Ibland får hobbyn sig en knäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Ibland får hobbyn sig en knäck

    jag har inte synts till på forumet på ett tag...men det beror på att jag inte haft lust att läsa om fiskar. jag var iväg på en 2-veckors tripp i sommras och hade in person som skulle mata och t.o.m göra lite vattenbyte. tyvärr gick en propp till den kontakten som matade filter och värme i tre kar, eftersom ljuset i lyste karen såg inte ett otränat öga något fel förrän det var alldeles försent. Mitt Pearsei par som jag köpt av Micke borta och dom hade precis lekt, alla mina argentea borta mina vit gula morph citrinellum borta, HRP gone to, förlorade även lite yngel även mitt v.breidohri par som jag köte tillsammans med Rickard och Micke i Sandby alla zonatum är oxå borta.

    nu har jag iallafall orkat vattenfylla karen och de malar dom överlevde går där, får väl börja se mig om efter nya CA, har iallafall Rickards gamla freddispar kvar
    Senast redigerad av Niclas Larsson; 05 september 2007, 22:56.
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Mycket tråkigt att höra Niclas. Hoppas att du får upp glöden igen!

    Jag har också haft en "downperiod", men det beror mer på personliga ting än att jag haft otur med fiskar och annat direkt kopplat till hobbyn. Är dock på gång så smått och längtar tillbaka till att ha karet fyllt med aktiva och vackra fiskar!

    Kommentar

    • panna
      Användare
      • december 2004
      • 233

      #3
      Mycket tråkigt att höra. Menar du att pumparna slutade att snurra och värmen försvann? Om proppen gick, vad berodde det på? Kortslutning, vatten i teknik eller vad? mvh. Jouni

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Det var tråkigt att höra Niclas, har varit med om liknande jag med för några år sen och då är det lätt att tappa sugen..
        Men det låter ju bra att du i alla fall har börjat fylla upp karen igen, och ny fisk vet du ju var du kan få tag i
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          För 20 år sedan när jag hade fått min första lokal så dog 72 Troffar som fick gå lite trångt i ett 600-liters medans jag flyttade in. Det var svårare att få tag i stora grupper på den tiden. Så det är bara att komma igen.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Mycket trist att höra Niclas. Passa på att göra dom där sakerna i karen som du grunnat på ett tag, men inte kunnat för att du inte hade någon stans att göra av fisken.
            En annan sak lär av misstaget och se till att mata en pump i varje kar från en annan gruppsäkring, helst en annan fas. Eftersom säkringen gick så kan den göra det igen. Doppvärmare kan vara riktigt tråkiga om dom blivit gamla, är dom ett par år eller mer så är det dax att byta dom. En grej man kan göra för att minska haveri är att rycka ur doppvärmarna när du är på sommarsemester.
            Men ja mycket tråkigt är det när något sånt händer.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Usch vad tråkigt att höra Niclas, men ge inte upp, kämpa på

              Ps. Du har fått ett mail förresten som jag skrev innan jag läste detta.

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                jag har inte synts till på forumet på ett tag...men det beror på att jag inte haft lust att läsa om fiskar. jag var iväg på en 2-veckors tripp i sommras och hade in person som skulle mata och t.o.m göra lite vattenbyte. tyvärr gick en propp till den kontakten som matade filter och värme i tre kar, eftersom ljuset i lyste karen såg inte ett otränat öga något fel förrän det var alldeles försent. Mitt Pearsei par som jag köpt av Micke borta och dom hade precis lekt, alla mina argentea borta mina vit gula morph citrinellum borta, HRP gone to, förlorade även lite yngel även mitt v.breidohri par som jag köte tillsammans med Rickard och Micke i Sandby alla zonatum är oxå borta.

                nu har jag iallafall orkat vattenfylla karen och de malar dom överlevde går där, får väl börja se mig om efter nya CA, har iallafall Rickards gamla freddispar kvar
                Mycket tråkigt Niklas!! Har åxo råkat ut för exakt samma sak .. förlorade min Payara tetra+C.festae hane den gången vad jag minns nu. Ta nya tag i höst Niklas..
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Sumpade mitt sista saltvattensakvarium på precis samma sätt.
                  Jag var borta ur hobbyn i ett år efter det - sånt får en verkligen att tappa sugen.

                  Kommentar

                  • Pangaea
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 390

                    #10
                    Instämmer med så gott som samtliga tidigare inlägg Niclas...

                    I övrigt hänvisar jag till det som står i min signatur här nedan...
                    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                    Min zoon

                    /Magnus

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Trist att höra Niklas.

                      Du får höra av dig, så får vi på något sätt hjälpa till med att få in dig oprdentligt på banan igen. Tror nog att det skall kunna gå och ordna en del intressanta arter för att fylla dina kar.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #12
                        japp- håller med alla fy va trist. Men ta tillfället i akt och gör om lite. Jag håller med Jinnarparen -av mig får du genast erbjudande om att hämta lite Labiatus som nyss färgat ut ;-) & Ett par små dovii kanske?

                        Kommentar

                        • tjornpatrik
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 830

                          #13
                          Fick du tag på något spännande på Torslanda i helgen? Misstänker att du inte kunde stå emot Davids fina Pearsei eller Splendidorna, Splendidorna var jag ju grymt sugen på att ha i det stora men saknade tyvärr plats! Hoppas du har fått en nytänning i alla fall.

                          Kommentar

                          • Niclas Larsson
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 546

                            #14
                            Tack för alla ryggdunkar...jag har faktiskt hämtat 5st Pearsei i 20 cm storlek och 3 st röda spledidor från David A samt Torslanda zoo (tack för kaffet) och det trevliga bemötandet, hur som helst är jag snart på banan igen, skall nog bli några boucorti, och breidhori eller regani oxå
                            Senast redigerad av Niclas Larsson; 09 september 2007, 19:58.
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                            Kommentar

                            • Janne Josefsson
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 23

                              #15
                              Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                              Tack för alla ryggdunkar...jag har faktiskt hämta 5st Pearsei i 20 cm storlek och 3 st röda spledidor från David A samt Torslanda zoo (tack för kaffet) och det trevliga bemötandet, hur som helst är jag snart på banan igen, skall nog bli några boucorti, och breidhori eller regani oxå
                              Lycka till med fisken, jag köpte baljan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...