren..
                det kommer att finnas dusch, och med en snabbkoppling kan man variera mellan att tvätta håret eller att byta vatten, blir ju perfa!
                ja använder kvartstum slang, du tömmer fort o den passar dom flesta ut kasten utan kopplingar. Bara trä på lite droppar de väl o du måste ju inte trycka ut vatten för häftigt.Enkelt o billigt ubbe.

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  ja nu trodde jag att du hade dusch i ditt nya badrum.
                  och om man har en duschslang så kan man sätta en nito snabbkoppling i rostfritt på slangen och sedan hanen på blandaren.
                  sedan sätter du en nito snabbkoppling på den slangen som går till akvariet det fungerar.janne
                  Jag håller med Janne i sak, men skulle nog gjort tvärtom
                  Jag skulle satt honan på armaturen (duschblandaren) och hanen på slangen/duschslangen. Hanen är både billigare (man behöver en till varje slang) och mindre klumpartad.
                  Handelen finns med både gänga för duschslangen och klämmkoppling ung. som Gardena samt nippel som fästs med slangklämma.
                  Ett tips bara, blir delarna tröga att klämma i varandra, smörj med lite armaturfett.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Ursprungligen postat av ubbepubbe
                    ja använder kvartstum slang, du tömmer fort o den passar dom flesta ut kasten utan kopplingar. Bara trä på lite droppar de väl o du måste ju inte trycka ut vatten för häftigt.Enkelt o billigt ubbe.
                    Du menar säkert 3/4", 1/4" är nog lite klent

                    Kommentar

                    Arbetssätt...