Doppvärmare i...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Doppvärmare i...

    Upptäckte i söndags när det var dags att byta vatten att vattnet kändes ruggit kallt. Fram med termometern och den visade 22 grader. Förra vintern behövde jag aldrig köra med doppvärmare, då höll sig tempen på runt 24-25 ändå. I år får man köra igång dom i början av september...

    Fiskarana var extremt slöa. Det märktes skillnad efter vattenbytet när tempen gick upp bara en grad, sen fick doppvärmaren göra resten. Nu är det fart på firrarna igen.

    Gillar egentligen inte doppvärmare, jag hade en som spårade ur och drog upp tempen till 29 grader och fortsatte värma. Jag hann ta ur den innan det hände något dramatiskt men om det händer när man inte är hemma så kan det bli jobbigt... Jag fattar inte riktigt hur doppvärmarna fungerar egentligen, för det blir ju aldrig den temperaturen man ställer in...? Nu har jag bra koll på dom, hoppas jag.

    Några tips och ideér så jag slipper nojja?
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Är du riktigt nojjig så kan du köpa två doppvärmare samt en termometer.
    Värmare 50-75W vardera. Sätt den ena på 26 grader och den andra på 23 grader. Bägge doppvärmarna får väldigt få till o frånslag eftersom 26 gradaren mer eller mindre alltid kommer att vara på, det är oftast elkontakterna som slutar fungera. Och tempen i princip aldrig kommer ner till 23 grader och gör den det så så är den andra troligen kass.
    50W är så lite att om termostaten hänger sig i tillläge så är effekten så låg att fisken inte kokas utan du hinner i lugn fixa problemet.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ja det finns väl en del teorier om vad som är bäst. en teori är att ha liten doppvärmare som går hela tiden, då ska de hålla bättre än en som slår av och på hela tiden. Jag vet inte om det är sant...

      Det jag funderar på är hur termostaten i doppvärmaren fungerar egentligen. Om jag ställer den på 26 grader borde den ju hålla 26 grader. Men det gör de ju inte, eller också är det fel på min termometer... Min ena doppvärmare (300W) som sitter i 1225 litersburken är inställd på 21 grader men det är enligt termometern 25,5 grader i vattnet. Jag är säker på att det inte är 21 grader iaf...

      Jag brukar ställa in doppvärmaren på typ 25-26 grader. Sen kollar jag tempen efter hand. Sen håller jag koll så att doppvärmaren stängs av, när den gör det kollar jag tempen. Drar tempen iväg utan att doppvärmaren stängs av drar jag ner tempen på doppvärmaren. Till slut hittar man rätt läge på doppvärmaren, men det känns som att termostaten borde ta hand om det här?

      Är jag ute och cyklar?

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Graderingen kan i sort sett aldrig stämma.
        Detta för att då måste du ha exakt samma förhållande i ditt kar som i karet man kalibrerat temostaten i.
        Dilemmat är nämnligen inbyggt.
        Doppvärmaren har en inbyggd termostat som påverkas av elementet i värmaren i mer eller mindre grad. Ju bättre vattnet runt värmaren fraktar bort värmet ju exaktare blir garderingen.
        Därför är det viktigt att se till att så mycket vatten som möjligt cirkulerar runt värmaren o ut i karet.
        Med din metod att prova sig farm är absolut bästa sättet att få den temp i karet som du vill ha. Sen vad det står på själva termostatvredet har ingen betydelse och är inget mått på om doppvärmaren är bra eller ej.
        Diffar temperaturena mycket så är det snarare så att du troligt vis har för liten strömning av vatten runt själva doppvärmaren och det i sin tur kan leda till att termostaten behöver slå till o från väldigt ofta och därmed pajja fortare.
        Senast redigerad av LN; 04 september 2007, 12:30.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Hmmm... Då förstår jag...

          Måste ändå säga att deras gradering verkligen är helt kass i så fall. I mitt exempel ovan har jag grymt bra cirkulation. Doppvärmaren sitter på ena kortsidan av burken. Där "vänder" vattnet och går längs botten hela vägen till andra kortsidan. 21 grader inställt på doppvärmaren och 25,5 grader i vattnet... Skulle jag ställa den på 26 grader skulle det med andra ord bli 30,5 i vattnet? Eller hur ska man tolka det?

          Är helt med på ditt resonemang Larry. Men jag förstår inte hur det kan komma sig att den ligger så långt ifrån verkligheten. OK att det har med cirkulationen osv att göra, för annars blir det ju bara ex 25 grader precis runt doppvärmaren och kanske 22 grader i resten av burken. En idé är ju att göra som du sa tidigare. En doppvärmare på respektive kortsida, då borde det fungera bättre...?

          Kommentar

          • Rauken
            Användare
            • januari 2007
            • 310

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Ja det finns väl en del teorier om vad som är bäst. en teori är att ha liten doppvärmare som går hela tiden, då ska de hålla bättre än en som slår av och på hela tiden. Jag vet inte om det är sant...

            Det jag funderar på är hur termostaten i doppvärmaren fungerar egentligen. Om jag ställer den på 26 grader borde den ju hålla 26 grader. Men det gör de ju inte, eller också är det fel på min termometer... Min ena doppvärmare (300W) som sitter i 1225 litersburken är inställd på 21 grader men det är enligt termometern 25,5 grader i vattnet. Jag är säker på att det inte är 21 grader iaf...

            Jag brukar ställa in doppvärmaren på typ 25-26 grader. Sen kollar jag tempen efter hand. Sen håller jag koll så att doppvärmaren stängs av, när den gör det kollar jag tempen. Drar tempen iväg utan att doppvärmaren stängs av drar jag ner tempen på doppvärmaren. Till slut hittar man rätt läge på doppvärmaren, men det känns som att termostaten borde ta hand om det här?

            Är jag ute och cyklar?
            En del doppvärmare som t.ex. "Jäger" har en "kalibreringsfunktion", dvs när man har önskad temperatur i karet kan man "ställa om" graderingen till den uppmätta...
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ursprungligen postat av Rauken
              En del doppvärmare som t.ex. "Jäger" har en "kalibreringsfunktion", dvs när man har önskad temperatur i karet kan man "ställa om" graderingen till den uppmätta...
              Precis. Har grunnat endel på varför inte graderingen är från 1-6 istället, och en instruktion som talar om att man ska börja på 1 och justera sig fram försiktigt.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Precis. Har grunnat endel på varför inte graderingen är från 1-6 istället, och en instruktion som talar om att man ska börja på 1 och justera sig fram försiktigt.
                Exakt, känns ju idiotiskt med en temperaturgradering när det ändå inte stämmer.

                Kommentar

                • roysan
                  Användare
                  • september 2006
                  • 59

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Precis. Har grunnat endel på varför inte graderingen är från 1-6 istället, och en instruktion som talar om att man ska börja på 1 och justera sig fram försiktigt.
                  på min är det bara + och -

                  Kommentar

                  • palm
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 114

                    #10
                    Har själv flera gånger tänkt sätta en sådan här på kabeln till doppvärmaren som man kan ställa när den skall bryta strömmen helt på en krets.
                    ca pris 200:- e ju en billig försäkring
                    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                    Kommentar

                    Arbetssätt...