Illa att ha sidorna ovanpå botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Illa att ha sidorna ovanpå botten?

    Fick ta ett akvarium som ngn inte ville ha (skall ha blivit omlimmat för 2 år sedan). När jag tog bort tejpen längs botten, upptäckte jag dock att sidorutorna satt på bottenglaset. En branchkunnig sade att sidorna skall sitta bredvid/mellan sidorna. Är det så på alla storlekar, eller primärt i större kar (det aktuella är 70 liter)?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag har kar med båda varianterna. Det största med sidoglasen på bottenglaset är på 1000 liter. Inga problem sålänge silikonet är fräscht skulle jag tippa på.
    Tony Englund

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Ok. Ja, det ser hyfsat frächt ut so far. Skall dock rengöra det med vatten, rakblad och aceton så man kan se om ngt mer behöver göras.

      Skall kanske tillägga att det inte är ngt avstånd mellan skivorna (inga tändstickor verkar ha använts dvs)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av mek
        En branchkunnig sade att sidorna skall sitta bredvid/mellan sidorna. Är det så på alla storlekar, eller primärt i större kar (det aktuella är 70 liter)?
        Till att borja med ar detta tva olika skolor.

        De som anser att ditt akvarium ar fellimmat ar mest fanatiska och aggressiva i sin uppfattning. Orsaken ar att hallfastheten ar storre om man limmar pa andra sattet. I ett sa pass litet akvarium som ditt spelar detta ingen roll, men nar det galler stora akvarier sa ar det helt klart att foredra.

        Den andra skolan anser att botten ska kunna ta mot smallar battre och vara gjord av ett tjockare material. Da blir akvariet mindre kansligt mot slag. Det kan ga en flisa ur botten om slaget kommer underifran, men en sidoruta spricker. Ska det flyttas mycket, t ex sma utstallningsakvarier sa ar det ocksa battre eftersom att det i pricip omojligt att limma i en ny botten om inte rutorna limmats ovanpa bottenskivan.

        Jag har sjalv slitit mitt har i irritation nar jag gang pa gang bestallt hundratals akvarier och utryckligen KRAVT att rutorna ska limmas pa botten, eftersom att de bars runt varje sommar och lagras i travar i ett forad. Men glasmastarn har sedan inte gjort sa och hanvisat till att det ar "fel". Jag blir lika ursinnig varje gang en botten spricker och jag far klaffsa pa en ny ruta i botten istallet for att skara bort den gamla.

        Sammanfanning: Enligt mig sa ska sma (korta) helglasakvarier limmas som ditt. Var gransen gar vet jag tyvarr inte. Det beror aven pa tjockleken pa glaset. Akvarier over en meter med tunt glas och utan mittstag bor inte limmas som ditt (jag hade ett pa 1.1 meter som slappte i botten). Undantaget ar forstas om man som jag transporterar akvarierna mycket och har dem staende i vatutrymmen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...