Inspirerande bilder och tipps sökes.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Inspirerande bilder och tipps sökes.

    Tänkte sätta igång att inreda mitt 375L kar och har 2 olika setups att fundera över.

    Antingen så blir det ett jordätar+discus kar eller så blir det ett kar för 1 par Aequidens Diadema + 1 par Crenicichla Wallacii.

    Jag är grymt sugen på att bygga med mycket rötter och kanske BTN moduler, och grenar.
    Alternativt Inga BTN Moduler utan bara rötter,grenar och växter.
    Bakrutan skall synas minimalt och kommer att målas svart.
    Funderar även på hur man får en snygg dämpad belysning över karet.

    Tar gärna emot tips för båda uppläggen, har ett 540 som har en BTN Amasonas bakgrund i sig som jag kan använda till ena fisk samansättningen med, men finner det svårt att inreda 540 karet riktigt snyggt eftersom BTN nästan är för mycket när man vill ha rötter och gömställen.

    Så kom igen släng in bilder och tipsa gärna om länkar och hur ni själva gjort.

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Kom igen nu gott folk, de måste ju finnas massor med tips,ideer och bilder!
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • wicked1
      Användare
      • april 2007
      • 104

      #3
      Ursprungligen postat av Crenicichla
      Kom igen nu gott folk, de måste ju finnas massor med tips,ideer och bilder!
      här brukar jag hitta inspiration iaf:
      www.fredd.tk

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        man tackar för länken!

        FInns det någon mer där ute med tipps?
        tex om hur man får en läckert dämpad belysning, och vad för typ av färg man använder när man målar rutan på ett kar?
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


          Tre karen är målade med vattenbaserad vägginnefärg. Gå in till din färghandlare och säg det och två dl. kostar 40-60 kr. Visst du kan nog gå till byggkedja och köpa en burk för 15 kr oxå men jag vill att färgen ska sitta så att spara 15 kronor där kan vara ja ......
          Måla låt torka 30 minuter måla igen, tre lager bruka vara heltäckande. Måla med en liten roller så blir det inga penseldrag. Måla långsamt för att färgen skvätter annars på tapeter och annat o det brukar sambos inte gilla
          Två kar med halvmatt svart och ett kar med halvmatt blå finns i tråden ovan.
          Har provat med klarblå men det blev inte bra.
          Dunkelt ljus får du prova dig fram till men det brukar bli bättre om man drar fram ljuset mot framrutan. Fräckt kan det bli om du kan fåtill en punktbelysning som träffar en "ororlig" vattenyta som formas av ett pumputblås. Det kan bli riktigt fina reflexer på botten.
          Jag tycker även att djupet kommer fram mera om man inte kletar silicon mellan modulerna utan målar istället. Försök även att dölja hela bakr nedre horisonten där botten möter bakrutan. Om inte ögat får en ref. så ser det djupare ut.
          Senast redigerad av LN; 28 augusti 2007, 08:31.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Man tackar för tipset.
            Snygga kar du har, de lär bli mattsvart ruta på mitt med.
            Har en liten förhoppning om att lyckas få ihop ett gäng rötter som kan bygga ut från mitten av karet, och kanske någon/några moduler på sidorna.
            Sedan köra rötter från ytan, alternativt grenar och ndel grenar på botten och kanske lite eklöv.

            Satanopercorna har lekt igen, men jag testar en ny väg denna gången. TÄnkte låta bli att mata i karet under 4 dagars tid, å se om hon fattar mer tycke för att spara romen när hon inte kan bli frestad av någon mat.

            MVH

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja jag tycker att dom var fruktansvärt läckra när hannarna blåste upp sig precis innan lek. Tyvärr så fick jag aldrig någon bra bild på det så försök plåta och lägg ut här på Ciklid

              Se bara upp med förstora moduler på sidorna för att karet krymper markant annars.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Insåg precis att "moduler på sidorna" låter som de skall vara på kortsidorna av karet.
                Jag menade på sidorna om rötterna som jag tänkte försöka utgå från mitten med.

                Helt klart, de får riktigt trevliga färger runt lek och fenstrålarna i bröstefenorna blir ju läckert röda.
                Tycker det är jäkligt intressant att titta när de har dragkamp med munnarna med.

                //

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                Arbetssätt...