Biotodomalek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    Biotodomalek

    Hej!
    Upptäckte att min annars på pigge fjärilsciklidhanne stod gömd uppe vid pumpen. Tänkte inte så mycket på det ett tag. Sen började jag fundera varför han stod där, för han har aldrig varit bortjagad tidigare. Efter en noggrann titt runt i karet stod en av mina cupidohonor över beiga ägg som svajar i sanden (kakan är ca 5cm i diameter).
    Nu har jag ett par frågor. Hade planerat vattenbyte imorgon. Min fundering är att byta mindre, men tätare nu den närmsta tiden innan äggen kläcks och ynglen blir frisimmande. Låter det bra eller hur skulle ni göra?
    Vad jag läst har de som fått lek av cupido ofta haft svårt att föda upp ynglen, så jag undrar om någon kan rekommendera något yngelfoder som kan funka på riktigt små yngel? Har funderat på liquifry eller protogengranulat.

    Karet är på 375l, i karet finns en fjärilsciklidhanne, 20 svarta neontetror, fem ancistrus, en fullvuxen hanne Apistogramma eunotus "orange tail", samt sex ungfiskar efter Apisstogrammahannens kortlivade honor och fyra biotodoma.
    Jag har ett tomt kar på 222, där det är dags att fylla på vatten. Så inom någon vecka eller så kan jag flytta över några av de andra fiskarna.
    Ge mig tips, råd!!! Biotodomorna är min absoluta favoriter.
    Tack på förhand
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter bra med vattenbytena, men försök störa firrarna så lite som möjligt. Ett "vattenbytartrick" är att suga ut vatten från ena hörnan på karet och samtidigt fylla på vatten i andra hörnan. Vattennivån ändras därmed nästan inte alls om man ställer in flödena rätt. Visst, vattenbytet blir inte lika effektivt eftersom man efter ett tag suger ut en del av det nya vattnet också, men det har funkat bra för mig i allafall. Vill man ha koll på ungefär hur mycket vatten man byter kan man mäta tiden det tar för utsuget att fylla en 10-liters hink - sedan är det bara att ställa klockan efter hur mycket vatten man vill byta.

    Vad gäller yngelfoder så undrar jag om ynglen är så små att de verkligen behöver liquifry och protogengranulat? Det är infusorier du är ute efter då, och då pratar vi verkligt små yngel. Nå, det lär knappast skada så länge du inte övermatar så kör igång ett par infusoriekulturer på en gång. Vinägermicro är annars bra till små yngel, och även vanlig micro kan funka. Finns alltid nyfödda maskar i klumpen man matar med, och ynglen tar dem som spaghetti. En kombo är kanske att föredra, då vinägermicron söker sig till ljuset/ytan. Vanlig micro sjunker däremot. Kulturer av både infusorier och micro tar ett tag innan de kommer igång, så jag hoppas du får fart på dem innan det är dags att mata ynglen.

    Artemia har annars olika size vid kläckningen beroende på ursprung, så uteslut inte dem direkt. Har för mig att San Fransisco-artemian ska vara rätt liten men det får du kolla upp innan du köper. Enklast är kanske att kolla med folk som odlar mycket om du kan köpa av dem, brukar sällan stå ursprung på småförpackningarna (vad jag har sett). Småpacken jag testat har dessutom haft otroligt dålig kläckningsgrad.

    EDIT: verkar som om även de vuxna har mycket små munnar, så infusorier är nog lämpligt som start till ynglen. Även om ynglen i size är ok i storlek så ska de ju få in fodret i munnen också.

    Hilsen och lycka till!!

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 augusti 2007, 09:05.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Tack för svaret! Jag tror ändå jag ska starta en infusoriekultur så snabbt det är möjligt. Om det inte blir biotodomorna så såg jag några små honungsguramier för ett tag sen som jag inte hade foder till. Så hursomhelst är det nog något jag borde ha tillgång till. De beskrivningar som jag läst om biotodomalek säger att artemia lär vara för stort för de små.
      Romkakan är borta men honan har grävt en ny grop bredvid där kakan låg igår. Framför gropen finns både en svärdsplanta och en rot som sticker fram, så det har varit stört omöjligt för mig att se om ynglen har kläckts. Det positiva är att hon står kvar på samma ställe och vaktar.
      Vattenbytet är färdigt, bytte 10% och gör likadant på tisdag/onsdag.
      /Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Om hon vaktar så är nog ynglen kvar och kläckta. Då har du ca tre dagar på dig att få fart på infusoriekulturerna, och det är snålt. Kom att tänka på att Sera Micron är ett bra foder till små yngel, så försök få fatt i det. Funkar allra bäst i mindre kar och till ytlevande yngel, då det är enkelt att mata med Micron med hjälp av pensel. Kanske går det att lägga lite Micron i vatten och låta det sjunka och så mata med pipett/apoteksspruta med luftslang på. Äggpulver är också ett bra foder till verkligt små yngel.

        Matar du med infusorier i små kar så håll i baknacken att det är lätt att fördärva vattnet om du övermatar. Tappade många yngel från en kull Betta sp. "Maha Chai" på det sättet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Idag vaktar hon tyvärr ingenting längre. Förhoppningsvis leker de igen, eftersom det här var första gången borde det kunna gå bättre sedan. En del SA brukar ju behöva öva lite. Vet inte vad som kan ha stört honan, möjligtvis är det de små aggressiva apistogrammorna, så de åker över till det andra karet. Det är först de senaste veckorna som biotodomorna börjat mopsa upp sig mot de andra, annars har det varit andra som dominerat.
          Jag har gjort en hemmagjord anordning för att få artemia dit där yngel håller till och tror jag kan använda den till annat foder också. Man får väl hoppas de leker snart igen (om en vecka eller så), - då ska jag vara utrustad med lämpligt yngelfoder.
          Planen är att göra det ännu lungnare i biotodomornas kar genom att flytta över de som kan tänkas störa dem till det nyinredda karet.
          Får återkomma om/när det blir ny lek.
          /Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          Arbetssätt...