Blåciklider + ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eprex

    Blåciklider + ?

    Hejsan!
    Jag har mina blåciklider 1+2 i ett 222 kar med en flying fox också.
    Jag undrar om man skulle kunna introducera nån dvärgciklid eller liknande?
    vad tror ni om det?
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    Vet i sjutton

    Ursprungligen postat av Eprex
    Hejsan!
    Jag har mina blåciklider 1+2 i ett 222 kar med en flying fox också.
    Jag undrar om man skulle kunna introducera nån dvärgciklid eller liknande?
    vad tror ni om det?
    Tycker inte du ska ha några dvärgisar.
    När blå cikliderna blir leksugna så lär dina dvärgisar få tok stryk.
    Kanske några zebra ciklider eller något skulle passa bättre.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av firefox75
      Tycker inte du ska ha några dvärgisar.
      När blå cikliderna blir leksugna så lär dina dvärgisar få tok stryk.
      Kanske några zebra ciklider eller något skulle passa bättre.
      Enligt min erfarenhet sa funkar zebra "sadar" med blaciklid. Aven om blacikliden dominerar (om de ar storre) sa mar de inte riktigt bra av standiga attacker. Eldbuk ar battre. Men zebra ar battre an dvargciklider, det haller jag med om.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Jag hade absolut inte kört med sebraciklid, eller dvärgciklid (möjligen boliviansk fjärilsciklid). Du skulle ju kunna prova med någon västafrikan, om du kan tänka dig att blanda världsdelar. Annars finns det ju kurvciklid, bågfensciklid etc. som jag tror går bra.

        Kommentar

        • firefox75
          Användare
          • april 2007
          • 234

          #5
          Kanske

          Ursprungligen postat av Markus_A
          Jag hade absolut inte kört med sebraciklid, eller dvärgciklid (möjligen boliviansk fjärilsciklid). Du skulle ju kunna prova med någon västafrikan, om du kan tänka dig att blanda världsdelar. Annars finns det ju kurvciklid, bågfensciklid etc. som jag tror går bra.
          Några ellioti eller spilurum eller varför inte några cutters?
          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Markus_A
            Jag hade absolut inte kört med sebraciklid, eller dvärgciklid (möjligen boliviansk fjärilsciklid). Du skulle ju kunna prova med någon västafrikan, om du kan tänka dig att blanda världsdelar. Annars finns det ju kurvciklid, bågfensciklid etc. som jag tror går bra.
            Jag har skrivit detta forr men jag ar valdigt forvanad over vad folk rekomenderar till blaciklid. Det verkar inte vara samma sak som holls pa 80 och 90 talet. Da blev blaciklid uppat 20 cm och skulle ata upp bolivianer. Jag hade en hane som med en valriktad attack knackte ryggen pa en fullvuxen scalarehane. Den singlade som ett hostlov dod till botten.

            De senaste jag hade blev mycket mindre (VF, troligen inte pulcher), men de satte i sig 20 vuxna alfaro over en natt! Kurvciklid och Nannacara skulle jag aldrig ha med blaciklid. Alla jag haft (80 tal och 00 tal) skulle definitivt ata upp bagfenshonor.

            Sedan maste man tanka pa att blaciklid kommer fran hart svagt alkaliskt vatten till skilnad fran de flesta sydamerikaner. Tuppkam kommer fran liknande vatten. Liksom eldbuk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag har skrivit detta forr men jag ar valdigt forvanad over vad folk rekomenderar till blaciklid. Det verkar inte vara samma sak som holls pa 80 och 90 talet. Da blev blaciklid uppat 20 cm och skulle ata upp bolivianer. Jag hade en hane som med en valriktad attack knackte ryggen pa en fullvuxen scalarehane. Den singlade som ett hostlov dod till botten.

              De senaste jag hade blev mycket mindre (VF, troligen inte pulcher), men de satte i sig 20 vuxna alfaro over en natt! Kurvciklid och Nannacara skulle jag aldrig ha med blaciklid. Alla jag haft (80 tal och 00 tal) skulle definitivt ata upp bagfenshonor.

              Sedan maste man tanka pa att blaciklid kommer fran hart svagt alkaliskt vatten till skilnad fran de flesta sydamerikaner. Tuppkam kommer fran liknande vatten. Liksom eldbuk.
              Ja vi verkar ju uppenbarligen ha olika erfarenheter. Dom blåciklider jag har haft (mitten på 90-talet) har i alla fall varit lugna och snälla, har funkat väldigt bra ihop med bl. a. skalarer. Men fiskar är ju indivder dom med så frågeställaren får väl prova sig fram!

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                Några ellioti eller spilurum eller varför inte några cutters?

                Kanske går, har ingen erfarenhet av dessa arter så skall inte uttala mig.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus_A
                  Ja vi verkar ju uppenbarligen ha olika erfarenheter. Dom blåciklider jag har haft (mitten på 90-talet) har i alla fall varit lugna och snälla, har funkat väldigt bra ihop med bl. a. skalarer. Men fiskar är ju indivder dom med så frågeställaren får väl prova sig fram!
                  Jag ar overtygad om att detta inte handlar om olika individer utan om olika populationer. Jag borde kanske inte uttala mig egenligen da mina erfarenheter galler en population som vid ett par ars alder ar ratt stora fiskar. Inte jatteaggressiva men ganska aggressiva. Dessutom ater de fisk. Nar guldsommen kom sa betraktades den som mer aggressiv. Det festliga ar att sa vitt jag vet sa delade alla mina erfarenheter pa 80-talet.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag hade kurvciklid med blå ciklid en stund och det fungerade bra utan några större incidenter.

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • december 2005
                      • 418

                      #11
                      Jag håller absolut med dig om att en viss population kan vara mer aggressiv än en annan (fast jag vidhåller även att det finns individuella skillnader inom populationen som spelar in, även om de inte är lika stora som skillnaderna mellan populationerna). De individer jag haft var troligen odlade i fångenskap i många generationer.


                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag ar overtygad om att detta inte handlar om olika individer utan om olika populationer. Jag borde kanske inte uttala mig egenligen da mina erfarenheter galler en population som vid ett par ars alder ar ratt stora fiskar. Inte jatteaggressiva men ganska aggressiva. Dessutom ater de fisk. Nar guldsommen kom sa betraktades den som mer aggressiv. Det festliga ar att sa vitt jag vet sa delade alla mina erfarenheter pa 80-talet.

                      Kommentar

                      • jegt
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 50

                        #12
                        Jag har en blåciklid på drygt 10cm som går ihop med en massa endlers guppy och annan småfisk, jag har aldrig sett den så mycket som titta hungrigt på dem, väldigt förvånande. Den är förvisso uppväxt med dem men jag tycker ändå att den borde försöka äta dem när den är så pass stor. Det har hänt att den jagat dvärgciklidyngel som gömt sig nere på botten men uppe i vattnet verkar yngel kunna simma framför munnen på den utan att den bryr sig.

                        Kommentar

                        • firefox75
                          Användare
                          • april 2007
                          • 234

                          #13
                          Förslag

                          Ursprungligen postat av jegt
                          Jag har en blåciklid på drygt 10cm som går ihop med en massa endlers guppy och annan småfisk, jag har aldrig sett den så mycket som titta hungrigt på dem, väldigt förvånande. Den är förvisso uppväxt med dem men jag tycker ändå att den borde försöka äta dem när den är så pass stor. Det har hänt att den jagat dvärgciklidyngel som gömt sig nere på botten men uppe i vattnet verkar yngel kunna simma framför munnen på den utan att den bryr sig.
                          Blåciklid och J.D....
                          Bara de är av samma storlek....
                          Sänk tempen i karet så slipper du lek(då de är mera aggresiva).
                          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                          16500liter odlingskar.
                          3500liter vardagliga.
                          6kbm tempererad damm.
                          MvH
                          Daniel
                          0735-433428

                          Kommentar

                          Arbetssätt...