Foderautomat - vad tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Foderautomat - vad tänka på?

    Tänkte införskaffa ett par foderautomater för att mata mina ancistrus på nätterna. Kollade lite på PWSS men det kändes inte som att någon av de modellerna direkt utmärker sig. Känns som att det bara är priset som skiljer. Därför tänkte jag höra om det är någon som har några erfarenheter...

    Jag kommer mata med Tropical Algae Wafers.

    Hur länge räcker batterierna?
    Strular de ofta så att det blir stopp i maskineriet osv?
    Hur monterar man fast dom (vanligast förekommande)?

    Kanske kommer fler frågor på vägen...
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Om du får dina anc. till att börja äta NLS waffers så kan du skippa foderautomat för att dom kan ligga i ett bra tag utan att lösa upp sig eller börja mögla. Men tricket är justa att få malarna att börja gilla maten.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Problemet är ju att de andra fiskarna gärna stökar runt med maten och ancistrusarna är ju inte direkt blixtsnabba när det gäller att hitta den...

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jo det är ju helt sant.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag köpte en Profeed "plus".

          Den är väldigt enkel egentligen, och det känns helt ok. Inte mycket som kan strula. Verkar som de flesta bygger på samma teknik. En behållare där man lägger i maten. När det är dags för matning snurrar behållaren ett varv och maten trillar ut genom ett hål som man kan reglera storleken på efter vilken mängd man vill ska matas ur.

          Enligt tillverkaren så ska batterierna räcka i ett år!

          Jag bröt isär tabletterna så att de inte ska fastna på tvären. Sen testkörde jag den några gånger med olika inställningar på hur stor portion som den ska mata ut. När jag körde på mellan nivån på matningsmängden kom det ut mellan 3-7 st halvor. Inte så exakt direkt . Men jag misstänker att det skulle funka bättre med typ mindre pellets.

          Jag är ändå nöjd eftersom syftet med manicken är att mata mina ancistrus, och nu får de iaf mat varje natt istället för som det var tidigare: 1-2 ggr/vecka.

          Kommentar

          Arbetssätt...