Hjälp en nygammal akvarist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimura

    Hjälp en nygammal akvarist

    Hej på er!

    Sedan jag har varit liten har jag haft akvarier. Mest bestående av sällskapsfiskar. Den kontakt jag haft med ciklider har i huvudsak bestått av palettciklider, som ynglat av sig värre än popcorn. Sedan många år har jag drömt om att skaffa ett lite större akvarium med ciklider. Då jag varit student, boendes i en etta, har mina ambitioner oftast stannat i drömstadiet.

    Nu har jag äntligen något mera pengar och lite mer plats. Då sambon sätter mina gränser har vi nu funderat lite löst på att skaffa ett 350-liters möbel/hörnakvarium. Detta mest för att det är rejält snyggt och tar relativt liten plats. Det är alltså förutsättningarna.

    Till mina frågor: Vilken typ av fisk skall jag skaffa? Malawi? Tanganyika? Sydamerikaner? Är discus en omöjlighet? Vad ska jag tänka på? Jag inser att det är många som ställt liknande rookiefrågor förut. Är oerhört tacksam för svar och input. Tipsa också gärna om böcker att läsa och liknande.

    Så: 350 liters hörnakvarium. Fyll det med vad ni vill...
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Du kan ha vad du vill (discus är inte alls en omöjlighet!), så frågan är inte vad du KAN ha, utan frågan är vad du VILL ha. Vilken sorts ciklider tycker du verkar roligast?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej och välkommen!
      Kanske skall du bestämma dig för vilka fiskar du vill ha INNAN du skaffar karet för 350 liter är ju faktiskt INTE så stort att du kan ha allt, men naturligtvis är det upp till dig vilken typ av ciklider du skall välja och som Mike skrev så behöver t. ex diskusar inte vara en omöjlighet.
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • Kimura

        #4
        Tack för era svar! En dröm är att ha discus, men jag har blivit avskräckt av att höra att det är som att skaffa barn, eller möjligtvis hundvalp. Av detta forum att döma är det åtminstone relativt svårt att ha discus, åtminstone som nybörjare.

        Detta må vara en missuppfattning från min sida och jag tar gärna emot argument som belyser min felaktiga ståndpunkt.

        I vilket fall som helst skulle jag vara tacksam för tips om hur man startar upp ett discusakvarium.

        Kommentar

        Arbetssätt...