SA projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne Josefsson
    Användare
    • juli 2007
    • 23

    SA projekt

    Jag kommer under hösten och vintern att förverkliga en gammal dröm. Den synliga delen kommer att bestå av ett 840L ett 910L och ett hörn 574L, dessa tre kar ska klä två väggar inkl hörn, tanken är att skapa en illusion av ett stort kar. Har varit inne på att bygga en jätte tank, men fastnade för denna lösning då jag kan bygga tre olika temperatur zoner. Den dolda delen kommer att bestå av två 540L som kommer att ingå i ett ekologiskt filter. Tanken är att alla karen ska bilda en enhet. Inriktningen av fisk och växter kommer att bli SA, här behöver jag lite tips. Ett av väggkaren kommer det att bli ett växtkar 26C, kommer att försöka efterlikna grunddel av biotop, Hörnkar mellanskikt 28C, detta kar får ett bra djup, sista väggkaret 30C djupdel.
    Tankar kring fisk: Växtkar Kardinal, Djupdel Discus & Altum.
    Övriga önskemål: Dvärgciklider, Mal, jordätare.
    Finns det någon sida där man kan se arterna från olika områden utan att behöva bläddra ihjäl sig? Nu vill jag få lite kreativa förslag runt växter och fisk, kommer nog med en massa frågor runt tekniken senare, då jag haft uppehåll från akvarie i 10 år.
  • Gäst

    #2
    Hej Janne! Din dröm låter mkt intressant och dina tankar påminner om mitt egna upplägg där jag har en mindre vägg "täckt", 375liter+310liter alltså 275cm av sydamerika och där 310:an fungerar som växtkar... Men ditt projekt är ju avsevärt större...och har lite mer dimension Det skulle vara bra om du angav måtten på karen innan man föreslår val av fisk så man vet lite mer precis!(även om de säkerligen är tillräckligt stora volymmässigt...) Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Janne Josefsson
      Användare
      • juli 2007
      • 23

      #3
      Alla karen har en höjd av 60 cm, 840L 70 cm djup har en BTN Amazonas som bara bygger 10 cm till det karet, 910L 80 cm djup, kommer att lägga in den stora BTN amazonas i den, bygger en hel del, tänkte ha detta karet till djupdel, Hörn karet skall specialbeställas blir 5 sidigt med ett djup på drygt 1 meter.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Janne Josefsson
        Alla karen har en höjd av 60 cm, 840L 70 cm djup har en BTN Amazonas som bara bygger 10 cm till det karet, 910L 80 cm djup, kommer att lägga in den stora BTN amazonas i den, bygger en hel del, tänkte ha detta karet till djupdel, Hörn karet skall specialbeställas blir 5 sidigt med ett djup på drygt 1 meter.
        Ok!
        Tja med de 3 akvarierna så har du ju stora valmöjligheter...

        vet inte om du föredrar små fiskar i allmänhet och små ciklider i synnerhet men ett jordätaralternativ som jag själv funderat på är Geophagus Pindare som landar någonstans runt 15-18 cm, ganska litet för att tillhöra surinamensiskomplexet men ändå är attraktiva.
        Tetror skall finnas representerat i ett sydamerikakar tycker jag om det fungerar med övriga fiskar. Finns ju rätt rejäla tetror ochså t ex Buenos Airestetran.
        Även om det inte passar med pirayor så vore kanske ngn typ av skivtetra intressant i ngt av karen även om det är uteslutet med växter där. Kardinaltetror ville du ju ha i växtkaret förstod jag och kanske är det där du skall ha dina dvärgciklider? T ex kurvciklider, fjärilsciklider, kakaduaciklider eller schackbrädesciklider. (vet ej om det blir ett svinn på kardinalerna men ändå...)Nyckelhålsciklider tycker jag annars är tacksamma fiskar för sydamerikaakvarier då de är relativt tåliga mot större fiskar och i regel snälla mot mindre arter... I övrigt föredrar JAG ciklider som flaggciklid och hantelciklid. Malar... verkar bara dyka upp fler och fler arter av typ L-malar som ibland är enormt snygga och dyra... Vfr inte ngn "vanlig" gibbiceps?
        Pansarmalar i ngt av karen kanske t. ex några Brochis.
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          När det gäller växter skulle jag till så stora akvarier främst välja stora svaltingar typ Echinodorus bleheri som blir närmare halvmetern under gynnsamma förhållanden och passar bra till att fylla ut de bakre hörnen om man så vill... Alternativet är dolksvalting, Echinodorus brevipedicellatus som ochså blir stor men har smalare blad. Som fond skulle jag använda mig av ngn mindre variant t. ex Echinodorus tenellus (dvärgsvärdsplanta).
          Dessa är så vitt jag vet sydamerikanska växter liksom följande; Sagittaria, Cabomba och Myriophyllum som det finns flera varianter på.
          Personligen tycker jag man kan "låna" växter från andra världsdelar ochså även om man håller hårt på fiskarnas ursprung då det på så sätt blir större variation och mer fantasieggande att titta på. Javamossa och en del cryptocoryner skulle jag finna lite svårt att välja bort.
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Janne Josefsson
            Användare
            • juli 2007
            • 23

            #6
            Jag funderade faktiskt på någon form av skivtetra i hörnkaret, blir ju ganska liten frontyta på karet men ett bra djup, lite maffigt med pyrayor som kommer ut från djupet. Hade nog tänkt dvärgciklider i växtkaret ihop med kardinaler. Ett stim med pansarmal i ett av karen kanske. Växterna du nämde, hur tål dom det varma karet??

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Janne Josefsson
              Jag funderade faktiskt på någon form av skivtetra i hörnkaret, blir ju ganska liten frontyta på karet men ett bra djup, lite maffigt med pyrayor som kommer ut från djupet. Hade nog tänkt dvärgciklider i växtkaret ihop med kardinaler. Ett stim med pansarmal i ett av karen kanske. Växterna du nämde, hur tål dom det varma karet??
              Tja 30 grader är väl kanske en övre gräns för en del av växterna men i "växtkaret" tyckte jag mig läsa att du skulle ha 26 grader och det låter väl okej. Jättesvaltingen som jag vurmade för växer snarare dåligt om det inte är tillräckligt varmt enligt vissa källor.
              Låter som sagt passande att placera dvärgcikliderna i "växtkaret".
              Roligt att du funderar på skivtetror. Vad tror du om kvarnstenstetra (Mylossoma duriventre)? Ganska stora iofs men med viss röd teckning och inte bara "silvriga"...
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Janne Josefsson
                Användare
                • juli 2007
                • 23

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Tja 30 grader är väl kanske en övre gräns för en del av växterna men i "växtkaret" tyckte jag mig läsa att du skulle ha 26 grader och det låter väl okej. Jättesvaltingen som jag vurmade för växer snarare dåligt om det inte är tillräckligt varmt enligt vissa källor.
                Låter som sagt passande att placera dvärgcikliderna i "växtkaret".
                Roligt att du funderar på skivtetror. Vad tror du om kvarnstenstetra (Mylossoma duriventre)? Ganska stora iofs men med viss röd teckning och inte bara "silvriga"...
                Mvh/Andreas.
                Kikade på den oxå, maffig

                Kommentar

                Arbetssätt...