Hmmmm, fisksoppa, hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Hmmmm, fisksoppa, hjälp?

    Jag behöver lite hjälp och råd!

    Av lite olika anledningar, mest flyttande akvariekompisar, har jag blivit med följande arter;

    Zebraciklid, Pärlciklid, Eldbuk, Röd Juwelciklid, Palettciklid.

    Jag håller ju mest till i Malawiträsket och lite Tanganyika, så min kunskap om dessa gamla trotjänare till ciklider är begränsad.
    (Det är klart att jag haft paletter tidigare. Vem har inte det?)

    Om jag skulle behålla några av arterna i ett enda akvarium, vilka arter skulle ni rekommendera och hur stort måste akvariet vara?
    Måste det tänkas strikt i CA resp SA ?

    Fiskarna är vuxna och det finns fler par av nästan alla 5 sorterna?

    Alla tips och råd, synpunkter mottages tacksamt! Nåja, läses i varje fall.

    Jag funderar även på om den vanliga långsträckta pansarmalen resp. den vanliga vändmalen skulle kunna passa in.
    Senast redigerad av Havs; 24 augusti 2007, 16:28.
    Min zoon
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Ursprungligen postat av HazelCR
    Jag behöver lite hjälp och råd!

    Av lite olika anledningar, mest flyttande akvariekompisar, har jag blivit med följande arter;

    Zebraciklid, Pärlciklid, Eldbuk, Röd Juwelciklid, Palettciklid.

    Jag håller ju mest till i Malawiträsket och lite Tanganyika, så min kunskap om dessa gamla trotjänare till ciklider är begränsad.
    (Det är klart att jag haft paletter tidigare. Vem har inte det?)

    Om jag skulle behålla några av arterna i ett enda akvarium, vilka arter skulle ni rekommendera och hur stort måste akvariet vara?
    Måste det tänkas strikt i CA resp SA ?

    Fiskarna är vuxna och det finns fler par av nästan alla 5 sorterna?

    Alla tips och råd, synpunkter mottages tacksamt! Nåja, läses i varje fall.

    Jag funderar även på om den vanliga långsträckta pansarmalen resp. den vanliga vändmalen skulle kunna passa in.

    Hej

    Jag hade sparat Sebra och Eldbuk eller Röd Juvelciklid och Paletterna
    Både Sebra och Eldbuken är ju CA båda 2
    Medans Palett och Juvelciklid är afrikaner.
    Jag skulle gissa på att till Eldbuk och Sebra behövs iaf 300L
    Medans Juvel och Palett skulle kunna klara sig med 150-200L storlek

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av Crenicichla
      Hej

      Jag hade sparat Sebra och Eldbuk eller Röd Juvelciklid och Paletterna
      Både Sebra och Eldbuken är ju CA båda 2
      Medans Palett och Juvelciklid är afrikaner.
      Jag skulle gissa på att till Eldbuk och Sebra behövs iaf 300L
      Medans Juvel och Palett skulle kunna klara sig med 150-200L storlek

      MVH

      Kristofer
      Håller med, men har du större än 300L till dom så är ju inte det någon nackdel..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av Beast
        Håller med, men har du större än 300L till dom så är ju inte det någon nackdel..
        Jag har kar från 50 till 720, att välja bland.
        Min zoon

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag har kar från 50 till 720, att välja bland.
          då så whats your problem

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Lutt
            då så whats your problem
            Problemet är att jag fortfarande är ett malawi/tanganyikaifreak och så en del malar då förståss. Karen räcker aldrig till? Hobbyplanerna är alltid för stora, eller ?

            De här andra firrarna har liksom bara ramlat på mig.

            Och jag kan inte bestämma mig, om jag ska ha några kvar av de 5 eller inte. Det är det som är problemet, och jag kan inte ordna hur mycket plats som helst. Ett kar is enough.

            By the way, så har redan ett av Zebraciklidparen ynglat av sig rejält, trots att en del av dem går ganska trångt, i ett 140 liters kar. Många små är det allaredan.

            Kom igen nu, Lutt. Mer tips kan du komma med än det inlägget, eller?
            Senast redigerad av Havs; 24 augusti 2007, 18:11.
            Min zoon

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Problemet är att jag fortfarande är ett malawi/tanganyikaifreak och så en del malar då förståss. Karen räcker aldrig till? Hobbyplanerna är alltid för stora, eller ?

              De här andra firrarna har liksom bara ramlat på mig.

              Och jag kan inte bestämma mig, om jag ska ha några kvar av de 5 eller inte. Det är det som är problemet, och jag kan inte ordna hur mycket plats som helst. Ett kar is enough.

              By the way, så har redan ett av Zebraciklidparen ynglat av sig rejält, trots att en del av dem går ganska trångt, i ett 140 liters kar. Många små är det allaredan.

              Kom igen nu, Lutt. Mer tips kan du komma med än det inlägget, eller?
              Jodå visst kan jag, ja skulle sparat Zebran och eldbuken....fast om jag hade chansen hade jag bytt ut alla dessa mot ett gäng Hypancistrus eller Peckoltia

              Men de två första är lite av mina favoriter speciellt zebran som jag tycker är ganska underskattad och inte fullt så vanlig längre i handeln tycker jag.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hm... Om du har akvarier 50l-720l så föreslår jag att du väljer ett stort kar och sparar ett gäng av dina sebrayngel. Även jag tycker att sebracikliden är ngt underskattad rent allmänt eftersom de är väldigt tåliga och ynglar av sig så lätt. Vet inte hur vanliga de är i handeln numera men förr var de väldigt vanliga OCH populära! Kan tänka mig att det inavlats en hel del genom åren och vildfångade exemplar har jag i princip aldrig hört talas om. Men en biffig sebrahane upp emot 15 cm är en fisk man skall visa respekt! Ofta går dessa tacksamma fiskar i "för små kar" där det gärna blir problem och stridigheter gentemot andra fiskar för det är ju "alltid" lek på gång och de har ett ganska så vasst temperament... Har en gång sett ett stort kar fullt med sten och massor av sebror som var i farten, det var konstant aktivitet i alla skrymslen. 140 liter går väl an till ett ensamt lekpar men personligen tycker jag att det är artens gruppdynamik som är riktigt intressant och då krävs det förstås ett betydligt större akvarium för att det skall fungera på ett hanterbart sätt.
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Även jag hade sparat Sebra och Eldbuk, även om jag anser att Röd Juvelciklid är en ciklid som är otroligt vacker.

                  Hade dock försökt hålla tyngdpunkten på Eldbukarna då jag tycker att Sebracikliden är fin men kanske ingen riktig pärla föräns de är lekfärgade..
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Ett 400-700 l kar med 3-5 sebraciklidpar och lite strykfisk uppe vid ytan och du behöver aldrig se på någon såpopera på tvn. Du kommer att få se partnerbyte, kidnappning av ungar, dueller (ej med dödlig utgång), ommöblering av revir och diverse annat.

                    "Problemet" med sebraciklider är oftast att man gärna vill ha dem tillsammans med andra ciklidpar och det går inte. Sebrorna är mycket lekvilliga och är mycket kapabla på att försvara sina revir.
                    Men ge dem ett eget kar med en hel del gömslen och du kommer att tillbringa mycket tid framför det karet.
                    Har man sedan också flera hanar i karet så kommer de att bli mycket kraftigare än vad de hade blivit om det bara varit en hane i karet.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Ett 400-700 l kar med 3-5 sebraciklidpar och lite strykfisk uppe vid ytan och du behöver aldrig se på någon såpopera på tvn. Du kommer att få se partnerbyte, kidnappning av ungar, dueller (ej med dödlig utgång), ommöblering av revir och diverse annat.

                      "Problemet" med sebraciklider är oftast att man gärna vill ha dem tillsammans med andra ciklidpar och det går inte. Sebrorna är mycket lekvilliga och är mycket kapabla på att försvara sina revir.
                      Men ge dem ett eget kar med en hel del gömslen och du kommer att tillbringa mycket tid framför det karet.
                      Har man sedan också flera hanar i karet så kommer de att bli mycket kraftigare än vad de hade blivit om det bara varit en hane i karet.
                      De Zebracikliderna som jag har kommit över har gått i ett 720. När jag hämtade dem, var det enda arten i det karet.

                      Men det låter lite tråkigt. Ett så stort kar och bara en enda art. Det är långt ifrån ett malawikar det. Men det är ju min fundring, utan att ha haft ett sådant kar.

                      Strykfisk, vad skulle det kunna vara för art/arter? De långsträckta pansarmalarna, skulle det fungera eller blir en sådan trög simmare snabbt en död fisk, när zebrorna så önskar?
                      Senast redigerad av Havs; 25 augusti 2007, 06:52.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Jodå visst kan jag, ja skulle sparat Zebran och eldbuken....fast om jag hade chansen hade jag bytt ut alla dessa mot ett gäng Hypancistrus eller Peckoltia

                        Men de två första är lite av mina favoriter speciellt zebran som jag tycker är ganska underskattad och inte fullt så vanlig längre i handeln tycker jag.
                        Se där. Jag viste väl att du hade ideer.

                        Precis så är det. Jag vill ha malakvarium också. L066 står nog högst på min malönskelista.
                        Senast redigerad av Havs; 25 augusti 2007, 13:41.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av HazelCR
                          De Zebracikliderna som jag har kommit över har gått i ett 720. När jag hämtade dem, var det enda arten i det karet.

                          Men det låter lite tråkigt. Ett så stort kar och bara en enda art. Det är långt ifrån ett malawikar det. Men det är ju min fundring, utan att ha haft ett sådant kar.

                          Strykfisk, vad skulle det kunna vara för art/arter? De långsträckta pansarmalarna, skulle det fungera eller blir en sådan trög simmare snabbt en död fisk, när zebrorna så önskar?

                          720 = Pseudacanthicus

                          Nädå Lpmalar är akvarievärldens pansarvagnar och det skall till mycket innan en zebra slår ihjäl en sådan, de är alldeles för hårda.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...