Ek och bok löv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    Ek och bok löv?

    Tänkte nu i höst ta tillfället i akt och plocka lite löv till mitt tilltänkta SA-kar. Nu är det så att jag ä inte såå bra på naturkunskap att jag är riktigt säker på hur löven ser ut och hur man ska gå tillväga när man plockat dom?
    Ska man göra något innan man stoppar ner dom i karet?
    Som sagt detta är första gången för mig med SA så det ska blir riktigt intressant när allt är färdigt.
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • Gäst

    #2
    Hej. Är ingen expert på lövhållning i akvarier trots att jag föredrar sydamerikanska fiskar och håller fiskar från svartvatten. Vatten som ju skall vara gödda på organiskt material såsom kvistar och löv. Beskriva hur ek resp boklöv ser ut ser ut är inte lätt utan att bifoga bilder. Att bok och eklöv rekomenderas beror nog delvis på dess form och storlek. Boklöv är i regel ngt mindre än eklöv och ganska symetriska. boklöv hittas ju självklart enklast i bokskogar och sällan i planterade barrskogar där artvariationen är mkt liten. Ekens blad däremot är mer assymetriska och flikiga. Ekar känner du igen om du ser träd med mkt stor omkrets de lever nämligen mkt länge och jag kan tipsa dig om att en svensk bank har en ek i sin logotype. Ekar finns runt om på landsbygden och förekommer ofta som sk "vårdträd" vid gårdar. Min tanke är att du först söker upp rätt trädart och sedan jämför blad på marken med löv som sitter kvar på träden. Ok? Både ek och bok är träd som har en klimatzonsgräns i sverige vfr de förekommer talrikast i södra sverige.Tror att du även kan använda en del andra löv som t .ex lönn (Kanadas flagga...)och äpple men är inte säker. Enligt vad jag hört "skall" dock löven helst vara torkade vfr den nalkande årstiden alltså lämpar sig väl för plockning.
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      Lönn känner man juh igen så det ä inga problem det brukar de finnas mycket av överallt. Men det ä just om man skulle ta fel på ek och bok löv vad finns det för löv som är lik dom och i så fall finns det någon risk att fiskarna dör av det? Vad ska man tänka på innan man stoppar i det i karet?
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Sök bilder av respektive löv på nätet eller fråga folk i din närhet som vet och kan visa dig. Boklöv får en mycket vacker orange färg när de fällts, så de kan man känna igen på det. Bokträd har en nästan silveraktig stam och är de träd som ser absolut "muskulösast" ut. Jag brukar lägga löven i en hink och skålla dem med så hett vatten det går från kranen. Brukar resultera i att de sjunker, plus att det dödar en del bakterier. Hinken får sedan stå tills alla löv har sjunkit, då sköljer jag rent dem i kallvatten (för att få bort eventuella tungmetaller från varmvattnet). Efter det ska det gå bra att stoppa ner löven i karet.

        Vad jag vet så är inte andra löv farliga, men man vill helst ha ek- och boklöv eftersom de innehåller mest av sådana saker som gör att SA-firrarna trivs. Dessutom så håller dessa löv rätt länge under vatten, dvs de förmultnar inte så fort. Har testat med avenbok och lind, men de förmultnar rekordsnabbt i relation till boklöv. Är du osäker så testa med enbart några få löv först, du lär märka på någon månad om de förmultnar fort. Några få löv gör knappast inte heller vattnet dåligt om de nu skulle förmultna fort.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Det finns inte så många växter man bör undvika. De jag känner till är Rhododendron, Hästkastanj, och Tibast. Det finns säkert fler, men i stort sett alla lövträd verkar gå bra. Det är f.ö. en bidragande anledning till att det är bra att ta höstlöv, växten drar tillbaks de ämnen den kan, däribland försvarsämnen, ur bladet innan det släpps.
          Björk, lönn, asp, ek är det jag använt mest, de funkar. Ek håller längst. Benjaminfikus funkar också, fast löser upp sig på nolltid.
          Bok är mycket ovanlig så här långt norrut (Stockholm), förekommer bara i enstaka exemplar i parker.

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • december 2004
            • 233

            #6
            Lite OT. Här i Köping finns Sveriges nordligaste bokskog, sägs det. Enligt turistinformationen så var det Josef Arpi som anlade den. Egentligen är det en park med skog. Hur fort förmultnar Allöv? Ungefär, fort sakta? Alkottar ska ju vara bra till SA vatten. mvh. Jouni.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Just al tror jag förmultar rätt fort i karet. Alkottar är däremot något annat, de kan funka finfint för att få svartvatten. Hos mig har alkottar alltid färgat vattnet, men liksom torv är det svårt att beräkna hur stor effekt de har på pH. Beror på hur urvattnade de är när man tar dem, om man skållar dem och så vidare. Man får helt enkelt mäta, något som är klokt även när man använder löv i större mängder. Ska ni använda alkottar så tänk på att de måste vara de bruna helt utslagna kottarna ni tar - är de gröna så är de giftiga, vad jag vet. De gröna ger heller inte "något godis" till vattnet.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Al har en annan egenskap som gör att jag undvikit den: den drar inte tillbaks kväveföreningar ur bladen innan de släpper dem, så bladen innehåller mer näring än andra växters blad gör när de släpps. Det är därför Al inte har höstfärg.
                Alen kan "slösa" pga att den samarbetar med bakterier och har så gott om kväve att den inte behöver lägga möda på att "rädda" det innan den släpper bladen.
                Jag vet inte om det egentligen spelar någon roll, men näringsämnena kommer förstås fria i karet.

                Kommentar

                • ICC
                  Användare
                  • maj 2006
                  • 243

                  #9
                  Ek och Bok foto

                  Måste ju vara ett ypperligt tillfälle för de duktiga fotograferna här på forumet att ge sig ut och fota olika löv.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Al har en annan egenskap som gör att jag undvikit den: den drar inte tillbaks kväveföreningar ur bladen innan de släpper dem, så bladen innehåller mer näring än andra växters blad gör när de släpps. Det är därför Al inte har höstfärg.
                    Ballt!!! Ar det kanske for att den far hur mycket kvave som helst da den har kvavefixerande bakterier i rotterna?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Här finns bilder: http://linnaeus.nrm.se/flora/listor/trad.html
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Lastips http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=912117539X
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          bilder på boklöv.

                          Hejsan va o plocka löv idag till mina Apiistogramma Agazisii... hitta inga ek eller boklöv utan sånna löv som kanadas flgga har vad e de för löv och funkar dom i akvarier med några asplöv och björklöv?? Finns de några löv man ska passa sej för?? Kokar löven i minst en halvtimme o sedan i en hink med vatten och byter vattnet
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Tingeling
                            Användare
                            • juli 2006
                            • 176

                            #14
                            Såg nu att man kan ha alkottar i karet. Detta kan juh bli ganska snyggt kar. Kanske man ska tar en tur om någon vecka när träden släpper sina löv och kottar fria.
                            Har även varit och spanat lite i dag och jag tror att jag har hittat ett bokträd för det fanns så kallade bokollon på det om det nu inte finns något annat träd som oxå har sånna saker.
                            Det här men alkottar visste jag inte alls. Finns det några mer kottar man kan hälla i?
                            Tänkte senare när jag sammlat ihop lite löv ,ska man förvara dom på något speciellt sätt så allt håller sig fint tills man stoppar i dom i karet?
                            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Se bara upp med alkottarna - de är svårbedömnda i hur de påverkar pH. Mät och kolla. Färgar vattnet gör de i vilket fall. Bokollon vet jag inte om andra träd har, det får du kolla upp i länkarna ovan. Andra kottar är inte särdeles bra, ffa inte från barrträd. De innehåller terpentener som inte är nyttiga för firrarna. Vet inte om verkligt mogna kottar från barrträd kan funka, men har aldrig läst något om någon som testat det och vill inte testa själv eftersom jag är alldeles nöjd med hur alkottar funkar. Uppfyller flera av mina behov.

                              Samlar du mycket löv och inte använder alla på samma gång så går det fint att låta dem torka och förvara dem torrt. Mörkt och svalt kanske är ytterligare en fördel, tippar jag. För mig har det funkat bra i plastkasse under karet. Ett krux är att få torkade löv att sjunka, men enten så kan man skålla dem igen eller så accepterar man flytande löv i karet en stund. En del sjunker fort, men andra kan ta någon vecka innan de sjunker. Inget stort problem mer än det estetiska.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...